با فرا رسیدن فصل تابستان تکاپوی مستاجران برای تغییر محل اسکان و تلاش صاحبان املاک برای اجاره دادن ملک خود بازار معاملات مسکن را داغ می کند.
کد خبر: ۴۵۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 04 July 2017
به گزارش تابناک : مشاوران املاک در فصل نقل و انتقالات مالک و مستاجر سرشان حسابی شلوغ می شود؛ آنها می‌ خواهند از اوضاع موجود استفاده کنند چرا که از رکود بازار خرید و فروش مسکن سودی نصیبشان نشده و قصد دارند از محل اجاره مسکن به نوایی برسند.
شواهد هم نشان می ‌دهد، قیمت رهن و اجاره در خرم‌ آباد و دیگر شهرهای استان همانند دیگر استان ‌های کشور امسال نیز با افزایش روبه ‌رو بوده است. به رغم بی رونقی بازار خرید و فروش مسکن نبض بازار رهن و اجاره با قیمت ‌های صعودی تندتر از گذشته می ‌زند.
بازار اجاره مسکن در لرستان چند سالی است که بدون نظارت مسئولان به کار خود ادامه داده و مستاجران به ویژه خانواده ‌های ضعیف و کم درآمد و حتی جوانان تازه ازدواج‌ کرده را کلافه کرده است.
باید از همین الان فکری به حال مردمی شود که همه ساله چندین روز بلکه چند هفته را در بنگاه ‌های املاک صرف یافتن مسکن با اجاره مناسب می ‌کنند اما باز هم در نهایت چاره ‌ای جز اجاره مسکن با قیمت‌ های سرسام ‌آور ندارند.

** تلاش برای تمدید قراردادها 
«حمید جوادی» یکی از مشاوران املاک می‌ گوید: امسال هم مانند سال‌ های گذشته در فصل نقل و انتقال شاهد افزایش اجاره ‌بها هستیم؛ برخی از مستاجران هم تلاش می‌ کنند قراردادهای خود را تمدید کنند.
وی با اشاره به افزایش بدون قاعده و قانون اجاره ‌بها در استان می افزاید: اگر‌چه میزان افزایش اجاره‌ بها به صورت قانونی 10 درصد است اما در حقیقت این امر از سوی صاحبان املاک رعایت نمی‌ شود و علتش نبود ساز و کاری مشخص در این زمینه است.
این مشاور املاک درخصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه مشاوران املاک هم به دلیل افزایش سود حاصل از بالا رفتن اجاره بها، مالکان را تشویق به افزایش نرخ اجاره می کنند، اظهار می ‌کند: این اظهارنظر در مورد همه بنگاه ‌های معاملات ملکی صدق نمی‌ کند زیرا ما هم تمایل داریم مستاجرانی که شرایط مالی مناسبی ندارند سرپناهی پیدا کنند.
«فرشته محمدی» یکی دیگر از مشاوران املاک می‌ گوید: امسال بیشتر مالکان در پی افزایش اجاره ‌بها هستند و نسبت به گرفتن پول رهن چندان تمایلی نشان نمی ‌دهند البته این امر کاملا طبیعی است که مالکان به فکر درآمد بیشتری باشند زیرا برخی از آنها از همین راه زندگی خود را می ‌گذرانند اما در این میان مستاجران هم فشار بیشتری بابت تأمین هزینه ‌های زندگی متحمل می‌ شوند.

** از مستاجری به ستوه آمده‌ ایم 
«علی رستمی» شهروند خرم آبادی می‌ گوید: هشت سال است که مستاجرم و هر سال در فصل تابستان به دنبال یافتن منزل اجاره‌ ای متناسب با درآمدم از این بنگاه به آن بنگاه می‌ روم.
وی می افزاید: روز به روز هزینه‌ های زندگی از خورد و خوراک و پوشاک گرفته تا تهیه سرپناه رو به افزایش است اما درآمدم متناسب با افزایش هزینه‌ ها نیست.
وی می گوید: سال گذشته منزلی با 10 میلیون تومان رهن و 500 هزار تومان اجاره کردم، اما امسال مالک خواستار افزایش اجاره بهاست و حاضر نیست مبلغ رهن را افزایش دهد.
«اکرم خورشیدوند» یکی دیگر از مستاجران خرم‌ آبادی که برای پیدا کردن خانه ‌ای با اجاره بهای کمتر به مشاور املاک مراجعه کرده است، عنوان می کند: افزایش اجاره‌ بها کلافه ‌ام کرده است آن هم در شرایطی که شاهد افزایش هزینه ‌های زندگی هستم هرچه تلاش می‌ کنم به جایی نمی ‌رسم قیمت ‌ها سرسام ‌آور است و هیچ نظارتی هم در این خصوص وجود ندارد.
وی می افزاید: با توجه به حقوق تعیین شده وزارت کار برای کارگران، پرداخت اجاره ‌بهای 700 یا 800 هزارتومانی واقعا سخت است.

** ضرورت ساماندهی بازار اجاره مسکن 
یک کارشناس بازار مسکن هم با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار اجاره ‌بها به ویژه در فصل نقل و انتقالات تابستانی می‌ گوید: تنها راه مقابله با این نوع نابسامانی‌ ها تولید واحدهای بیشتر مسکونی برای مقابله با رشد قیمت ‌ها در حوزه خرید و فروش و حتی اجاره ‌بهاست.
«علی فلاح نژاد» با بیان اینکه دولت باید برای اقشار ضعیف جامعه به دنبال تولید مسکن استیجاری باشد، می ‌افزاید: در صورتی که کمبودی در بازار مسکن برای اسکان مردم وجود نداشته باشد، شاهد نوسان شدید قیمت‌ ها هم نخواهیم بود.
وی با اشاره به تقاضاهای انباشت شده مسکن در سال ‌های گذشته، اظهار می ‌کند: همسو نبودن تقاضا و عرضه مسکن در کشور و به تبع آن در لرستان معضلی است که اکنون به عرصه‌ ای برای جولان دلالان و واسطه‌ ها برای افزایش اجاره ‌بها تبدیل شده و تاثیر زیادی هم در افزایش قیمت‌ ها داشته است.
این کارشناس بازار مسکن تاکید می ‌کند: نگاه مالکان به اجاره ملکشان در این چند سال جنبه درآمدزایی داشته و حتی برخی از مالکان اجاره ‌بهای ملک خود را با سود بانکی محاسبه می‌ کردند، اما با کاهش سود بانکی طی 2 سال اخیر بسیاری از آنها ترجیح می دهند به جای دریافت پول رهن بالا و سپرده گذاری در بانک ‌ها مبلغ اجاره ‌بها را افزایش دهند.
وی می افزاید: این وضعیت در بخش مسکن باعث شد اجاره‌‌ ها در این چند سال برخلاف ثبات قیمت مسکن افزایش پیدا کند و مستاجران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه سازد.

** نبود قانون نظارت بر افزایش اجاره 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خرم ‌آباد با تایید گران بودن اجاره بهای مسکن اظهار می‌ کند: گران بودن اجاره ‌بها را تایید می ‌کنم اما موضوع این است که کاری از ما ساخته نیست، زیرا قانونی در این خصوص وجود ندارد.
«اردشیرحسینی» می‌ افزاید: ما هم از تحولات بازار مسکن اجاره‌ ای و گران بودن اجاره ‌بها خبر داریم اما وقتی دستورالعملی که بر مبنای آن عمل کنیم وجود ندارد، نمی‌ توانیم اقدامی انجام دهیم؛ این امر باعث شده است شاهد افزایش بی ‌رویه اجاره ‌بها بدون هیچ نظارتی باشیم.
تقاضای بالا در حوزه اجاره ملک به ویژه در فصل تابستان باعث شده صاحبان املاک از آب گل ‌آلود ماهی بگیرند و نرخ اجاره خانه‌هایشان را بدون قاعده مشخص و به هر میزان که می ‌خواهند افزایش دهند.
در حال حاضر بسیاری از نوسان قیمت ‌ها، نتیجه عملکرد منفی بنگاه‌ های معاملاتی برای کسب سود بیشتر است تا زمانی که قانون مشخصی در این خصوص تصویب نشود این افزایش قیمت و بی سروسامانی اجاره ‌بهای مسکن ادامه خواهد داشت.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار