لکنت زبان قانون و دست درازی شکارچیان؛
تابناک: سالانه محیط بانان بسیاری به ویژه طی سه تا چهار سال اخیر دچار حوادثی اینچنینی یا بدتر از این شده‌اند اما قانون هنوز نتوانسته جان و زندگی این افراد را تحت پوشش خود قرار دهد.
کد خبر: ۴۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸ 09 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، چهارم خردادماه جاری یکی از محیط بانان پناهگاه حیات وحش موته اصفهان حین دیدبانی از روی یک تپه، متوجه یک دستگاه موتورسیکلت ۲۵۰ اماراتی می شود که دو سرنشین داشته و لاشه یک آهو نیز در ترک موتور بسته شده است.

محیط بانان از طریق بیسیم سایر نیروها را مطلع کرده و یک اکیپ دو نفره از محیط بانان بوسیله خودرو و یک اکیپ دونفره بوسیله موتورسیکلت راهی منطقه می شوند.

رئیس پناهگاه حیات وحش موته در این رابطه گفت: خودروی محیط زیست پس از مدتی جستجو با متخلفین مواجه شده و به تعقیب آنها می پردازد اما به دلیل سرعت و قدرت مانور بالای موتورسیکلت های اماراتی، خودروی محیط زیست از تعقیب متخلفین باز میماند اما اکیپ موتور سوار محیط بانان همچنان به تعقیب و گریز با متخلفین ادامه می دهد.

مرتضی جمشیدیان اظهار داشت: پس از تعقیب و گریز طولانی، متخلفین از یک تپه بالا رفته و پس از پیاده شدن از روی موتور به سمت مامورین تیراندازی می کنند.

مرتضی جمشیدیان گفت: شکارچیان غیرمجاز لاستیک موتور محیط بانان را هدف گلوله ژ۳ قرار می دهند و مامورین نیز تعادل خود را از دست داده و از روی موتور به زمین می افتند.

پس از واژگون شدن موتورسیکلت و زمین خوردن محیط بانان، متخلفین مجددا چندین گلوله ژ۳ به سمت آنها شلیک میکنند که گلوله ها با فاصله بسیار کمی به کنار محیط بانان برخورد می کند.

به دلیل قدرت بسیار زیاد اسلحه و فاصله کوتاه از نقطه شلیک، مرمی های فشنگ ژ۳ پس از برخورد به زمین متلاشی شده و ترکش های آنها در بدن محیط بان فرو می رود.

رئیس پناهگاه حیات وحش موته گفت: پس از زخمی شدن محیط بانان، شکارچیان متخلف مجددا سوار موتورسیکلت شده و از منطقه متواری می شوند.

با سر رسیدن سایر نیروها، محیط بانان مجروح به بیمارستانی در گلپایگان منتقل شده و تحت مداوا قرار میگیرند.

متاسفانه ۱۷ ترکش وارد بدن محیط بان ابوالفضل جمالی و ۶ ترکش وارد بدن محیط بان فرزاد نیکبخت شده است.

جمشیدیان اظهار داشت: ترکش ها هنوز در بدن محیط بانان باقی مانده و به تشخیص پزشکان پس از گذشت چند روز می بایست جهت خارج نمودن آنها تحت عمل جراحی قرار گیرند.

خبری که خواندید، گوشه ای از خطراتی است که هروه تعداد زیادی از محیط بانان کشور ما با آن مواجه اند.

محیط بانانی که باید حافظ محیط زیست ما باشند، خود محافظی ندارند و هیچ قانونی تاکنون به طور جامع و کامل نتوانسته تاکنون به یاری آنها بیاید تا امنیت شغلی این دسته از کارکنان زحمت کش محیط زیست را تامین نماید.

سالانه محیط بانان بسیاری به ویژه طی سه تا چهار سال اخیر دچار حوادثی اینچنینی یا بدتر از این شده‌اند اما قانون هنوز نتوانسته جان و زندگی این افراد را تحت پوشش خود قرار دهد و از همین رو رغبت به ادامه این شغل برای محیط بانان نیز کاهش یافته است به گونه ای که در حال حاضر در کشور حدود شش هزار محیط بان کم داریم.


از جمله بزرگترین مشکلات محیط بانان مواجه با شکارچیانی است که تا بن دندان اغلب مسلح اند و بی مهابا در صورت احساس خطر به سوی محیط بانان شلیک کرده و عمدتا نیز از منطقه جرم فرار می کنند و دست قانون برای بازخواست مجرمان خالی می ماند.

این شرایط خطرناک کاری برای محیط بانان در حالی است که آنها اجازه استفاده از سلاح هایی که در دست دارند را ندارند، و در صورت اجبار به شلیک نیز با برخوردهای قانونی سختی مواجه خواهند شد.

این وضعیت سالهاست که انتقاد بسیاری از حقوق دانان و محیط بانان را برانگیخته اسن اما در هیچ دولتی تاکنون لایحه حمایت از محیط بانان به خانه ملت برده نشده تا مرحمی بر زخمهای محیط بانانی باشد که در این راه سلامتی و زندگی خود را به خطر انداخته اند.

هم اکنون به دلیل خلاء قانونی برخی از محیط بانان به علت استفاده از سلاح خود در درگیری با شکارچیان غیرمجاز در زندان به سر می برند و برخی نیز شبها را با دلهره رسیدن حکم قصاص خود صبح می کنند و این در حالی است که این قشر، تمام زندگی خود را برای کم کاری نکردن در کار و وظیفه خویش و پاسداری از امانتی که وی سپرده شده بود، فدا کرده است.

با توجه به اتفاقات اخیر که بروز آنها در مناطق حفاظت شده اصفهان نیز تاکنون کم نبوده است و تنها چندسالی است که رسانه ها نسبت به این موضوع حساسیت پیدا کرده و این بخش از خطرات شغلی محیط بانان رسانه ای شده است، ضروری است دولت یازدهم لایحه حمایت از محیط بانان را که هیچ دولتی نسبت به تدوین آن اهتمام نورزید را تهیه و برای ایجاد سد قانونی محکمی در برابر تهدیداتی از این دست، به مجلس ارائه نماید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار