معاون ارزی بانک مرکزی از گام‌های اولیه این بانک برای اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: مقررات ارزی متناسب با شرایط یکسان‌سازی ارز بازنگری شده است و در زمان اجرای این طرح ابلاغ خواهد شد.
کد خبر: ۴۴۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ 21 June 2017
به گزارش تابناک : «غلامعلی کامیاب» عصر سه‌شنبه در نشست کمیسیون پول و سرمایه اتاق ایران اظهار کرد: سامانه خبری مکانیزه بین بانکی برای نرخ ارز نظیر آنچه که در گذشته سیستم رویترز خبری انجام می‌داد، ایجاد کرده ایم.کامیاب گفت: در سال 81 که یکسان‌سازی ارز با موفقیت انجام شد، بانک مرکزی سیستمی برای تسویه ریالی ایجاد کرد که اکنون این سیستم‌ها همان کار را انجام خواهند داد.وی اقدام دیگر را پاکسازی حساب‌های ارزی بانک‌ها دانست و گفت: اکنون گروهی در بانک مرکزی مسوول این کار هستند تا در شیوه جدید حسابداری ارزی بر اساس نرخ ارز واحد انجام شود.
معاون ارزی بانک مرکزی افزود: اکنون بانک‌ها موظف شده‌اند حساب‌های ویژه ارزی داشته باشند و منابع و مصارف ارزی را برای سال‌های 90 و 91 را به تایید حسابرسی برسانند.وی با بیان اینکه تحریم‌ها آثار خود بر سیستم بانکی و تجاری ما گذاشته و لزوما با برجام حل نمی‌شود، گفت: تجارت ما در دوران تحریم از بانک به صرافی‌ها منتقل شد و بسیاری از واردات کشور از طریق گسترش اعتبار اسنادی انجام نمی‌شود.کامیاب گفت: این موضوع ربطی به برجام ندارد، بلکه یا واردکننده علاقه‌مند نیست از اعتبار اسنادی استفاده کند یا برای فروشنده خارجی شیوه حواله از صدور بروات و اعتبار اسنادی شیرین‌تر است. به نوشته ایرنا،وی به ابلاغیه دی ماه 95 معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر محدود شدن فعالیت صرافی‌ها اشاره کرد و گفت: البته نمی‌توان یک شبه با بخشنامه معاملات را ممنوع کرد و باید تجار ما بار دیگر به عملیات بانکی بازگردند.وی با بیان اینکه تمایل تجار به گشایش ال‌سی کم شده است، گفت: اگر تجار علاقه‌مند به یکسان‌سازی ارز هستند، باید گام به پیش بگذارند و معاملات خود را از حواله صرافی‌ها به اعتبار اسنادی سوق دهند. کامیاب گفت: اگر سال 81 موفق شدیم که یکسان‌سازی را به خوبی انجام دهیم، به این دلیل بود که عمده تجارت ما در بانک‌ها متمرکز بود. «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده گزارش تحلیلی در این خصوص ارائه می‌کند.





منبع : بنکر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار