نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تفکیک وزارتخانه ها را گامی برای تخصصی شدن فعالیت آن ها دانست و گفت: اصلاح ساختار دولت، هم هزینه کمتری دارد و به توسعه کمک می کند.
کد خبر: ۴۴۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 18 June 2017
به گزارش تابناک : «سیده حمیده زرآبادی» درباره لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت (تفکیک سه وزارتخانه) افزود: تخصصی شدن وزارتخانه ها و تفکیک آنها بیش از حالت کنونی به رشد صنعت و همچنین بازرگانی کمک می کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تفاوت بین یک فوریت و دو فوریت در زمان ارائه لایحه به صحن است، اظهار کرد: با توجه به حساسیت موضوع تفکیک وزراتخانه ها، نمایندگان یک فوریت آن را تصویب کردند تا فرصت لازم برای بررسی همه جوانب این لایحه وجود داشته باشد.
زرآبادی تصریح کرد: رویکرد دولت دهم از ادغام وزارتخانه صنعت و معدن با وزارتخانه بازرگانی در واقع طرح انقباضی و کوچک کردن دولت، حذف موازی کاری، صرفه جویی در هزینه های جاری دولت و بهینه سازی صنعت بود.
وی با بیان این که دولت دهم با ادغام این وزارتخانه ها قصد داشت که کالاهای تولیدی، کیفیت مناسب صادرات را داشته و صنعتگر علاوه بر تامین بازار داخل بتواند محصولات خود را به خارج از کشور نیز صادر کند، گفت: متاسفانه با شروع تحریم های هسته ای علیه ایران این امر میسر نشد و اهداف ادغام نیز به دلیل مسائلی که پیش آمد، برآورده نشد.

**وزارت صنعت، معدن و تجارت در اشتغال و کارآفرینی تاثیرگذار است 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین درباره شاخصه ها و معیار انتخاب وزرا با اشاره به این که وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت یکی از تاثیرگذارترین وزارتخانه در زمینه اشتغال و توسعه کار آفرینی است، افزود: فردی که دولت دوازدهم برای احراز این پست به مجلس معرفی می کند علاوه بر آشنایی کامل با صنایع و تجارت، باید فردی پویا و خلاق بوده تا بتواند به اهداف پیش رو و اجرای برنامه های این وزارتخانه سرعت ببخشد و در این حوزه تاثیر گذار باشد.
به گزارش ایرنا، دولت هفته گذشته لایحه تفکیک سه وزارتخانه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که براساس این لایحه، وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» تبدیل می شود.
همچنین در لایحه ارائه شده دولت به قوه مقننه، وزارت ورزش و جوانان نیز به «وزارت ورزش» و «سازمان ملی جوانان» و وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» تبدیل می شود.
البته این لایحه در جلسه علنی روز یکشنبه(21 خرداد ماه) در دستور کار مجلس قرار گرفت، اما دو فوریت این لایحه تنها 105 رأی موافق از مجموع 238 نماینده حاضر را کسب کرد و به تصویب نرسید و در نهایت یک فوریت این لایحه با 124 رأی موافق ، 79 رأی مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.
بر اساس این لایحه به منظور توسعه بازرگانی داخلی و خارجی در اقتصاد کشور با تفکیک اهداف، ماموریت ها و وظایف مربوط به امور بازرگانی از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی تشکیل می شود.
همچنین در صورت تصویب نهایی، با انفکاک امور بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه به وزارت صنایع و معادن تغییر نام داده و با اهداف و ماموریت های قبل از ادغام با وزارت بازرگانی به فعالیت خود ادامه می دهد.
بر اساس این لایحه و در صورت تصویب نهایی به منظور تمرکز وظایف در ایجاد یکپارچگی و انسجام در حوزه راه و حمل و نقل و با تفکیک اهداف، ماموریت ها و وظایف مربوط به امور حمل و نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و ترابری تشکیل می شود.
طبق این لایحه و درصورت تصویب نهایی مجلس، با انفکاک امور راه و حمل و نقل از وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه به وزارت مسکن و شهرسازی تغییر نام داده و با اهداف و ماموریت های قبل از ادغام با وزارت راه و ترابری به فعالیت خود ادامه می دهد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار