/ورقی از دفتر کهن اصفهان/
تابناک: بابا فولاد حلوايي يكي از عرفاي بزرگ قرن دهم هجري است كه به اعتقاد بسياري نام قبرستان كهن تخت فولاد بر گرفته از نام اين عارف شهير است.
کد خبر: ۴۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 07 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، بابا فولاد حلوايي يكي از مشهورترين عرفاي آرميده در تخت فولاد اصفهان است كه متاسفانه از زندگي او در منابع تاريخي اطلاعات زيادي وجود ندارد. به احتمال قوي بابا فولاد در دوره شاه طهماسب صفوي مي‌زيسته و به عبادت و وارستگي شهرت داشته و براي او كراماتي را نقل كرده‌اند.

براي بررسي بيشتر شخصيت اين عارف بزرگ خبرنگار ايسنا- منطقه اصفهان با محمد حسين رياحي اصفهان شناس به گفت‌وگو پرداخت كه در ادامه مي‌خوانيد:

لقب بابا نزديك به 4 قرن رايج بوده است

رياحي گفت: در مقابل تكيه مير سيد محمد اسماعيل خاتون آبادي در صحن مخابرات فيض قبر "فولاد بن استاد شجاع الدين حلوايي" از عرفاي عاليقدر شيعه متوفي به سال 959 هجري قمري قرار دارد. از زمان تولد بابا فولاد حلوايي اطلاعي در دست نيست.

وي گفت: استاد فولاد حلوايي در ميان مردم اصفهان به بابا فولاد شهرت يافته است. كلمه بابا به معناي عارف، حكيم و دانشمند، راهنما و مرشد كه صاحب فضل و كرامت بوده است و مردم براي رفع مشكلات خويش به او مراجعه و پس از مرگشان بقعه‌هايي جهت بزرگداشت آن‌ها ايجاد مي‌كرده‌اند. اصفهان يكي از شهرهايي است كه در دوران گذشته شخصيت‌هاي با نام "بابا" داشته است. اين لقب بيشتر از قرن 6 تا 10 هجري رايج بوده‌ و به افرادي اتلاق مي‌شده كه مشرب عرفاني داشته‌اند. مانند بابا فولاد، بابا ركن الدين، بابا بيات، بابا قاسم، بابا شهاب الدين و .....

رياحي افزود: بابا فولاد حلوايي از جمله شخصيت‌هايي بود كه مردم زيادي براي رفع مشكلات خود به او مراجعه مي‌كردند. متاسفانه در تذكره‌هاي تاريخي اطلاعات كمي در مورد شخصيت اين عارف وجود دارد. تنها مي‌دانيم كه بابا فولاد از عرفاي قرن 10 هجري است كه در سال 959 هجري قمري از دنيا رفته است.

سنگ قبر بابا فولاد سند تاريخي تخت فولاد است

اين اصفهان شناس، تصريح‌كرد: شهرت بابا فولاد به حدي بود كه برخي از اهالي تخت فولاد خود را از نسل او مي‌دانند. سنگ قبر بابا فولاد امروزه به عنوان سند اصلي تاريخ تخت فولاد از ارزش و اهميت ويژه‌اي برخوردار است، زيرا علت نام‌گذاري اين گورستان مقدس به تخت فولاد را وجود همين قبر مي‌دانند كه يكي از قديمي ترين سنگ قبور تاريخ دار موجود در تخت فولاد است. كرامات زيادي را به او نسبت مي‌دادند. سنگ قبر اين عارف بزرگ به خط ثلث بسيار زيبا منقش شده كه نشان‌گر شخصيت والاي او است.

رياحي گفت: قديمي‌ترين عكسي كه از سنگ قبر بابا فولاد به جاي مانده از يك عكاس آلماني است. اين شخصيت متصل به ارزش‌هاي معنوي اسلام بوده و در سير و سلوك معنوي چيزي كم نداشته است. به طور معمول عرفا گوشه نشين و تارك دنيا و به نوعي درويش مسلك بوده‌اند.

وي افزود: در برخي از منابع آمده است كه بابا فولاد در همين محل تخت فولاد زندگي مي‌كرده است. به هر حال در تاريخ اطلاعات زيادي درباره بابا فولاد حلوايي در دست نيست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :