تابناک: در همین شرایط فعلی هم ذرات منتشر شده از گاوخونی آلوده به فلزات سنگین است و اگر اقدام صنعت، معدن و تجارت برای برداشت پتاس از گاوخونی با اعمال فشار اجرایی شود، سلامت شهروندان اصفهانی در تهدیدی جدی قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۴۴۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ 13 June 2017

به گزارش تابناک اصفهان، با وجودی که از تالاب گاوخونی به عنوان یک فرصت برای دفع پراکنش گرد و غبار در حاشیه شهر اصفهان نام برده می شود اما خشک شدن این تالاب در سال های اخیر سبب شده تا گاوخونی از حالت یک فرصت به تهدیدی خطرناک برای اصفهان و حتی شهرهایی همچون یزد و تهران تبدیل شود.

تهدیدزا بودن تالاب گاوخونی این روزها به حدی رسیده است که حمیدرضا ظهرابی زمین های این تالاب را آلوده اعلام کرده است و از لزوم احقاق حق آبه تالاب و ورود پساب های فاضلاب به درون گاوخونی حرف زده است.

اخیرا نیز صحبت هایی در خصوص درخواست برداشت پتاس از گاوخونی مطرح شده است که ظهرابی مخالفت جدی محیط زیست با این موضوع را اعلام کرده است.

برداشت پتاس سبب کاهش مواد غنی خاک شده و در نهایت با فرسایش بادی و جابجایی ریزگردها مواد سنگین و خطرناک در هوا پراکنده خواهد شد. در همین شرایط فعلی هم ذرات منتشر شده از گاوخونی آلوده به فلزات سنگین است و اگر اقدام صنعت، معدن و تجارت برای برداشت پتاس از گاوخونی با اعمال فشار اجرایی شود، سلامت شهروندان اصفهانی در تهدیدی جدی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در این رابطه می گوید: اقدامات حفاظتی و احیاء برای تالاب‌های پریشان، شادگان، بختگان، ارومیه و حتی تالاب‌های استان های چهارمحال از پنج تا ۱۰ سال پیش برنامه ریزی شده است.

ظهرابی با اشاره به تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی با مشارکت تمامی ذی‌نفعان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری، تاکید می کند: در این ارتباط همچنین سه هزار و ۷۶۰ نفر ساعت کارگاه برنامه‌ریزی وفعالیت‌های کارشناسی و ۱۱ کارگاه مدیریت زیست بومی تشکیل شده و زمینه‌های ملی در ارتباط با احیای گاوخونی مانند تامین آب به بخش کشوری واگذار شده است.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار