تاریخی که در انزوا می‌پوسد؛
تابناک: اگر دیواری فروریخته یا سقفی آوار شده، خود اهالی و بدون نظارت میراث فرهنگی و آن هم با مصالحی که هیچ سنخیتی با روح تاریخی این بنا ندارد، آن را مرمت و بازسازی کرده‌اند.
کد خبر: ۴۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲ 06 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان، نام جلفا در اصفهان بیشتر از آنکه برای مردم اصفهان تداعی کننده نام میدانی 400 ساله با ارزش تاریخی بالا باشد، یادآورد خیابانی برای پاساژگردی های روزانه و دور دورهای شبانه خودروهای آدم های این شهر است.

میدانی که در گوشه ای از تاریخ این شهر افسون گر گویی خود افسون شده است و کمتر مسئول و مدیری تاکنون عزمی برای ساماندهی آن داشته است.

میدان جلفا با قدمتی که با دوران صفویه در اصفهان برابری می کند به سه کلیسای مهم این شهر مشرف است اما کمتر اصفهانی و گردشگری سراغی از تاریخ این میدان و حال و روز آن میگیرد.

دورتا دور این میدان با مغازه هایی که بیشتر آنها قدمتی به اندازه خود میدان دارند، احاطه شده است.

مغازه هایی که کاسبان آن این روزها، خبرهای خوشی در مورد وضعیت آنها نمی دهند.

مغازه های میدان جلفا چندماهی است که به گفته کسبه این میدان، به علت گودبرداری غیراصولی یک ملک خصوصی در اطراف میدان، دچار ترک و آسیب شده است.

این اتفاق حدود پنج ماهی هست که گریبان مغازه های جلفا را گرفته است اما تاکنون اقدام خاصی در رابطه با این وضعیتی که برای یک اثر مهم تاریخی اما مهجور به وجود آمده است، صورت نگرفته است.

دیوار مغازه های این میدان به دلیل گودبرداری دچار ترک شده است و سقف مغازه ها نیز به دلیل عدم ساماندهی سقف های تاریخی میدان و پشت بام مغازه ها، با پوسیدگی و خطر ریزش مواجه شده است.

اگر دیواری هم فروریخته یا سقفی آوار شده، خود اهالی و بدون نظارت مرمت گران میراث فرهنگی و آن هم با مصالحی که هیچ سنخیتی با روح تاریخی این بنا ندارد، آن را مرمت و بازسازی کرده اند.

اما گویی این چسب زخم ها هم مرهم دردهای این میدان نمی شود و شواهد نشان داده است که دیواره های پشت بام این میدان که در واقع دور تا دور میدان را شامل می شود در حال فاصله گرفتن از کف است و هروز نیز عمق این ترکها بیشتر می شود.

کسبه میدان جلفا از عدم رسیدگی نهادهای ذی ربط گله منداند. آنها می گویند، شهرداری اصفهان، شورای خلیفه گری ارامنه جلفا و اداره میراث فرهنگی سه نهاد مرتبط در این حوزه هستند که متاسفانه هر کدام از آنها در صورت بروز مشکل تنها معضلات را به یکدیگر پاسکاری می کنند و اقدام عاجل و موثری تاکنون در مورد این میدان تاریخی 400 ساله صورت نگرفته است.

میدان جلفا دارای جذابیت های خاصی به دلیل قرار گرفتن مظاهر یکی از ادیان توحیدی در نصف جهان است، تاکنون از دید بسیاری از میراث دوستان هم مغفول مانده است.

اصفهان در نگاه گردشگران تنها به پل خواجو و محور چهارباغ و میدان نقش جهان ختم شده است و این در حالی است که میدان جلفا هم در قدمت و هم در آثار تاریخی کم نظیر که در دل خود دارد، دست کمی از آثار یادشده ندارد.

اهالی این منطقه می گویند کمتر گردشگری پا به این میدان می گذارد و حتی بسیاری از تورلیدرها از ظرفیت های تاریخی این میدان خبر ندارند که بخواهند آن را به گردشگرانی که به اصفهان می آیند معرفی کنند.

ضروری است، در شرایطی که اصفهان قصد دارد، صنعت گردشگری خود را به جای صنایع آلاینده و کم بازده، منبع درآمدزایی و توسعه خود نماید، مسئولان و نهادهای ذی ربط نیز توجه بیشتری به بناهای کمتر مورد توجه این شهر داشته باشد تا غبار فراموشی و مهجوریت از چهره جلفا نیز زدوده شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار