"بسته ویژه نیمه شعبان+اعمال و برنامه احیای شب نیمه شعبان"
تابناک: نیمه شعبان هر سال برای شیعیان سراسرر جهان یادآور میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت حجت است، از همین رو در گزراشی به بررسی چرایی اهمیت نیمه شعبان، اعمال این شب، اهمیت احیا در این شب و برنامه احیاهای سطح شهر اصفهان پرداختیم.
کد خبر: ۴۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱ 02 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان، نیمه شعبان هر سال برای شیعیان سراسرر جهان یادآور میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت حجت است، از همین رو در گزراشی به بررسی چرایی اهمیت نیمه شعبان، اعمال این شب، اهمیت احیا در این شب و برنامه احیاهای سطح شهر اصفهان پرداختیم.

-----------------------------------

** چرا نیمه شعبان مهم است؟ **

-----------------------------------

شعبان هشتمین ماه در گاه‌شماری هجری قمری است. ماه‌های رجب، شعبان و رمضان در میان مسلمانان اهمیّت زیادی دارند.از پیامبر اسلام چنین نقل شده‌است که شعبان «ماه من» است.

روز تولد امام دوازدهم شیعیان

سال تولد امام دوازدهم شیعیان را سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری نقل کرده‌اند.علت اختلاف شاید این بوده‌است که در سابق، تاریخ را با حروف ابجد می‌نوشتند و درباره سال تولد حجت بن حسن بین واژه‌های «نور» و «نهر» اختلاف است که این اختلاف ناشی از رسم‌الخط ناقلین می‌باشد.

دیدگاه شیعیان

در روایات و احادیث امامان شیعه شب نیمه شعبان از جمله پر فضیلت ترین شب‌ها برای احیا و شب زنده داری، دعا و عبادت است.

در روایتی از امام اول شیعیان درباره خواندن دعای کمیل در این شب آمده‌است:

"قسم به کسی که جان علی در دست اوست همه امور نیک و بدی که بر بندگان جاری می‌شود، از شب نیمه شعبان تا پایان سال، در این شب تقسیم می‌شود. هیچ بنده‌ای نیست که این شب را احیاء دارد و در آن دعای خضر بخواند، مگر آن که دعای او اجابت شود….. بنشین ای کمیل هنگامی که این دعا را حفظ کردی خدا را در هر شب جمعه، یا در هر ماه یک شب، یا یک بار در سال یا حداقل یک بار در طول عمرت، با آن بخوان، که خدا تو را یاری و کفایت می‌کند و تو را روزی می‌دهد، و از آمرزش او برخوردار می‌شوی، ای کمیل به خاطر زمان طولانی که تو با ما همراه بوده‌ای بر ما لازم است که درخواست تو را به بهترین شکل پاسخ دهیم، آنگاه دعا را چنین انشاء فرمود

همچنین، شیعیان معتقدند خدا در این شب به تعداد موها و پشم‌های چهارپایان بندگانش را از آتش جهنم آزاد می‌کند و زمان‌های مرگ را ثبت و روزی‌های یک سال را تقسیم می‌کند و همه آنچه را که در طول سال واقع می‌شود نازل می‌سازد.

برگزاری مراسم نیمه شعبان

دربرگزاری مراسم نیمه شعبان فقط مختص به ایران نیست. از دیگر کشورهایی که چنین مراسمی آن هم به شکل وسیع برپا می‌کنند، می‌توان به کشورهای عراق،لبنان، مصر، بحرین، یمن و آذربایجان اشاره کرد. همچنین کشورهایی مانند هند، پاکستان، امارات متحده عربی، تونس و مراکش که در آن‌ها شیعیان در اقلیتند نیز مراسم وسیعی به همین مناسبت برگزار می‌شود. حقیقت امر این است که آن‌چه که بیش از همه برگزاری مراسم نیمه شعبان را آسان‌تر می‌کند، اعتقاد برخی از فرقه‌های مهم اهل تسنن به حجت بن حسن و ظهور اوست.

-----------------------------------

** اعمال شب نیمه شعبان **

-----------------------------------

اعمال مشترکه ماه شعبان

۱- هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَهَ» گفته شود.

۲- هر روز هفتاد مرتبه ذکر « اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» گفته شود. و در بعضى روایات "الْحَىُّ الْقَیُّومُ” پیش از "الرَّحْمنُ الرَّحیمُ” است و عمل به هر دو خوبست و از روایات استفاده مى‌شود که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است و هر کس هر روز در این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماه‌هاى دیگر استغفار کند.

۳- صدقه دادن در این ماه اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایى باشد، خوب است و خداوند بدن صدقه دهنده را بر آتش جهنم حرام می‌کند. از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است که آن حضرت در باب فضیلت روزه رجب فرمود چرا غافلید از روزه شعبان؟ راوى عرض کرد یابن رسول الله چه ثوابی دارد کسى که یک روز از شعبان را روزه بگیرد؟

حضرت فرمود به خدا قسم بهشت ثواب اوست.

عرض کرد یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود: صدقه دادن و استغفار . هر کس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند آن صدقه را رشد دهد همچنان که یکى از شما شتر تازه متولد شده‌ای را تربیت مى‌کند تا آن که در روز قیامت به صدقه دهنده برسد در حالتى که به اندازه کوه اُحُد شده باشد.

۴- در کل این ماه هزار بار ذکر « لا اِلهَ اِلا اللهُ وَلا نَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ » را که ثواب بسیار دارد؛ گفته شود. از جمله آن که عبادت هزار ساله در نامه عملش نوشته شود.

۵- در هر پنجشنبه این ماه دو رکعت نماز اقامه شود؛ که در هر رکعت بعد از حمد، صد مرتبه سوره توحید و بعد از سلام صد بار صلوات فرستاده شود تا حق تعالى هر حاجتى که دارد را برآورد. چه در امور دنیوی و یا در امور معنوی. و نیز روزه این ماه فضیلت بسیار دارد و روایت شده که در هر روز پنجشنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زینت مى‌کنند. پس ملائکه عرض مى‌کنند خداوندا بیامرز روزه‌داران این روز را و دعاى ایشان را مستجاب گردان و در روایت نبوى آمده است که هر که روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد حقّ‌تعالى بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حاجت‌هاى آخرت او را برآورد.

۶- در این ماه صلوات بسیار فرستاده شود .

۷- در هر روز از شعبان در هنگام ظهر و در شب نیمه آن صلوات هر روز شعبان که از امام سجاد علیه‌السلام روایت شده، خوانده شود که به شرح ذیل است :

اَللّهُمََّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَهِ النُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَهِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلاَّئِکَهِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ اَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجارِیَهِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَهِ یَامَنُ مَنْ رَکِبَها وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْکَهْفِ الْحَصینِ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ وَ مَلْجَاءِ الْهارِبینَ وَ عِصْمَهِ الْمُعْتَصِمینَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلوهً کَثیرَهً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَداَّءً وَ قَضاَّءً بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّهٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبینَ الاْبْرارِ الاْخْیارِ الَّذینَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِکَ وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِیَتِکَ وَارْزُقْنى مُواساهَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ نَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِکَ وَ اَحْیَیْتَنى تَحْتَ ظِلِّکَ وَ هذا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَهِ وَالرِّضْوانِ الَّذى کانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّمَ یَدْاَبُ فى صِیامِهِ وَ قِیامِهِ فى لَیالیهِ وَ اَیّامِهِ بُخُوعاً لَکَ فى اِکْرامِهِ وَاِعْظامِهِ اِلى مَحَلِّ حِمامِهِ.

اَللّهُمَّ فَاَعِنّا عَلَى الاِْسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ وَ نَیْلِ الشَّفاعَهِ لَدَیْهِ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفیعاً مُشَفَّعاً وَ طَریقاً اِلَیْکَ مَهیَعاً وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً حَتّى اَلْقاکَ یَوْمَ الْقِیمَهِ عَنّى راضِیاً وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِیاً قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْکَ الرَّحْمَهَ وَالرِّضْوانَ وَ اَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الاْخْیارِ .

صلوات

۸- در این ماه مناجات شعبانیه خوانده شود.

-----------------------------------

** اعمال شب نیمه شعبان از زبان آیت الله وحید خراسانی **

-----------------------------------

هم چنین آیت الله وحید خراسانی درباره اعمال شب نیمه شعبان تأکید کردند: اعمالی که برای این شب بیان شده را در شب نیمه شعبان انجام دهید و دیگران را نیز آگاه کنید که در صورت عدم اهتمام درآگاه کردن دیگران روز قیامت برای شما یوم الحسره خواهد بود.

ایشان اعمال این شب را به شرح زیر مطرح کردند:

1- قرائت سوره یس و هدیه آن به امام عصر

2- قرائت زیارت آل یس

3- دعای فرج رأس ساعت 11 شب

-----------------------------------

**احیای شب نیمه شعبان چرا؟**

-----------------------------------

شب زنده داری یک آموزه دینی است که اصل آن در قران بیان شده و موارد خاص ان نیز در روایات آمده و گفته شده است که شب نیمه شعبان افضل شب ها بعد از شب قدر است.

به گزارش تابناک اصفهان، حجت الاسلام محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین و قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان در رابطه با شب نیمه شعبان و اهمیت شب زنده داری و احیای این شب گفت: شب زنده داری در آموزه های دین ما بسیار مورد تاکید است و تعبیری است که اهل بیت علیهم السلام آن را آموزش داده اند.

و نمونه بارز آن احیا و شب زنده داری در شب های قدر است که طبق روایات اهل بیت علیهم السلام بیدار ماندن در این شب ها توصیه و سفارش شده و زنده نگاه داشتن آنها، با عبادت، مناجات و راز و نیاز، دستوری است که در قران آمده است. آنجا که خطاب به رسول خدا صل الله علیه و آله می فرماید : « قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا (4) انَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا (5)به پا خيز شب را مگر اندكى، نیمى از شب يا اندكى از آن را بكاه، يا بر آن [نصف] بيفزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان، ما به زودى بر تو گفتارى گرانبار القا مى‏كنيم... »

وی افزود: بیدار بودن در شب های خاص و شب زنده داری کردن و احیا داشتن در روایات ائمه معصومین علیهم السلام نیز مورد توجه قرار گرفته و در سیره آنها نیز قابل مشاهده است و از جمله آنها احیا داشتن شب نیمه شعبان است.

بنابراین شب زنده داری یک آموزه دینی است که اصل آن در قران بیان شده و موارد خاص ان نیز در روایات آمده و گفته شده است که شب نیمه شعبان افضل شب ها بعد از شب قدر است.

به عبارت دیگر شب های قدر برترین شب ها هستند و پس از آن شب نیمه شعبان از اهمیت و قداست ویژه ای برخوردار است. لذا فرموده اند در این شب انفاق کنید ومانند شب قدر مشغول دعا و مناجات و راز و نیاز باشید.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه به نقش و آثار شب زنده داری در زندگی انسان اشاره و تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی برای این که باطن انسان به خدا تقرب پیدا کرده و انسان بتواند حاکمیت خدا را در باطن خود نهادینه کند، برنامه ریزی کاملی وجود دارد.

به همین جهت اگر بخواهیم نسبت به تعالیم دینی و اعتقدات خود زمینه ها و بسترهای لازم را فراهم کنیم یکی از امور موثر و مهم رد این عرصه ، « زمان ها» و «مکان ها» هستند.

وی افزود: این که انجام برخی اعمال در مسجد یا مکان های خاص سفارش شده، مانند نماز خواندن در مسجد الحرام و مشاهد مشرفه و ...بدین دلیل است که این مکان ها آمادگی بیشتری از نظر روحی برای انسان فراهم می کنند.

شب ها نیز - از نیمه شب به بعد - یک فضای زمانی با لطافت و آمادگی بیشتر روحی وجود دارد برای این که انسان ارتباط با خدا را مستحکم تر کند. در نتیجه اثرگذاری معنوی شب زنده داری بسیار فراتر و فراوان تر ازعبادت، راز و نیاز در روز و یا ساعات دیگر است.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: خداوند حتی به پیامبر خود می فرماید: شب زنده داری کن چرا که خدا می خواهد قرآنی بر تو نازل فرماید که تحمل آن نیازمند این شب زنده داری هاست!! شب زنده داری کن تا تو را به مقام محمود (مقام شفاعت) برسانیم.

یعنی یکی از عوامل موثر و مهم برای رسیدن به مقامات معنوی و رسوخ ایمان در دل و باطن انسان، «شب زنده داری» است.

به همین دلیل بزرگانی مانند مرحوم قاضی به علامه طباطبایی می فرمود: اگر دنیا می خواهی با نماز شب و اگر آخرت می خواهی باز با نماز شب! بنابراین به دلیل آثارعظیم ، شگرف و عمیق «شب زنده داری » در تکامل و سعادت انسان، توصیه به شب زنده داری بخصوص در شب نیمه شعبان شده است.

-----------------------------------

** برنامه مراسم های احیای شب نیمه شعبان **

-----------------------------------

به گزارش تابناک اصفهان، با توجه به اینکه برگزاری مراسم احیای نیمه شعبان توصیه شده است، به انتشار اسامی مراسم های احیای نیمه شعبان بپردازیم.

گلستان شهدای اصفهان:

مكان: گلستان شهداي اصفهان - خيمه حسيني

سخنران : حجت الاسلام و المسلمین محمد داستان پور

مداح: سید سعید نریمانی و مرتضی انصاری

شروع مراسم از ساعت يازده شب

مجتمع فرهنگی باران و گروه فرهنگی فانوس:

خیابان نشاط، کوچه قصر منشی10، حسینیه بیت الحسین

سخنران : حجت الاسلام داستانپور

مداح: حجت الاسلام اسدیان

شروع مراسم از ساعت 1 بامداد

هیئت فدائیان حسین

مكان: بزرگراه شهید چمرانبعد از خیابان شاهد مسجد اباالفضل

با حضور:حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

مداح:سید رضا نریمانی

شروع مراسم از ساعت 1:30 بامداد

مسجدالمهدی قائمیه

اتوبان ذوب آهن انتهای خیابان قائمیه

سخنران : سیدمحسن موسویان و نوای گرم شیخ علی احمدی

شروع مراسم از ساعت 12 شب

برنامه احیاء نیمه شعبان خواهران بعد از نماز مغرب در امام زاده صالح واقع در عالی قاپو و برنامه احیاءنیمه شعبانبرادان بعد از نماز مغرب در مسجد جامع واقع در بازار یاقوت میباشد.

مسجد المهدی:

مسجد المهدی - پرچم آسمانی ها

سخنران: حاج آقا انصاری

مداح: سید روح الله حسینی

شروع مراسم از ساعت 12 شب

مسجدالبلال اصفهان:

مكان: خیابان هزارجریب کوی امام خیابان فاتح، مسجدالبلال

سخنران:دکتر علی ترکان

مداح: علی کاظمی

شروع مراسم از ساعت 12 شب

شاهین شهر:

مراسم احیای نیمه شعبان در شهرستان، شاهین شهر

با برنامه های خواندن دعای کمیل ،ختم امن یجیب و قرآن به سر ،با مداحی مداحان اهل بیت

مکان :شاهین شهر،خیابان عطار،چهار راه عطار، مسجد فاطمیه

شروع مراسم از ساعت 12 شب

احیای نیمه شعبان درشهر جدید بهارستان:

مکان های برگزاری: مسجد فاطمیه و مسجد سیدالشهدا (برای عموم آزاد میباشد)

جلسه خواهران هم اختصاصی در (دارالقرآن شهر بهارستان محله 4)

شروع مراسم از ساعت12 شب

مسجد ركن الملك:

مكان: خيابان فيض

سخنران:حجت الاسلام و المسلمين احمد كلباسي

شروع مراسم از ساعت 11 شب به همراه قرائت دعاي كميل 2 ساعت مانده به اذان صبح

مسجد صاحب الزمان:

مكان: خيابان رباط دوم، كوي صاحب الزمان، مسجد صاحب الزمان

سخنران: حجت الاسلام و المسلمين سيد فتاح حكمت منش

مداح: كربلايي محمد توكلي

شروع مراسم از ساعت 11 شب الي 1 بامداد

كانون فرهنگي هنري امير المتقين علي(ع):

مكان: اصفهان، خيابان 24 متري اول، مسجد و حسينيه اميرالمومنين(ع)

سخنران:حاج شيخ حسين شمس

مداح: كربلايي نعمت الله بهمني

زمان: شب نيمه شعبان

مسجد الحسين كاشان:

مكان: كاشان، خيابان اميركبير، مسجد الحسين

شروع مراسم از ساعت 10:30 شب الي 3 بامداد

مسجد دانشگاه كاشان:

مكان: مسجد دانشگاه كاشان

شروع مراسم از ساعت 11 شب به همراه سحري

مجتمع فرهنگي فرشچيان:

مكان: اصفهان، خيابان توحيد، مجتمع فرهنگي استاد فرشچيان

شروع مراسم از ساعت 21:30

مسجد جامع كهندژ خميني شهر:

مكان: مسجد جامع كهندژ خميني شهر

شروع مراسم از ساعت 10 شب به همراه اقامه 3 روز نماز قضاء

مسجد فاطميه:

مكان: چهارراه عطار، مسجد فاطميه (س)

سخنران: حجت الاسلام و المسلمين علوي

مداح: برادر بخشي

شروع مراسم از ساعت 12 شب الي 2 بامداد

مسجد جامع گورتان:

مكان: خيابان آتشگاه، گورتان، كوچه وليعصر، مسجد جامع گورتان

سخنران: حجت الاسلام و المسلمين نيلي پور

شروع مراسم از ساعت 12:30 شب

مسجد الرسول منظريه:

مكان: منظريه، بعد پارك بهشت، مقابل بازارچه جهاد، مسجد الرسول

سخنران: حجت الاسلام و المسلمين شيخ مهدي كريمي

قرائت دعاي كميل توسط شيخ ناصر انتظاري

شروع مراسم از ساعت 12 شب الي 3:30 بامداد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار