تابناک: متاسفانه تاکنون وزارت‌ارشاد این اختیارعمل را در اختیار تشکل‌های مطبوعاتی قرار نداده است و بالعکس در جهت کم‌توان کردن و محدودیت اینگونه تشکل‌ها قدم برداشته است.
کد خبر: ۴۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶ 02 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، سندیکا یا اتحادیه ها در هر صنف و شغلی به منزله خانه ای برای مجموعه مربوط با آن حرفه به منظور، آموزش، ارائه نظرات و طرح مشکلات آن صنف یا حرفه به شمار می رود.

در کشور ما نیز مشاغل مختلف به ویژه مشاغلی که به صورت آزاد و با دریافت پروانه کسب اقدام به فعالیت اقتصادی می کنند، هریک دارای صنف یا اتحادیه مخصوص به خود است که در اموری مانند، صدور پروانه کسب، تمدید پروانه، آموزش های لازم به اعضا، بازرسی و دیگر امور مربوط به هر اتحادیه، فعالیت می کند.

گرچه به دلیل محدودیت هایی که قانون برای اتحادیه ها ایجاد کرده است، آنها با منع قانونی برای برخورد با برخی تخلفات روبرو هستند اما با این وجود هر اتحادیه برای کمک به سازمانهای نظارتی بازرسانی را نیز در اختیار دارد.

بازرسان در هر صنف وظیفه شناسایی واحدهای متخلف و معرفی آنها به اتحادیه را دارد و در جایی که اهرم اجرایی یا قضایی لازم باشد واحدها به مراجع مربوطه ارجاع داده خواهند شد.

حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری اما در این بین و با وجود سابقه نسبتا طولانی که در کشور ما دارد ، همواره برای داشتن یک نظام صنفی مشخص و مستقل با چالش هایی روبرو بوده است.

این چالش ها تا جایی پیش رفته که در برخی استان ها خانه های مطبوعات و خبرنگاران و در برخی از استان ها، انجمن های صنفی روزنامه نگاری و در برخی استان ها مانند استان اصفهان هردو تشکل به نوعی فعالیت مخصوص و مستقل خود را در رابطه با خبرنگاران دارد.

هرچند وجود این دو تشکل در یک استان خود جای بررسی بیشتری دارد اما هدف این نوشتار پرداختن به این موضوع نیست.

بحث بر سر اختیارات محدودی است که خانه های مطبوعات یا تشکل های صنفی مطبوعاتی در کشور ما دارند.

خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان از سال 1373 فعالیت خود را آغاز کرد و از نخستین خانه های مطبوعات پایه گذاری شده در کشور بود که به عضوگیری از میان فعالان عرصه خبر و رسانه پرداخت.

در تمامی این سال ها شاید بتوان گفت خانه مطبوعات در مقایسه با دیگر تشکل های صنفی، کمتر به فضاسازی های سیاسی ورود پیدا کرده است و سعی داشته با پرداختن به مشکلات صنفی خبرنگاران در این حوزه رسالت خود را ایفا کند.

اما اینکه چقدر این رسالت به درستی اجرا شده است، موضوعی است که حتی از سوی دست اندرکاران خانه مطبوعات نیز مورد نقد قرار گرفته است.

متاسفانه خانه های مطبوعات در مقایسه با دیگر اتحادیه در دیگر مشاغل، از اختیارات بسیار کمی برای نظارت و اجرای برخوردار است به گونه ای که بنابر قانون و اساس نامه ای که از سوی وزارت ارشاد برای خانه های مطبوعات تعیین شده است، کمتر امور اجرایی و نظارتی در حوزه مطبوعات به این تشکل ها واگذار شده است.

بیشتر اموری که خانه ها طی این سالها به آن پرداخته اند در حوزه آموزش یا برگزاری برنامه های تفریحی و فرهنگی برای اعضای خود بوده است.

این درحالی است که یک تشکل صنفی مانند هر تشکل دیگری در کشور باید بتواند از قدرت اجرایی برای نظارت بر مجموعه های مرتبط با این حوزه برخوردار باشد تا بسیاری از نابسامانی ها در عرصه خبر و خبرنگاری که به دلیل بوروکراسی های اداری در وزارت ارشاد کمتر مورد توجه قرار گرفته و میگرد از سوی خانه های مطبوعات یا نظام های صنفی دیگر در مطبوعات برطرف گردد.

مهمترین چالشی که خانه های مطبوعات در کشور و از جمله استان اصفهان از آن رنج می برد، نداشتن بازوهای اجرایی و نظارتی است و همین مسئله سبب شده تا اختلاف نظر در بسیاری از امور مرتبط با رسانه، تنها در محافل خصوصی رسانه ای مطرح شود و پای اینگونه مسائل فراتر از این محافل نرود.

در حالیکه اگر خانه ها یا نظام های صنفی دیگر این قدرت را داشتند، می توانستند مانند هر سندیکای دیگری با اعلام نظرات خود در رقم زدن تصمیماتی به دور از سیاسی کاری و با درنظر گرفتن اصناف، مدافع حقوق خبرنگاران و فعالان رسانه ای باشند.

متاسفانه تاکنون وزارت ارشاد این اختیار عمل را در اختیار تشکل های مطبوعاتی قرار نداده است و بالعکس در جهت کم توان کردن و محدودیت اینگونه تشکل ها که بودن هرچند با ضعف آن بهتر از نبودن آن است، قدم برداشته است.

اخیرا وزارت ارشاد طی دستورالعملی درصدد است تا اعضای خانه های مطبوعات در کشور را محدود کرده و تنها عضویت را برای خبرنگارانی میسر کند که تحت پوشش بیمه خبرنگاری وزارت ارشاد باشند!!.

این دستور در حالی اجرا می شود که در استان اصفهان تنها حدود 40 خبرنگار و فعال رسانه ای تحت پوشش بیمه ارشاد هستند و با این دستور العمل به گفته منصور گلناری مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان حدود 120 خبرنگاری که تاکنون عضو خانه مطبوعات بوده اند حذف خواهند شد.

وی با اظهار اینکه بیشترین گلایه ما به این دستورالعمل این است که وزارت ارشاد به جای اینکه خبرنگار را تحت فشار قراردهد باید کارفرما را ملزم به بیمه کردن خبرنگاران کند، اعلام کرد: یک خبرنگار نمی تواند از حق قانونی خود دفاع کند و زور یک خبرنگار به کارفرمای خود نمی رسد اما وزارت ارشاد می تواند با اعمال فشار بر کارفرما آنها را مجبور به بیمه خبرنگاران کند.

گلناری وجود یک تشکل هر چند کوچک را برای حمایت جمعی از خبرنگاران ملزم دانست و گفت: اگرچه شاید تا کنون خانه مطبوعات به علت نداشتن قدرت اجرایی از جامعه خبری حمایت های لازم را انجام نداده اما وجود آن برای پیگیری امور خبرنگاری لازم و ضروری است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :