شریعتی نیاسر:
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری شنیدم که 35 درصد از فارغ التحصیلان ما بیکار هستند،این آمار غلط است. آمار بیکاری ما در سطح جامعه نزدیک به 12 درصد و در دانشجویان نزدیک به 18 درصد است، پس چرا برای رسیدن به اهدافمان از دروغ استفاده می کنیم؟
کد خبر: ۴۱۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 03 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، مجتبی شریعتی نیاسر در روز بزرگداشت معلم در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه های سرآمد آموزش عالی است. استان اصفهان سهم قابل توجهی در آموزش عالی کشور دارد به طوری که این استان نزدیک به سیصد هزار دانشجو و شش هزارو چهارصد نفر هیئت علمی دارد، در سطح کشور بعد از تهران در رتبه دوم است.

وی افزود: در استان اصفهان تقریبا 22درصد دانشجویان در بخش تحصیلات تکمیلی هستند. دانشگاه اصفهان با 15 هزار دانشجو و نزدیک به 700 نفر هیئت علمی سهم بسیار موثری در استان و حتی منطقه دارد.

شریعتی نیاسر با تاکید بر اهمیت رسته های علوم پایه گفت: 77 در صد دانشجویان در حوزه علوم انسانی و مهندسی هستند، 23 درصد در سایر کارگروه ها توزیع شده اند. یکی از این حوزه ها علوم پایه است که فقط 5 درصد دانشجویان را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: به اعتقاد من علوم پایه مانند اتوبانی است که مابقی رشته ها باید در آن حرکت کنند و علوم پایه یکی از مهم ترین حوزه هایی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. بخش آموزش عالی برنامه ششم در برنامه ششم توجه جدی به بحث علوم پایه داشته که امیدواریم سهم علوم پایه که بین دانشجویان امروز ۵ درصد است تا پایان این برنامه به 9 درصد برسد.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به دلایل عدم ورود دانشجویان به این رشته ها تصریح کرد: باید برای این حوزه شاخص های تشویقی ایجاد کنیم تا جوانان این تصور را داشته باشند که اگر لیسانس فیزیک بگیرند  یک لیسانسه بیکار هستند، ولی اگر در رشته مهندسی بگیرند مهندس هستند و می توانند لیسانس فیزیک، ریاضی آمار و ادبیات بگیرند. باید این اثر های روانی را بین دانشجویان با قرار دادن امتیازات و راهکار ها و فراهم کردن سازو کار ورود جوانان را به این علوم افزایش دهیم.

شریعتی نیاسر در خصوص چالش های وزارت علوم گفت: این یکی از چالش های ما در حوزه های علوم است که تلاش بسیاری روی آن می شود. از دیگر چالش های وزارت علوم می توان به وضعیت گذشته و اقدامات کنونی اشاره کرد. برای مثال اوایل انقلاب چیزی حدود 157 هزار دانشجو  داشته ایم و امروز 4 میلیون و سیصدو چهل هزار دانشجو داریم.

وی گفت: نزدیک به 25 برابر جمعیت دانشجویی افزایش پیدا کرده است. در سال 1384 جمعیت دانشجویی دومیلیون و دویست هزار نفر بود که در سال 1392 جمعیت دانشجویی ظرف 8 سال به چهار میلیون و هشتصد هزار نفر تغییر پیدا کرد. چیزی در حدرد 120 درصد افزایش دانشجو داشته ایم.

شریعتی نیاسر گفت: تعداد موسسات مراکز آموزش عالی در سال 1384 تقریبا 920آموزشگاه بوده است که در سال 1392 بالغ بر 2800 موسسه در کشور افزایش یافته است که این ارقام با جمعیت 80 میلیونی کشورمان عدد بسیار بزرگی نسبت به کشور های دیگر می شود. برای مثال کشور چین با جمعیت میلیاردی، تعداد دانشگاه هایش کمتر از  دانشگاه2800 است.


معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: برای نمونه دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا قرار بود به عنوان دانشگاهی عمل کند که به صورت غیر حضوری دانشجو بگیرد، اما به دلایل مختلف و خارج از کنترل به حرکت خود ادامه داد. اکنون چیزی در حدود35 درصد جمعیت دانشجویی را به خود اختصاص می دهد و عملکردش مانند دانشگاه های تمام حضوری مثل سایر دانشگاه ها است.

شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه پیام نور که قرار بود و هست که غیر حضوری عمل کند داشت به همان مسیر می رفت که اکنون آن را کنترل کرده ایم. در طرف دیگر فلسفه وجودی دانشگاه فنی حرفه ای این است که نیاز فارغ التحصیلان هنرستان ها و مدارسی از این نوع را تامین کند.

وی با اشاره به عملکرد وزارت علوم در چهار سال اخیر گفت: اکنون که چهار سال از زمان آغاز خدمت ما می گذرد راهکار هایی را برای بهبود این وضعیت ارایه دادیم که نخستین کاری که انجام شد مهار این وضعیت بود. البته تفاوت تولید صنعتی با تولید نیروی انسانی در این است که زمانی که محصولی را بیشتر از حد تولید بی رویه داشته باشیم نهایتا سال بعد کنترل میکنیم اما در تولید نیروی انسانی این گونه نیست.

وی گفت: مگر می شود  یک نسل جوان را وارد دانشگاه کنید و سال بعد با عذر خواهی آنها را بیرون کنید؟ شما مکلف هستید که 4 سال یا 10 سال به حمایت از این دانشجو بپردازید.اساسا اتخاذ روش های غلط ممکن است در مدت زمان کوتاه پاسخگو باشد، اما درست کردن این تصمیم کوتاه مدت نیست.آنچه که امروز شاهد هستید صرفا مهار وضعیتی است که از سال 92 به بعد داشته ایم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به راهکار های ارایه شده برای تصحیح وضعیت  مراکز آموزش عالیه کشور تصریح کرد: به هیچ وجه در این چهار سال مجوز جدید موسسات داده نشده است. دانشگاه هایی که طبق اساس نامه دارای ماموریت خاصی بودند، بر اجرای آن ماموریت ها اصرار ورزیدیم و اجازه توسعه بی رویه به آنها ندادیم.به هیچ وجه به دانشگاه پیام نور مجوز دوره های حضوری داده نشده است و از بخش غیر حضوری آن به شدت استقبال کرده ایم.
شریعتی نیاسر با اشاره به مبحث آمایش گفت: آمایش آموزش عالی یکی از بحث هایی است که در سنوات گذشته به دفعات درباره اش مطرح شده است، اما هیچ گاه به طور جدی روی این بحث کار نشده است.تحقیقاتی که روی این طرح انجام داده ایم در اسفند ماه 94 به تصویب آموزش عالی رسید که یکی از گام های تحولی در نحوه آموزش است.

وی با اشاره به این که وزارت علوم مکلف به ساماندهی آموزه های مهارتی از اهداف اصلی این طرح است گفت: از دیگر اهداف این طرح می توان به سازمان دهی موسسات آموزش عالی، یک پارچه سازی نظام سنجش، مدیریت منطقه ای، سطح بندی مراکز آموزش عالی و رابطه هدفمند بین اشتغال و تحصیل اشاره کرد که این ها از نقاط ضعف و چالش هایی است که در آموزش عالی مشاهده می شود.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: گام هایی در این رابطه برداشته شده است، برای مثال طرح ریزی مدیریت منطقه ای انجام شده است، آموزش عالی کشور به ده منطقه تقسیم شده است و طرح سامان دهی موسسات آموزش عالی نیز ریخته شده است.

شریعتی نیاسر گفت: درسال 1384حدود 75 موسسه غیر انتفاعی داشتیم که در سال 1392 به 350 موسسه افزایش یافت.کدام عقل سلیمی می تواند بپذیرد که فرایند صدور مجوز در این سال ها یک فرایند عقلانی و استدلالی بوده است؟در این فاصله 8 ساله به صورت میانگین هفته ای 4 مجوز صادر شده است و این خطای بزرگیست که غیرکارشناسانه و صرفا از روی احساس و عجله صورت گرفته است.

وی در خصوص راهکارهای ارایه شده توسط وزارت علوم تصریح کرد: سطح بندی مراکز آموزش عالی در بخش غیر دولتی به صورت کامل انجام شده است و در بخش دولتی فاز آزمایشی انجام شده و تا شهریور ماه نتایج کامل آن اعلام می شود. البته ساماندهی دانشگاه های سراسر کشور نیز طرح ریزی شده است که ظرف چند ماه آینده عملی می شود.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: همواره دغدغه های دانشجویان و اساتید دکترای ما این بوده است که برای تحقیق کجا بروند و چه کنند؟در چند سال گذشته افزایش 40 درصدی فرصت تحقیقات را برای مقاطع دکترا داشته ایم. همچنین وام ویژه دکترا که تنظیم آیین نامه اش حدودا 6 ماه زمان برد و تدوین نهایتا با تنفیذ وزیر علوم اجراشد.

شریعتی نیاسر با اشاره به این که بحث کاهش رشته گرایشی هایی که به غیر ضرورت ایجاد شده بود از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: بسیاری از رشته گرایش های ایجاد شده با فشار مسئول های مختلف بود که ضرورتی برای ایجاد این رشته گرایش ها نبود. با قاطعیت این رشته گرایش ها را مورد برسی قرار دادیم و 64 درصد از رشته گرایش های غیر ضروری از نظام آموزشی حذف شد

وی افزود: در بخش غیر دولتی نزدیک به 7 درصد، در بخش پیام نور نزدیک به 27 درصد و در بخش دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی نزدیک به 95 درصد از رشته گرایش های غیر ضروری را حذف کردیم. البته شاید اثر این حذف ها امروز مشهود نباشد اما مطمئنا به زودی مشهود میشود.


معاون آموزشی وزیر علوم گفت: آنچه که در برنامه ششم آمده است تقسیم دانشگاه های کشور در سطح های فراملی،ملی، منطقه ای و محلی است. دلیلی ندارد دانشگاه هایی که در سطح محلی قرار می گیرند در همه موارد ورود پیدا کنند. این مراکز باید مهار شوند و بر روند عملکرد آنها کنترل داشته باشیم.

وی گفت:  ایجاد تحول و اعتلای آموزش عالی مشکلات خودش را دارد و کار بسیار دشواری است. مدیرانی که اهل تحول هستند باید ریسک پذیر باشند. اگر می خواهیم شاهد اعتلای آموزش عالی باشیم باید با دید جدیدی به مشکلات نگاه کنیم. این گونه نیست که برای ترس از اعتراض دیگران دست به کاری نزنیم. اگر واقعا اصستدلال و منطق با شماست باید بایستید

شریعتی نیاسر تصریح کرد: به طور قطع می گویم که در چند سال اخیر خرد ورزی در نظام آموزش عالی کشور بوده است. معتقدم که دستگاه آموزش عالی باید از عرصه اجرا فاصله بگیرد و به سمت فاز نظارت پیش رود. به همین دلیل نظارت ما به خصوص در بخش های غیر دولتی در چند سال اخیر بسیار جدی شده است چرا که برایمان مهم است که چه جیزی در مراکز آموزش عالی میگذرد.

وی در همین خصوص افزود: تعداد قابل توجهی از موسسات را منحل کردیم که نمونه ای از آن هم در اصفهان بوده است. چرا باید به راحتی یک موسسه خارج از ضابطه دستگاه آموزش عالی و بدون هماهنگی با سازمان سنجش افراد را عنوان دانشجو بپذیرد؟با کدام مجوز؟با کدام منطق؟چگونه می شود مدیری زمین و غرصه دولتی را با اختیار خودش به بخش خصوصی منتقل کند؟با کدام منطق یا مجوز شرعی و قانونی؟مگر ما مدیرانی که در دستگاه دولتی هستیم مختار به انجام هرکاری هستیم؟این اعمال باید جایی کنترل شود.

وی افزود: نگران هستم که بعضی از تفکرات غیر کارشناسانه و احساس گونه گذشته در دولت آینده حاکم شود به همین دلیل است که زمانی که بحث انتخابات می شود، ضمن این که به شدت توصیه می کنم که حضور فعال و پررنگی در انتخابات داشته باشیدکاملا هوشیار باشند.توجه کنند که آمار اطلاعاتی که می دهند واقعی باشد و از مراجع موثق باشد. همین اخیرا از یکی از کاندیداها شنیدم که 35 درصد از فارغ التحصیلان ما بیکار هستند،این آمار غلط است. آمار بیکاری ما در سطح عمومی نزدیک به 12 درصد و در دانشجویان نزدیک به 18 درصد است. چرا برای رسیدن به اهدافمان از دروغ استفاده می کنیم؟


شریعتی نیاسر گفت:آیین نامه های درسی و بازنگری تقویم دانشگاه ها به خود دانشگاه ها واگذار شده است. ایجاد دوره های مشترک با  دانشگاه های خارجی به دانشگاه ها واگذار شد. دانشگاه های سطح 1 و 2 مجاز اند بدون هماهنگی با دانشگاه های خارجی دوره های مشترک برگذار کنند.

وی با اشاره به این که طرح اقتصاد مقاومتی یکی از طرح های بسیار ازرشمند است که مقام معظم رهبری بادرایت به موضوع ورود پیدا کرده اند،گفت: اقتصاد مقاومتی باید مورد برسی و فکر قرار گیرد. دو سال است که این بحث مطرح می شود و در سال گذشته 15 طرح کلان اقتصاد مقاومتی مطرح شده است که 4 طرح به وزارت علوم تحویل داده شده که دو طرح از 4 طرح در حوزه آموزش بوده است.

شریعتی نیاسر افزود: یکی از این طرح ها که راهکار های پیاده سازی طرح های آموزش عالی و دیگری رساندن 5 دانشگاه کشور به تراز بین المللی است.تراز بین المللی از دید ما دانشگاه هایی است که جزو 200 دانشگاه برتر دنیا باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: امروز پس از تلاش هایی که در دهه های گذشته شده است تراز دانشگاه های ما بین 400تا 500 هستند. اگر بتوانیم تا سال 1404 می توانیم دانشگاه هایمان را حداقل به تراز مورد نظر برسانیم که دانشاه اصفهان یکی از دانشگاه هایی است که انتخاب شده تا در این طرح قرار بگیرد.

شریعتی نیاسر با اشاره به این که توانمندی ما در جامعه دانشگاهی بسیار بالا است،گفت: امروز در دنیا حرف اول را علم می زند نه سلاح و پول.کشور هایی که به لحاظ علمی پیشرفت کردند و تدبیر حاکمیت داشته اند در دنیا حرف های زیادی برای گفتن دارند و قدرتمندند.

وی با اشاره دست آورد های برجام گفت: در بخش برجام نیز تیم مذاکره کننده بسیار خوب به موضوع ورود پیدا کرد، اما پشتیبان این موفقیت توان علمی ما بوده است. اگر توان علمی نداشتیم این مذاکرات به این میزان قدرتمند پیش نمی رفت. به همین دلیل است که بسیاری از گرایش های بین رشته ای در الویت های ما قرار دارند.

شریعتی نیاسر گفت: در 3 سال گذشته در حوزه بین رشته ای 71 مجوز از وزارت علوم صادر شده است و باورمان این است که دانشجویان با هم افزایی و هم فکری توفیقات بسیار خوبی را در عرصه آموزش عالی باید کسب کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار