تابناک: ایزن‌های اقتصادی 30 سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، به منظور شرکت در نشست هم اندیشی بررسی فرصت‌های تجاری ویژه استان اصفهان، به این استان سفر کردند.
کد خبر: ۴۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲ 30 May 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از واحد رسانه شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان، این نشست با همکاری شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان، نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان، استانداری اصفهان و اتاق بازرگانی برگزار شد.

در این نشست، رایزن‌های اقتصادی کشورهایی چون نروژ، مالزی، ترکیه، هندوستان، اسپانیا، هلند، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، اکوادور، آذربایجان، مراکش، زلاندنو، سریلانکا، فرانسه، کنیا، ژاپن، مکزیک، لبنان، گرجستان، هلند، فرانسه و لهستان حضور داشتند.

تشکیل جلسه همفکری در محل استانداری اصفهان، اتاق بازرگانی، بازدید از کاروانسرای تاریخی مادرشاه، مجتمع فولاد مبارکه و اصفهان گردی از دیگر برنامه‌های این گروه بود. 

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان در این نشست با بیان اینکه این شرکت سالانه اقدام به سازماندهی و برگزاری پاویون ملی ایران در نمایشگاه‌های معتبر جهان، اعزام هیأت‌های تجاری جهت بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی سایر کشورها و همچنین برگزاری جلسات تجاری با صاحبان صنایع کشورهای هدف می‌کند، افزود: برگزاری موفق پاویون ملی ایران در کشورهای اتریش، امارات متحده عربی، بلژیک، پاناما، ترکمنستان، ترکیه، چین، عربستان سعودی، عمان، فرانسه، قطر، مالزی، اندونزی، مجارستان و هند، اعزام هیأت تجاری به کشورهای اسپانیا، امارات متحده عربی، آمریکای مرکزی، بلاروس، چین، روسیه، هند و مالزی و همچنین اخذ نمایندگی انحصاری از مراکز نمایشگاهی قطر، امارات، پاناما، عمان، چین، ترکمنستان و اتحادیه توسعه تجارت خارجی مالزی از جمله فعالیت‌هایی است که در کارنامه این شرکت به چشم می‌خورد.

رسول محققیان، اعلام  کرد: در سال 92 و 93 نمایشگاه اصفهان میزبان بیش از 50 هیأت خارجی بوده است.

وی با اشاره به نقش رایزن‌های اقتصادی در توسعه اقتصاد بین الملل اضافه کرد: با وجود ظرفیت‌های وسیع و بی نظیر ایران در زمینه‌های مختلف اعم از صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی، گردشگری، صنعت، خدمات فنی-مهندسی، کشاورزی، پزشکی، هسته‌ای، نانو و بیوتکنولوژی، صنایع هایتک و دیگر زمینه‌ها نقش رایزنان اقتصادی و فرهنگی سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران، برای تبیین و احیای فرصت‌های تجاری کشور، نقشی بی بدیل است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان با اعلام اینکه شاهد حضور بعضاً غریبانه شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارج از کشور هستیم، تصریح کرد: گاه برخی از رایزنان تنها به بازدید از نمایشگاه و حضور در چند غرفه ایرانی، بسنده می‌کنند و کلید زدن ارتباطات اقتصادی و تجاری مشارکت کنندگان ایرانی با شرکت‌ها و مسوولان خارجی را به خود غرفه دارانی می‌سپرند که یا با ادبیات و نحوه شکل دهی این ارتباط بیگانه‌اند و یا راه و مسیر صحیح این ارتباط را نمی‌دانند و چون دستاوردهای لازم را به دست نمی‌آورند، گاهاً از حضور مجدد در نمایشگاه‌های بین المللی سرباز می‌زنند.

محققیان یادآور شد: نمی‌توانیم ماهیِ بخش خصوصی را در دریای نمایشگاه و یا بازار خارجی، رها کنیم. بخش خصوصی، شاید تولیدکننده خوبی باشد، اما در بسیاری از موارد، رایزن و مذاکره کننده خوبی نیست و به مأمن و تکیه گاهی به نام سفارت نیاز دارد.

چشم انداز تشکیل پاویون ایران در 5 قاره جهان

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان، مهم‌ترین چشم انداز شرکت در سال 1404 و در عرصه بین الملل را برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در پنج قاره جهان دانست و افزود: با احداث نخستین شهرک نمایشگاهی ایران در اصفهان که تا سال 97 تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد و حرفه‌ای‌ترین مرکز نمایشگاهی ایران خواهد بود، زمینه‌ای برای نمایش هر چه بهتر فعالیت تلاشگران اقتصادی کشور و بستری مناسب برای حضور مشارکت کنندگان خارجی در نمایشگاه‌های داخلی و نیز بازدید هیأت‌های بین المللی فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیر نمایشگاه‌ها در رونق اقتصادی کشورها خاطر نشان کرد: با توجه به نقش رایزنان اقتصادی در توسعه صادرات و رشد تولید و همچنین جایگاه حساس، ارزنده و کارآمد بخش اقتصادی سفارت ایران در دیگر کشورها کاملاً مشخص است که همکاری و حمایت‌های رایزنان اقتصادی و استفاده از رهنمودهای آنان تا چه حد می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کرده و حضور ایران در بازارهای مصرف جهانی را تثبیت سازد. 

به گفته محققیان، ایجاد ارتباط با بخش خصوصی فعال در کشورهای مختلفی که به کالا و خدمات و یا بازار مصرفی کشور ایران نیاز دارند، ایجاد پل ارتباطی تولیدکنندگان ایرانی با مسوولان، تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران خارج از کشور، تهیه بانک‌های اطلاعاتی قوی و جامع از مجموعه‌های فعال و توانمند کشورها، در اختیار قرار دادن بانک‌های اطلاعاتی کاربردی، توسعه روابط خارجی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گسترده‌تر ساختن دایره ارتباطی فعالان بخش خصوصی کشور با همتایان خود در خارج از ایران، ایجاد ارتباط مستقیم با مراجع اقتصادی کشور، اتاق‌های بازرگانی، خانه‌های صنعت و معدن و مراکز نمایشگاهی، شناخت و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بخش خصوصی در خارج از ایران، هدایت بخش خصوصی در جهت ایجاد و شناسایی بازارهای جدید بدون اکتفا کردن به حفظ بازارهای فعلی، انتظارات واقعی بخش خصوصی از رایزن‌های اقتصادی سفارت‌ها است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار