تابناک: چهارشنبه هفته گذشته بود که کاروان تدبیر و امید در سیزدهمین ایستگاه سفرهای استانی خود عازم استان اصفهان شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به پایتخت فرهنگی جهان اسلام آمد تا در یکی از برنامه‌های خود نشستی صمیمانه با اهالی فرهنگ و هنر اصفهان داشته باشد، اما آنچه در این نشست ملموس می‌نمود، عدم حضور بسیاری از چهره‌های شاخص هنری و مدیران اجرایی ارگان‌های فرهنگی استان بود.
کد خبر: ۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹ 09 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، روز پنجشنبه (15 بهمن)، نشست صمیمی وزیر با اصحاب فرهنگ و هنر استان اصفهان در تالاری متعلق به اداره راه و شهرسازی استان، در حالی برگزار شد که بسیاری از هنرمندان و مدیران ارگان‌های فرهنگی استان برای این مراسم دعوت نشده بودند. اما افرادی نیز پشت تریبون رفتند و درد و دل‌های صنف و رشته هنری خود را به طور مستقیم به گوش وزیر رساندند، درد و دل‌هایی که با وجود انتقادهای اندک و طرح ساده، به ندرت در آن کمبودها و کاستی‌ها مطرح می‌شد و غالبا تعریف و تمجید از وضعیت فرهنگی و هنری استان در آن جلوه می‌کرد.

اما پس از برگزاری این نشست صمیمی، سوالاتی برای اصحاب فرهنگ و هنر استان اصفهان مطرح شد. سوال نخست این که آیا اداره ارشاد استان اصفهان، تالار و یا سالنی برای برگزاری این گونه برنامه‌ها ندارد؟ یا اینکه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد تمایل نداشت که وزیر، وضعیت اسفبار تالار استاد فرشچیان را ببیند؟

سوال دوم این که چرا بسیاری از افراد شاخص فرهنگ و هنر – چه هنرمند و چه مدیران فرهنگی- حضور نداشتند؟ و سوال بعدی اینکه آیا افرادی که پشت تریبون رفتند و در مدت زمانی اندک به سخنرانی پرداختند، واقعا نماینده صنف و گروه منتسب به خود بودند و صحبت هایی که مطرح کردند، حرف دل تمام اهالی آن صنف و گروه بود؟

دعوت از رییس حوزه هنری استان با کاغذ A10 !

سید مهدی سیدین نیا، رییس حوزه هنری استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: روز قبل از این نشست (روز چهارشنبه) برای دیدار با رییس جمهور دعوت شده بودم که به آنجا رفتم. برای این دیدار یک پاکت به من داده شد که کارت دعوت دیدار با رییس جمهور درون آن وجود داشت. علاوه بر آن یک کاغذ کوچک نیز تحت عنوان دعوتنامه نشست صمیمی با وزیر ارشاد درون آن پاکت بود که می توان گفت این دعوتنامه در کاغذی به اندازه یک چهارم صفحه A5 بود!

وی با بیان اینکه به طور کلی دعوت مناسبی برای حضور در نشست صمیمی با وزیر فرهنگ صورت نگرفته بود، افزود: دعوت در همین حد بود و خبری از کارت دعوت و نامه مخصوص نبود. با توجه به این موضوع مانده بودم که بین کارهایی که دارم و این نشست کدام را انتخاب کنم. از آن جایی هم که اطلاعی از ساختار جلسه نداشتم، تصمیم گرفتم به کار مهمی که داشتم، برسم.هیچ کدام از مدیران حوزه هنری اصفهان نیز به این جلسه دعوت نشده بودند.

رییس حوزه هنری استان اصفهان با بیان اینکه «ما که وزیرندیده نیستیم»، اضافه کرد: برای رفتن به چنین جلساتی باید از چگونگی برگزاری برنامه آگاه بود. فرد برای رفتن به جلسه باید احساس کند که جلسه برایش مفید واقع خواهد بود، به همین دلیل قبل از برگزاری نشست باید اطلاع رسانی مناسب انجام شود.

اطلاعی نداشتم!

امید نیاز، مسوول یونیمای استان اصفهان و فعال تئاتر نیز با بیان اینکه از نحوه دعوت از هنرمندان اطلاعی نداشته و ندارد، گفت: من جزء دعوت شدگان نبودم و از موضوعاتی که در جلسه مطرح شده نیز آگاهی ندارم.

وی افزود: از این موضوع که آیا صحبت های هنرمندانی که پشت تریبون قرار گرفتند، مفید فایده بوده است یا نه نیز اطلاعی ندارم. اما پس از برگزاری جلسه متوجه شدم که آقای رهنما به نمایندگی از اهالی تئاتر با وزیر صحبت کرده است. اطلاعی ندارم که این نمایندگی را هنرمندان تعیین کرده اند یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؟!

این فعال تئاتر اصفهان ادامه داد: مهم نیست که چه کسانی رفته اند و صحبت کرده اند، مهم این است که چه اتفاقی خواهد افتاد. مهم این است که حرف هایی که مطرح شده، درد تئاتری های اصفهان بوده باشد و بتواند باعث به حرکت درآوردن چرخ تئاتر اصفهان شود.

طراح پوسترها و بنرهای رییس جمهور دعوت نشده بود

همچنین رسول کمالی، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز که برای حضور در این نشست صمیمی دعوت نشده بود به خبرنگار ایسنا، گفت: برای این جلسه دعوت نشدم و خبر از برگزاری چنین جلسه ای نیز نداشتم.

وی اضافه کرد: برای تبلیغات حضورآقای روحانی در اصفهان، طراحی بنرها و پوسترها کار من و چند نفر دیگر بود. در واقع زمانی که به ما نیاز دارند، تعاملات خوب است! اما دعوتی برای حضور در جلسه از من صورت نگرفت.

این عضو مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران خاطر نشان کرد: تنها می توانم این موضوع را بگویم که نه من و نه دیگر دوستانی که می شناسم، برای حضور در این جسله دعوت نشده بودند.

شاید جزء هنرمندان اصفهان نيستم

مهدی قاسمی نيز که یکی از قدیمی‌های سینمای اصفهان محسوب می‌شود، با بیان اینکه به جلسه با وزیر ارشاد دعوت نشده بودم، به خبرنگار ایسنا گفت: شاید من جزء هنرمندان اصفهان نباشم چراکه اگر جزء هنرمندان بودم برای نشست با وزیر دعوت می‌شدم.

وی با بيان اينكه هنرمند حتی اگر یک سر سوزن هم ذوق داشته باشد، حتماً حرف برای گفتن دارد،افزود: کافی است افراد یک بار به اداره ارشاد مراجعه کنند یا کمی درباره وضعیت فرهنگی و هنری اصفهان فکر کنند.

این پیشکسوت سینمای اصفهان در مورد حضور خلجی به عنوان نماینده اهالی سینما در جلسه وزیر ارشاد، خاطر نشان کرد: او نمی‌تواند به عنوان نماینده سینمایی‌های اصفهان باشد. این فرد شاگرد من در انجمن سینمایی جوان بوده است و از نحوه گزيش اين افراد اطلاع ندارم.

وی وضعیت فرهنگی شهر را اسف بار توصیف کرد و اضافه کرد: شاید جرم ما این است که نظاممان را دوست داریم، یا از بچه‌های انقلاب بوده‌ایم و یا دلسوز فرهنگ و هنر مملکتمان هستیم. شاید نماینده‌های هنر اصفهان افراد دیگری هستند و امثال من باید گوشه خانه مان بنشینیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :