تصمیمات جدید شورای هماهنگی مدیریت زاینده رود؛
تابناک: اما با توجه به وضعیت مناسب ذخیره آب در سد زاینده‌رود، قرار بر این شد جریان آب زاینده‌ رود تحت نظارت و پایش اعضای شورا و همچنین با کنترل شدید برداشت‌های غیرمجاز همچنان پایدار و جاری باشد.
کد خبر: ۳۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸ 25 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، آب زاینده رود که برای تکمیل آبیاری کشاورزان اصفهان در شرق و شمال رها شده بود و در اختیار آنها قرار گرفته بود، حالا قرار است بعد از حدود دوماه بسته شود.

در حالی اصفهانی ها 10 خردادماه سال جاری با زاینده رود خود خداحافظی می کنند که اختصاص آب به کشت پاییزه هنوز مشخص نیست و خبرهای ضد و نقیضی در مورد این موضوع به گوش می رسد.

نمایندگان کشاورزان اصفهان بر این باوراند که با توجه به بارش های خوبی که در سرچشمه زاینده رود صورت گرفت وضعیت منابع آبی خوب است اما مسئولان دولتی اعتقاد دارند هنوز نیازمند صرفه جویی در بخش آب هستیم چراکه اصفهان با قرار گرفتن در هشتمین سال خشکسالی، هنوز شرایط مطلوبی ندارد.

از سوی دیگر کشاورزان براساس طومار شیخ بهایی خود را ذی حق در دریافت حق آبه از زاینده رود می دانند و تنها راهی که اکنون برای امرار معاش آنها وجود دارد ادامه شغل کشاورزی است چراکه بسیاری از کشاورزان اصفهان در سنین بالا قرار دارند که راهی جز کشاورزی برای تامین هزینه های زندگی خود ندارند.

با این وجود دیروز مهرزاد احسانی مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب به‌ هم پیوسته حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره‌ قوم و مرز شرقی مدیریت منابع آب ایران گفته بود: با توجه به حجم سد پیش‌بینی می‌شود بتوانیم تدوام جریان زاینده‌ رود به ویژه در شهر اصفهان را داشته باشیم که برای این موضوع نیز تمهیداتی در نظر گرفته شد تا هم بتوانیم تامین آب پاییز و زمستان سال آینده را تامین نماییم و آب مازاد ورودی را برای پایداری جریان آب زاینده‌ رود داشته باشیم.

مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب به‌ هم پیوسته حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره‌قوم و مرز شرقی مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: بر همین اساس و طبق تصمیم شورای هماهنگی مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود ، قرار شد حداقلی از آب مورد نیاز برای تامین آب کشاورزی، شرب و صنعت پاییز در نظر گرفته شده و با مراقبت لازم در زاینده‌ رود و اصفهان پایدار باشد، ضمن اینکه مراقبت‌ ها و پایش‌ های لازم از طریق دستگاه‌ های اجرایی و محلی صورت گیرد؛ از جمله بر کمک جهاد کشاورزی و استانداران برای جلوگیری از برداشت‌ های غیرمجاز و مازاد بر پروانه‌های بهره‌ برداری و جلوگیری از کشت برنج تاکید شد.

وی تصریح کرد: همچنین مقرر شد دستگاه‌ های اجرایی استان بر نحوه برداشت از رودخانه نظارت جدی داشته باشند تا همزمان بتوانیم پایداری جریان آب در رودخانه زاینده‌ رود در شهر اصفهان را داشته باشیم و هم بتوانیم پاسخگوی نیاز کشاورزی، شرب و صنعت برای پاییز سال آینده باشیم.

بر اساس این گزارش، در نشست‌ های پیشین این شورا مقرر شده بود رهاسازی آب از سد زاینده‌ رود تا روز دهم خردادماه ادامه داشته باشد، اما با توجه به وضعیت مناسب ذخیره آب در سد زاینده‌رود، با تصمیم امروز اعضای شورا قرار بر این شد جریان آب زاینده‌ رود تحت نظارت و پایش اعضای شورا و همچنین با کنترل شدید برداشت‌ های غیرمجاز همچنان پایدار و جاری باشد.

این گفته احسانی در حالی است که زمزمه ها در اصفهان مبنی بر پایان یافتن جریان آب زاینده رود تا 10 خردادماه است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار