تابناک: تالاب گاوخونی یکی از جاذبه های ارزشمند گردشگری اصفهان بوده که از قابلیت های بسیاری نیز برخوردار است اما چند سالی به دلیل عدم جاری شدن آب در زاینده رود مشکلاتی برای این تالاب ایجاد شده که شاید در آینده مشکلات بسیاری را ایجاد کند.
کد خبر: ۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸ 09 February 2015
به گزارش تابناک، چند روز پیش در تقویم جهانی محیط زیست مصادف با روز تالاب ها بود، همزمان شدن این روز با سفر روحانی به اصفهان سبب شد تا وضعیت احیای تالاب گاوخونی در اولویت خواسته های مردم قرار گیرد.

از سوی دیگر، با توجه به قدمت تاریخی و جاذبه زیبای گردشگری که این تالاب دارد می تواند به عنوان یکی از فضا های مناسب برای جذب گردشگر عمل کند.

نکته قابل توجه این است که خشک شدن تالاب گاوخونی نه تنها ما را از یک فضای گردشگری محروم می کند، بلکه سبب می شود در چند سال آینده اصفهان نیز همانند استان های مرزی با مشکل آلودگی و ریزگرد مواجه شود.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در گفت وگو با تابناک به تأثیرات منفی که این خشکی برای کشور دارد اشاره کرد و گفت: خشک شدن تالاب گاوخونی نه تنها سبب ایجاد ریزگرد و مشکلات محیط زیستی برای اصفهان می شود بلکه ریزگردهای می تواند به استان های دیگر نیز ضربه زده و سبب ایجاد آلودگی در آن ها شود.

با وجود این مسائل تنها سهمی که تالاب گاوخونی در سفر روحانی به اصفهان داشت، تأکیدات وی برای اجرای مصوبات شورای عالی آب ود که در بند 9 مصوبات نه گانه شورای عالی آب، حدود 176 میلیون متر مکعب آب برای احیای زاینده رود در نظر گرفته شده است، از همین رو حتی اگر در اجرای این مصوبات توجه لازم صورت گرفته و به صورت دقیق نیز اجرا شود شاهد احیای تالاب گاوخونی هستیم.

استاندار اصفهان نیز با تأکید بر خطری که خشکی تالاب برای اصفهان دارد، خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این بوده که آب در طول رودخانه جاری شود اما از سوی دیگر نگران خشک شدن تالاب گاوخونی نیز هستیم و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد. این موضوع باید در شورای عالی آب مورد توجه قرار گیرد و باید کاری کنیم که در شورای عالی آب، اقدامات لازم برای آن صورت گیرد.

امسال نیز همانند سال های گذشته پرندگان بسیاری برای حضور در تالاب به اصفهان سفر کردند اما تالاب خشک گاوخونی، آن ها را از پناهگاه خود محروم کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار