آلودگی محیط زیست به ویژه آلودگی هوا امروزه یکی از معضلات شهرها و استان‌های صنعتی به حساب می‌آید.
کد خبر: ۳۸۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲ 26 February 2017
یه گزارش تابناک از قزوین، آلودگی محیط زیست به ویژه آلودگی هوا امروزه یکی از معضلات شهرها و استان‌های صنعتی به حساب می‌آید. قزوین نیز با برخورداری از صنایع مختلف حال و روز خوبی در این زمینه ندارد. وجود برخی صنایع آلاینده در استان سبب شده است چشم‌انداز این استان به ویژه مرکز آن، قزوین، چشم‌انداز روشنی به لحاظ آلودگی هوا نداشته باشد. نیروگاه شهید رجایی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای آلاینده استان به خودی خود در فرآیند تولید فرآورده، آلودگی بسیاری را به هوای استان وارد می‌کرد و تغذیه آن با سوخت مازوت بیش از پیش بر این آلودگی دامن می‌زند. به نحوی که این صنعت آلاینده همچون قصه پر غصه‌ای برای مردم شهر قزوین و دیگر شهرهای همسایه این نیروگاه شده است.
نیروگاهی که به ازای تولید برق، سم را به ریه‌های مردم تزریق می‌کند. سیاهی آسمان شهر، که منطقه‌ای را در مسیر اتوبان قزوین- کرج کاملا پوشانده است، از چشم‌پوشی برخی از مسئولان بر عملکرد اشتباه این نیروگاه خبر می‌دهد.

مازوت، جنس جور نیروگاه برای آلودگی هوا
حامیان حفظ محیط زیست و اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بارها در این باره هشدار داده‌اند تا بالاخره استفاده از سوخت مازوت در آن ممنوع و قرار شد در طول سال فقط از سوخت گاز تغذیه کند. اما بازرسی‌های سرزده این اداره کل از نیروگاه شهیدرجایی پرده از واقعیت استفاده از سوخت مازوت در برخی از روزهای سال برداشت.

بهانه‌ای برای خطا
این سرپیچی نیروگاه که به بهانه تأمین نشدن گاز از سوی دستگاه‌های متولی تولید گاز در پایتخت بود، دلیلی نمی‌شد تا مهر سکوت را بر لبان اداره کل محیط زیست بزند و آنان به این دلیل، از پیگیری و اخطارهای مجدد صرف‌نظر کنند.
اما به هر حال پس از چندین اخطار از سوی محیط زیست و تمکین نکردن نیروگاه این بار سازمان متولی حفظ محیط زیست دادخواست خود را به مراجع قانونی اعلام کرد تا شاید بتواند حق بهره‌مندی از هوای پاک را به مردم این شهرها بازگرداند.
این تمکین نکردن مسئولان نیروگاه شهیدرجایی سبب شد سرانجام مدیرکل حفاظت از محیط زیست پرده از رازی بردارد که نشان‌دهنده رعایت نکردن قانونی است که برای این نیروگاه مقرر شده است.

نیروگاه شهید رجایی مازوت می‌سوزاند
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان در این باره به همشهری گفت: براساس اعلام نظر هیأت وزیران در خرداد امسال، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهیدرجایی ممنوع اعلام شد.
«سیاوش شمسی‌پور» از ادامه روند استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی خبر داد و گفت: متأسفانه پس از تصویب این قانون و به رغم اخطاریه‌های بسیار اداره کل حفاظت از محیط زیست، همچنان شاهد استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه هستیم.
وی با اشاره به ادعای مسئولان نیروگاه شهیدرجایی مبنی بر عدم تخصیص گاز برای تأمین سوخت این نیروگاه یادآوری کرد: استفاده از مازوت آلودگی بسیاری را به ریه‌های مردم نه تنها شهر قزوین بلکه شهرهای اطراف وارد کرده است و مسئولان امر باید در تأمین گاز این نیروگاه اهتمام بیشتری می‌کردند.

4 نیروگاه مجاز به استفاده مازوت هستند
مدیرکل حفاظت از محیط زیست قزوین اعلام کرد: این نیروگاه از ابتدای سال تاکنون 84 درصد از گاز و 16 درصد نیز از مازوت استفاده کرده است.
شمسی‌پور ادامه داد: متأسفانه طی بازرسی‌ها شاهد استفاده از سوخت مازوت در کنار گاز در برخی از قسمت‌های این نیروگاه بودیم.
این مسئول استان با غیر قانونی دانستن استفاده از مازوت در نیروگاه شهید رجایی اعلام کرد: فقط 4 نیروگاه مجاز به استفاده از سوخت مازوت در مواقع بحرانی هستند که نیروگاه شهید رجایی جزو فهرست این 4 نیروگاه نیست.

شکایت کتبی محیط زیست از نیروگاه
شمسی‌پور از شکایت اداره کل محیط زیست استان از نیروگاه در مراجع قانونی خبر داد و گفت: پس از بی‌توجهی مسئولان نیروگاه به اخطارهای ما، شکایت کتبی خود را به مراجع قضایی اعلام کردیم.
وی با امیدواری از رسیدگی به این پرونده در اسرع وقت گفت: استفاده اندک از مازوت نیز می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به محیط زیست وارد کند که امیدواریم این مشکل با اقدام به موقع مراجع قضایی رفع شود.

   آثار مازوت بر محیط زیست
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مازوت را یکی از فرآورده‌های تولید نفت عنوان کرد و گفت: مازوت سوختی سنگین است که گوگرد موجود در آن سبب آلایندگی می‌شود.
«سیاوش شمسی‌پور» افزود: گوگرد موجود در مازوت بین 3 تا 5 درصد است که در حال حاضر در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این مسئول استان در ادامه با اشاره به دیگر آلاینده‌هایی که توسط نیروگاه شهید رجایی تولید می‌شود گفت: نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه شهید رجایی 3 نوع آلایندگی دارند که می‌توانیم آلودگی هوا را مخرب‌ترین آن نام ببریم.
شمسی‌پور بیان کرد: در حال حاضر اقدامات بسیاری برای کاهش آلودگی این نیروگاه انجام داده‌ایم اما همچنان برای رسیدن به حد ایده‌آل فاصله بسیار است و در این راستا نیازمند همکاری ارگان‌های بسیاری با هم هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار