سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان
تابناک: سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: صنایع و نیروگاه‌ها در ۸۸ درصد آلودگی هوای اصفهان تاثیرگذار هستند و میزان آلایندگی صنایع مختلف باید به صورت شفاف اعلام شود و دلایل اصلی آلایندگی اصفهان به مردم معرفی شوند
کد خبر: ۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲ 19 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، محمد کوشافر ظهر امروز در همایش روز هوای پاک اصفهان با بیان اینکه انسان عامل آلودگی هوا به شمار می‌رود، اظهار داشت: آلودگی هوا اثرات اجتماعی و اقتصادی داشته و دلیل ریزش کاشی‌های گنبد مسجد امام(ره) نیز اثرات مواد شیمیایی موجود در هوای اصفهان بود.

وی با اظهار تاسف از بی‌نتیجه‌بودن همایش‌ها و تذکرات سازمان‌های مردم‌نهاد پیرامون آلودگی هوا، بیان کرد: اصل تدوین برنامه کاهش آلودگی هوا با وجود اشکالاتی که بر برخی موارد آن مترتب بوده، قابل ستایش است اما انتظار داریم که تمام جزئیات این برنامه در اختیار فعالان محیط زیست قرار بگیرد و اقدام پلمپ مشعل‌های سوخت مازوت نیز قابل تقدیر است.

سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: استاندارد بنزین یورو ۴ در حال گذار بوده و این استاندارد مطلوب نیست و به مردم گفته می‌شود که ۷۵ درصد از آلودگی هوا مربوط به خودروها است اما تمام این ۷۵ درصد استفاده از خودرو مربوط به مصارف شخصی مردم از وسایل نقلیه نیست.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه بارها استان اصفهان رتبه نخست حمل و نقل کالا را در کشور کسب کرده، باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از این حمل و نقل مربوط به جابه‌جایی کالا و پرسنل صنایع استان است.

کوشافر خاطرنشان کرد: سوخت محصول صنعت بوده و صنایع از نظر کیفی مسئولیت دارند و باید میزان اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن در هوا به صورت جداگانه گزارش شوند، چرا که مقابله با هر کدام مدیریت جدا داشته و علاوه بر گزارش میزان بنزن در بنزین باید میزان بنزن موجود در هوا نیز گزارش شود چرا که بنزن بسیار سرطان‌زا است.

وی با بیان اینکه صنایع و نیروگاه‌ها تا ۸۸ درصد در آلودگی هوا تاثیرگذار هستند، گفت: باید در زمان گزارش ترکیبات آلاینده بیشترین میزان از آنها گزارش شود، نه میانگین آنها چرا که استاندارد برای درخطرترین فرد تعریف می‌شود. بنابراین درخواست تغییر دستورالعمل در این زمینه را داریم و دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا باید افزایش یافته و استانداردها بومی‌سازی شود.

سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از شیوه اطلاع‌رسانی صداوسیما در زمینه آلودگی هوا اظهار داشت: در مواقع آلودگی هوا رسانه‌ها و صدا و سیما باید اطلاع‌رسانی فوری انجام دهند نه اینکه تا زمان اخبار برای این اطلاع‌رسانی وقفه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ۲ ماه تابش خورشید در ایران معادل کل ذخایر نفت و گاز کشور تولید انرژی می‌کند، تصریح کرد: باید نیروگاه‌های آبی تولید برق در اصفهان به نیروگاه خورشیدی تبدیل شود و انتظار ما از مدیریت استان حرکت به این سمت است چرا که نیروگاه برق‌آبی برای کشوری که محدودیت منابع آبی ندارد و در اصفهان با توجه به بحران کنونی آب، وجود این نیروگاه‌ها را مزیت نمی‌دانیم.

کوشافر با تاکید بر اینکه بین بارگذاری‌های صورت گرفته در محیط زیست و توان زیست محیطی منطقه تناسب وجود ندارد، ادامه داد: سالانه چند هزار خودرو به سیستم حمل و نقل اضافه می‌شود که باید در تعداد ماشین‌های موجود در شهر نظارت شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :