با هدف ارتقا هویت فرهنگی
مجمع بسیج مهندسان عمران و معماری با هدف ارتقا هویت فرهنگی شهر قزوین ظهر امروز در سالن شهید حسن پور سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵ 25 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، مجمع بسیج مهندسان عمران و معماری با هدف ارتقا هویت فرهنگی شهر قزوین ظهر امروز در سالن شهید حسن پور سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین برگزار شد.

در این مجمع که آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین، برخی از اعضای شورای شهر و شهرداران و برخی از مسوولان سپاه صاحب‌الامر (عج) این استان حضور داشتند، طرحی توسط حسین غیاثوند بازرس مجمع بسیج مهندسان عمران و معماری ارائه شد.

بازرس مجمع بسیج مهندسان عمران و معماری با اشاره به اینکه این طرح در کارگاه‌های تخصصی مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفته است، گفت: طرح یاد شده با موضوع ارتقاء هویت فرهنگی شهر قزوین از طریق بهبود نما و منظر شهری براساس آموزه های معماری ایرانی اسلامی طراحی شده است.

وی افزود: این طرح به عنوان پیشنهاد به دستگاه‌های دولتی ارائه می‌شود در جهت ایجاد یک الگوی ایرانی اسلامی که بتوان در ساخت مراکز و ساختمان‌های دولتی به عنوان صف نخست این هدف و در سطح شهر در ساخت و حفظ ساختمان‌ها و نماها به کار برده شود.

وی با توجه به ساخت بناهایی هایی با رویکرد نمای رومی در برخی از مناطق شهر قزوین و یا حتی ساخت برج تجارت که در آن انطباقی با معیارهای ایرانی اسلامی دیده نمی‌شود، گفت: باید با ارائه طرح‌های تشویقی در جهت استفاده مهندسان و انبوه‌سازان از این طرح و فرهنگ‌سازی در این زمینه این طرح به عنوان الگو تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: باید بتوانیم به گسترش معماری ایرانی اسلامی در سطح شهر بپردازیم به گونه‌ای که وقتی کسی وارد شهر می‌شود این تغییر را احساس کند؛ در گذشته وقتی وارد شهری مثلا شمالی می‌شدیم با توجه به نوع ساخت بناها این مطلب را احساس می‌کردیم اما در حال حاضر با گسترش بناهایی که با فرهنگ و هویت ما سازگاری ندارد این موضوع کمتر احساس می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: استفاده از نماهایی با شیشه‌های رنگی و با استفاده از رنگ‌های اسلامی،عدم استفاده از طرح‌های نامتعارف، استفاده از خط خوشنویسی در طرح‌ها، استفاده از خطوط افقی در بناها و استفاده از اجزای مصالح ساختمانی ایرانی و عدم استفاده از کامپوزیت‌های رومی برخی از مواردی است که می‌تواند ما در رسیدن به این مهم یاری کند.

وی خاطر نشان کرد: برخی طرح‌های تشویقی در این باره در نظر گرفته شده است تا بتواند این طرح را به یک الگوی عملی تبدیل کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار