تابناک: شرکت صنایع هواپیماسازی ایران ( هسا ) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد: خط تولید هواپیمای مسافربری ایران 140 در این شرکت متوقف است.
کد خبر: ۳۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 19 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، عبدالرحیم زهتاب ارشد عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در منطقه اصفهان روز سه شنبه با ارسال نمابری به ایرنا اضافه کرد: هیچگونه تولیدی از نوع هواپیمای مسافربری ایران 140توسط شرکت هسا در دست اقدام نمی باشد.

ارشد عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در منطقه اصفهان تاکید کرد: با توجه به ابلاغ ریاست جمهوری مبنی بر عدم پرواز این نوع هواپیمای مسافربری، تا تعیین تکلیف از طرف سازمان هواپیمایی کشوری خط تولید هواپیمای مسافربری ایران 140 در شرکت هسا متوقف است.

پیش از این برخی رسانه ها به نقل از مدیر عامل هسا از فعالیت خط تولید هواپیمای ایران 140خبر داده بودند.

19مرداد سال گذشته یک فروند هواپیمای ایران 140 مسیر تهران - طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان ایر با 48 سرنشین هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد در شمال جاده مخصوص کرج سقوط کرد.

پس از این حادثه که منجر به جان باختن 40 نفر از سرنشینان این هواپیما شد، رییس جمهوری دستور توقف پرواز این نوع هواپیماها را صادر کرد.

هواپیمای ایران 140 شرکت هواپیمایی سپاهان متعلق به شرکت هواپیماسازی ایران واقع در شاهین شهر اصفهان است که ساخت این نوع هواپیما در دولت نهم تسریع داده شد و 4 فروند از این نوع ساخته شد که اولین فروند آن در پرواز آزمایشی در اصفهان سقوط کرد.

هواپیمای ایران 140 هواپیمایی کوچک برای حمل 35 تا 100 نفر مسافر از یک منطقه به منطقه ای دیگر است.

هواپیمای مسافربری دارای سه گروه بهره بردار می باشد:

1- خطوط هوایی که بلیط خود را با تخفیف ارائه می کنند یا هر روز از حومه به شهر و بلعکس سفر می کنند و همچنین هواپیماهای بزرگ امکان پرواز در آن مسیر ها را ندارند (Commuter Airlines).

2- مراکز نظامی برای جابجایی پرسنل از یک منطقه به منطقه دیگر (Government Militaries).

3- شرکت های بزرگ باربری برای استفاده در خطوط منطقه ای (Large Legacy Carriers).

در دهه 60 که هواپیماهای جت وارد بازار مسافربری شدند، پیش بینی می شد هواپیماهای پراپ به طور کامل از رده خارج شوند. ولی هواپیماهای بزرگ جت برای مسیرهای کمتر از 400 مایل (740 کیلومتر) اقتصادی نبودند، لذا خطوط هوایی در دهه 80 نسل جدید توربوپراپ ها را سفارش دادند (مثل هواپیمای Havilland Canada Dash 8) از طرفی در دهه 90 با پیشرفت موتورهای جت و کاهش مصرف سوخت آنها، هواپیماهای جت منطقه ای نیز وارد عرصه شدند. در حال حاضر بین این دو نوع هواپیما رقابت سختی به وجود آمده به طوری که ازحدود 5400 فروند هواپیمای منطقه ای در جهان بیش از نیمی از آن را هواپیماهای توربو پراپ به خود اختصاص داده اند.

انتخاب هواپیمای توربوپراپ با ظرفیت حمل 6 تن بار و با توان جابجایی 60 مسافر و بار همراه برای مسیرهای در حد 700 kmو با زمان پرواز 1.5 ساعت در سال 1375 با حضور کارشناسان وزارتخانه های راه و ترابری ، صنایع و دفاع و نمایندگان خطوط هوایی کشور انجام پذیرفت.

به دنبال انتخاب نوع هواپیما از کلیه سازندگان این نوع هواپیما دعوت به مشارکت گردید. با توجه به مسائل اقتصادی و روابط بین المللی کشورمان هواپیمای آنتونف 140 از کشور اکراین انتخاب گردید. شرکت طراحی آنتونف بزرگترین طراح هواپیما در بلوک شرق می باشد .

در زمان عقد قرارداد (سال 1375) این هواپیما در مرحله تکمیل طراحی و تولید اولین نمونه های آزمایشی قرار داشت.

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) واقع در شاهین شهر به عنوان محل تولید این هواپیما انتخاب گردید. میزان مشارکت ایران در ساخت این هواپیما، دریافت مدارک طراحی و تولید و امتیاز به مقدار صد در صد و اجرای عمق عملی ساخت در حدود 70 درصد می باشد. (صرفا به علت رعایت مسائل اقتصادی و صرفه و صلاح کشور ، هسا هر زمان اراده نماید می تواند صد در صد هواپیما را تولید نماید.)

به رغم انعقاد قرارداد در دسامبر سال 1995 به علت تاخیر در تکمیل مراحل طراحی و تست نمونه های اولیه و اخذ گواهینامه تایپ این هواپیما از طرف اکراین و عدم تامین اعتبارات کافی برای آماده نمودن تاسیسات و خرید تجهیزات مورد نیاز عملا اولین فروند هواپیمای تولیدی هسا در سال 1379 از خط تولید خارج شد.

در سالهای 1379 تا 1383 به علت کاهش شدید قیمت نفت و عدم پرداخت اعتبارات مورد نیاز هسا نتوانست اقلام وندور هواپیما (موتور، سیستمها و اویونیک) که بیش از 60 درصد قیمت هواپیما را تشکیل می دهد، تهیه نماید و در نتیجه تولید مستمر و قابل اعتماد برقرار نگردید و در نتیجه قراردادهای فروش قابل توجهی با مشتریان منعقد نگردید. همچنین به علت اینکه برای اولین بار تولید هواپیما مسافربری در ایران انجام می گرفت، هیچ کدام از ساختارهای قانونی و تجاری آن مانند نحوه بیمه کردن و نرخ بیمه، نحوه تامین اعتبارات بانکی و سود مشارکت، نحوه ثبت هواپیما و گرفتن تضمینهای لازم بانکی و دهها مسائل قانونی دیگر در ایران شکل نگرفت.

در حال حاضر چهار فروند از این نوع هواپیما در داخل تولید شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار