منصوری:
تابناک: آذر منصوری گفت: باید بپذيريم که امروز در کشوری زندگی می‌کنیم که 35 درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس گزارش می‌شود و این یعنی 65 درصد خشونت‌های خانگی توسط زنان به پلیس هیچ گاه اطلاع داده نمی‌شود.
کد خبر: ۳۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲ 18 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، آذر منصوری در همایش چرایی خشونت علیه زنان بعدازظهر گذشته (یکشنبه) در تالار پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: مشکلات اجتماعی را نمی‌توان جدای از هم ببینیم و قطعاً نمی‌توان این مشکلات را بدون وابستگی به یکدیگر تحلیل و بررسی کنیم.

وی بابیان اینکه مشکلات اجتماعی با یکدیگر رابطه تنگاتنگی دارند، افزود: مشکلات اجتماعی همچون فقر، اعتیاد و... از مهم‌ترین مشکلات در حوزه زنان است، اما گاهی برخی از مشکلات اجتماعی خود سرمنشأ مشکلات دیگر هستند.

این فعال سیاسی اجتماعی ادامه داد: فقر و اعتیاد از آن دسته آسیب‌های اجتماعی هستند که نه‌تنها یک آسیب جدی فعال هستند بلکه خود پایه‌گذار بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دیگرند پس باید آسیب‌های اجتماعی را مجموعه‌ای درهم‌تنیده ببینیم.

منصوری با اشاره به اینکه تقریباً اکثر کارشناسان امور اجتماعی نیز با این عقیده که نباید آسیب‌های اجتماعی را جدا از هم بررسی کرد، افزود: مجموعه مشکلات اجتماعی به‌شدت به یکدیگر وابسته هستند و قطعاً برای حل آن‌ها بدون پرداختن به پیشینه یک آسیب اجتماعی راه‌حل منطقی و درستی به دست نخواهیم آورد و در همین مسیر باید موجودی به نام زن را نیز در نظر بگیریم که اولاً نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و تأثیرپذیری این موجود نسبت به این مشکلات و تأثیرگذاری آن بر فرهنگ و تأثیرپذیری آن از فرهنگ را باید مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به نگاه مترقيانه قرآن به زن تصریح کرد: باید به 1400 سال گذشته برگردیم جایی که دختران خود را زنده به گور می‌کردند و زن از هیچ حق و حقوقی برخوردار نبود و به عنوان فرد درجه دوم جامعه هم شناخته نمی‌شد در همین زمان اسلام ظهور می‌کند و در اولین سال هجرت و اولین آیات نازل شده به صراحت به نقش اجتماعی زنان اشاره می‌کند‌.

این فعال سیاسی اجتماعی اضافه کرد: در قرآن کریم خدا "المومنین و المومنات"، "الصابرین و الصابرات" در کنار هم می‌آورد چراکه قرآن اعتقاد دارد در مسائل اجتماعی و فردی زنان و مردان برابر و در کنار هم هستند و این یک نگاه مترقیانه در سال‌های خودش بوده است و هیج کجای قرآن را نمی‌توانید پیدا کنید که خدا در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی؛ زن و مرد را تفکیک کرده باشد.

دولت قبل پژوهش‌های زنان را خمیر كرد!

منصوری تاکید کرد: حال که برداشت دین، قرآن، پیامبر(ص) و علی (ع) از زن مشخص است قطعاً نمی‌توان برتابیم که به نام دین داری و به اسم دین مداری خشونت علیه نیمی از جمعیت کشور رخ بدهد و باید به کسانی که با این تفکر دست به اعمالی غیر واقع گرایانه می‌زنند بگوییم که شما پوستین وارونه بر تن دین کرده‌اید.

وی به پژوهش‌های انجام شده در سال 1383 در خصوص خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: این پژوهش‌ها می‌توانست به دانشگاه‌ها سپرده و موضوعات این خشونت‌ها مورد بررسی قرار گیرد، اما دولت قبل همه این پژوهش‌ها را خمیر کرد.

این فعال حوزه زنان اظهار کرد: بر اساس آمار به دست آمده در آن پژوهش‌ها از هر پنج زن ایرانی یک نفر قطعا خشونت را تجربه کرده است و این افراد کسانی هستند که خشونت جسمی و روانی را از نظر گذرانده‌اند.

منصوری با تعریف از خشونت علیه زنان ادامه داد: خشونت جسمی، جنسی و روحی و روانی از مهم‌ترین خشنونت‌ها علیه زنان است که از این میان خشونت جنسی پیش از تولد در خصوص جنس مونث شروع می‌شود چراکه پیش از تولد سقط جنین، ضرب و شتم در طول بارداری به علت دختر بودن فرزند، کشتن نوزاد، واگذاری نوزاد و پس از دوران بارداری نیز سو استفاده جنسی از کودک مونث ظلم‌های روحی و روانی از جمله مشکلاتی است که در این کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی با دسته بندي انواع خشونت در دوره‌هاي مختلف زندگي زنان گفت: متاسفانه در کشور آمارهایی مربوط به آسيب‌ها داريم که به آن توجه نمي‌شود.

منصوری گفت: قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی توسط کشورهای مختلفی از جمله ایران امضا شده است که در آن برنامه‌های متعددی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان ارائه شده است و کشور باید از آن‌ها استفاده کند.

این فعال اصلاح طلب اضافه کرد: درک و پذیرش مسئله اولین اقدام و مهم‌ترین حالت در خصوص حل مشکلات اجتماعی است و بی‌شک شناخت و درک مسئله اولین درمان است، مشاوره رایگان برای زنان مذبور بسیار مهم است چراکه طبق آمار 30 تا 40 درصد زنان آمریکا یک بار تجاوز کامل را تجربه کرده‌اند، در کانادا نیز 40 درصد زنان آمیزش جنسی اجباری داشته‌اند، همچنین 68 درصد زنان محبوس و 90 درصد بومیان کانادا یک بار مورد سو استفاده قرار گرفته‌اند و در کامبوج نیز زنان حداقل یکبار مورد جراحت جسمی قرار گرفته‌اند.

منصوری با بیان اینکه دومین اقدام موثر در خصوص رفع خشونت علیه زنان تقویت و بررسی بیشتر به طور مشخص توسط دانشگاه‌ها است، ادامه داد: متاسفانه در دولت قبل در حالی که ما به نتایج خوبی در پژوهش خشونت علیه زنان در کشور دست یافته بودیم همه پژوهش‌ها خمیر و در واقع صورت مسئله پاک شد و واقعیت خشونت علیه زنان از بین رفت.

وی به آمار جالب واکنش زنان در برابر خشونت‌هایی که به آن‌ها وارد می‌شود در کشور اشاره کرد و گفت: باید باور داشته باشیم که امروز در کشوری زندگی می‌کنیم که 35 درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس گزارش می‌شود و این یعنی 65 درصد اين خشونت‌ها توسط زنان به پلیس هیچ گاه اطلاع داده نمی‌شود.

66 درصد زنان ایرانی مورد خشونت قرار گرفته‌اند

این فعال حوزه زنان ادامه داد: در کشور از 185 مورد شکایت زنان عليع عاملان خشونت، 128 مورد از شکایت خود منصرف شدند.
منصوری با ارائه آماری از سال 1383 اعلام کرد که 66 درصد زنان کشور مورد خشونت واقع شده‌اند که در این میان در شهرهای کردستان، اهواز، سقز و بانه خشونت علیه زنان بیش از ساير شهرها رواج دارد، افزود: این اتفاقات در حالی در کشور رخ می‌دهد که در ایران با فقر مددکاری رو به رو هستیم، در حالی که برخلاف تصور عامه، 53 درصد خشونت علیه زنان در همان سال اول زندگی رخ می‌دهد یعنی دقیقا در همان دوران بارداری و پس از آن.

وی ادامه داد: در ماده 1115 قانون مدنی کشور اعلام شده است که اگر زنی از نظر جسمی، روحی و جنسی مورد ظلم واقع شده باشد می‌تواند خانه همسر را ترک کند، اما زنان با تاکید بر این جمله که زن باید برای خروج از خانه از همسر خود اجازه بگیرد موقعیت خشونت آمیز را ترک نمی‌کنند.

این فعال سیاسی اجتماعی اصلاح طلب افزود: در خارج از کشور تمام رسانه‌ها و ارگا‌ن‌های شخصیت ساز از جمله آموزش و پرورش به بحث درگیری و خشونت علیه زنان وارد شده‌اند و مدام در حال بررسی و رصد این موضوع در کشورهای خود هستند و در ایران نیز باید وارد این حوزه بشویم تا معضلات اجتماعی حوزه زنان کاهش پیدا کند.

منصوری تاکید کرد: در کشور ایران متاسفانه برای حل بسیاری از موضوعات به جای گشتن به دنبال راه‌حل صورت مسئله را پاک می‌کنند این موضوع در خصوص مسائل اجتماعی زنان نیز مشهود است.

وی به نقش رسانه ملی در آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این رسانه در جهت تامین منافع ملی باید نقش ایفا کند، اما متاسفانه مدت‌ها است نقش این رسانه به گونه‌ای شده است که فقط صدای یک بخشی از جامعه را بیان می‌کند و از آگهی تا سریال‌ها تعریف درستی از جامعه زنان ارايه نمی‌دهد.

مشارکت سیاسی نزدیک به صفر زنان ايراني

این فعال اجتماعی بابیان اینکه من افتخار می‌کنم که یک فمنیست اسلامی باشم، تاکید کرد: 36 سال پیش امام(ره) گفتند زنان باید در مقدرات اساسی دخالت کنند این در حالی است که رقم مشارکت سیاسی زنان در کشور نزدیک به صفر است و امروز فقط هشت زن در مجلس شورای اسلامی داریم. این یعنی سه درصد از این مجلس در اختیار زنان است در حالی که هیچ زنی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و خبرگان رهبری وجود ندارد.

منصوری خاطرنشان کرد: آمار ورود به دانشگاه‌ها و تعداد نفرات برتر کنکور نشان می‌دهد که اگر فضا باز شود زنان چگونه می‌توانند پیشرفت کنند اما این موضوع هنوز با سخن امام(ره) که گفتند زنان باید در مقدرات نظام دخالت کند فاصله دارد و دولت‌ها هیچ برنامه و ساز و کار مشخصی برای حضور زنان ندارند.

وی افزود یکی از راهکارها بحث تبعیض مثبت است که از نگاه من باید در انتخابات برای زنان ایجاد شود و برای ورود زنان به عرصه قدرت سهمیه ویژه در نظر گرفته شود.

این فعال اجتماعی با اشاره به قانون تازه تصویب شده در پارلمان سوئد مبنی بر محکومیت تقاضا کننده به جای ارائه دهنده خدمات جنسی گفت: این قانون زمانی در سوئد تصویب شد که نیمی از پارلمان در اختیار زناني بود، بنابراين زنان بايد برای احقاق حقوقشان وارد عرصه قدرت شوند.

در ادامه این جلسه دانشجویان به به بیان پرسش ها و نظرات خود پرداختند که یکی از مباحث اصلی واژه فمنیسم اسلامی بود که منصوری در پاسخ به اعتراض در مورد این اصطلاح گفت: متاسفانه واژه فمنیست در ایران بار منفی بسیار زیادی دارد در حالی که معنای آن با برداشت‌هاي جامعه متفاوت است و به عنوان حربه علیه زنان فعال استفاده مي‌شود.

وی افزود: فمنیسم از نگاه زنان مسلمان احقاق حقوق زنان برای رسیدن به برابری در جامعه است و ما زنان مسلمان به دلیل اینکه از عدالت جنسیتی دفاع می‌کنیم، فمنیست مسلمان هستیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار