تابناک: در سال ۸۸ مجوز را دریافت کردیم تا اصفهان محل استقرار منطقه ویژه علم و فناوری در کشور قرار گیرد اما پس از گذشت ۵ سال هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
کد خبر: ۳۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸ 18 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، استان اصفهان از استان های پیشتاز در راه اندازی پارک های علم و فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی در کشور بود.

وجود محققان و نیز شرکت های بسیاری که علاقه فراوانی به تجاری سازی ایده های علمی و فناورانه خود داشتند سبب شد تا شهرت بسیاری از شرکت های مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ملی و حتی جهانی نیز شود.

اصفهان که به دلیل شرکت های دانش بنیان فراوان و نیز پتانسیل های علمی، ظرفیت تبدیل شدن به منطقه ویژه علم و فناوری که یک گام جلوتر از شهرک علمی و تحقیقاتی استان است را دارد و به همین سبب نیز درخواست ایجاد منطقه ویژه اقتصادی را به وزارت علوم داده است.

با وجود اینکه استاندار و بسیاری از مدیران مرتبط در این حوزه تاکید بسیاری بر ایجاد این منطقه دارند اما گویی تلاش عملی چندانی برای منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان صورت نمی گیرد و دست اصفهان در پوست گردوی تعلل ها مانده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم چندی پیش در این مورد گفته بود در حال حاضر سمنان و فارس درخواست تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری دارند که باید شرایط آنها بررسی شود.

وحید احمدی گفت: در صورتجلسه کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) مربوط به کریدورهای فناوری و مناطق پنجگانه ویژه علم و فناوری درخصوص استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد و بوشهر بود.

وی افزود: شورای عتف با تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری در استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و یزد موافقت قطعی و با تاسیس منطقه ویژه در بوشهر موافقت اصولی کرده بود.

با این وجود امروز نعمت الله اکبری در این خصوص با بیان اینکه ۱۰ سال پیش قرار بود اصفهان پایلوت تشکیل کریدور علم و فناوری قرار بگیرد و تمامی مبانی و اصول اولیه برای این امر تدارک دیده شد، گفت: در سال ۸۸ نیز این مجوز را دریافت کردیم تا اصفهان محل استقرار منطقه ویژه علم و فناوری در کشور قرار گیرد اما پس از گذشت ۵ سال هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده و اکنون ۴ استان تبریز، یزد، مشهد و بوشهر نیز در این زمینه متقاضی شده اند.

وی بیان داشت: تشکیل منطقه ویژه علم و فناوری حرکت جدی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه با این شرایط هیچ گاه به جایگاه نخست علمی و فناوری دست پیدا نخواهیم کرد، گفت: تشکیل منطقه ویژه علم و فناوری می تواند یک حرکت جدی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان در کشور قرار گیرد.

وی اضافه کرد: حتی جانمایی برای این منطقه ویژه نیز مشخص شده است و باید هرچه سریع تر عقب ماندگی خود در این زمینه را اصلاح کنیم.

حال با این شرایط که اصفهان فرصتی به این مغتنمی را برای جبران وضعیت اقتصادی نه چندان مناسب خود در عرصه صنعتی به دست آورده است و می تواند با ایجاد این منطقه به خلق درآمدهای پایدار دست بزند، باید همتی در خور آرزوهای اصفهان و مسئولان اصفهانی هم برای تحقق به کار گرفته شود تا اصفهان از استان هایی که تلاش خود را برای گرفتن این فرصت به کار بسته اند جا نماند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار