مدیر تالار هنر:
تابناک: مدیر تالار هنر گفت: به دنبال تئاتری هستیم که موضوعات روز اجتماعی را مطرح کند و هم به معنای اکمل تئاتر باشد و هم مخاطبان را به خود جذب کند.
کد خبر: ۳۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 17 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، میثم بکتاشیان شامگاه گذشته (جمعه) در نشست خبری افتتاحیه تئاتر "شب زده‌ها" با بیان اینکه تالار هنر قصد دارد تا نشست‌های خبری بیشتری برای تئاترها در آینده برگزار کند، اظهار کرد: تئاتر شب زده‌ها با سرمایه‌گذاری کمیته فرهنگ شهروندی به سرانجام رسید و از اینکه توانستیم با یک کار جمعی از تئاتر کمک بگیریم،خوشحالیم.

وی افزود: موضوعات گوناگونی در کمیته فرهنگ شهروندی مطرح می‌شود و تالار هنر نیز قصد دارد مخاطب را به وسیله تئاتر به خود جذب کند و به موضوعات فنی نیز توجه داشته باشد.

مدیر تالار هنر ادامه داد: در سال گذشته 60 اثر در تالار هنر به نمایش درآمد و 307 شب چراغ این تالار روشن بود. امیدواریم هر چه بیش‌تر و بهتر بتوانیم در آینده کار کنیم و با خلق نمایش به تعامل فرهنگی بهتری برسیم.

بکتاشیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه ورود تالار هنر و سازمان‌های گوناگون شائبه سفارشی شدن تئاتر در اصفهان را به ذهن‌ها متبادر می‌کند، گفت: تئاترها و فیلم‌های بسیاری در سطح جهان ساخته می‌شود که به سفارش کمپانی‌ها به ثمر می‌رسند. این معنای بد سفارشی را نمی‌پذیرد. در تئاتری که دغدغه روز وجود دارد و در اینجا به نمایش در می‌آید، آیا می‌توان گفت دغدغه اجتماعی وجود ندارد؟ هنری که هویت هنرمند را نگیرد را نمی‌توان سفارشی دانست و این که تالار، سفارشی کار می‌کند را اصلا قبول ندارم.

وی با بیان اینکه تالار هنر موظف است بر اساس اهدافی که در سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان دارد عمل کند، افزود: تالار سعی داشته مخاطبان گوناگون را به خود جذب کند و بنابراین نخواسته که محدودیتی برای هنرمندان ایجاد کند.

مدیر تالار هنر اضافه کرد: شاید طرح مباحثی همچون سفارشی بودن آثار موجب از بین رفتن فعالیت‌ها و خلاقیت‌ها شود، اما تالار به طور کلی به دنبال موضوعات اجتماعی در قالب هنر تئاتر است. به دنبال تئاتری هستیم که موضوعات روز اجتماعی را مطرح کند و هم به معنای اکمل تئاتر باشد و هم مخاطبان را به خود جذب کند.

بکتاشیان تصریح کرد: با مدیران شهری گفت‌وگوهای بسیاری داشتیم و نمی‌توان گفت که این افراد با هنر تئاتر هیچ آشنایی ندارند. شاید تعاریفشان و ادبیاتشان با هنرمندان متفاوت باشد، اما کسی را نمی‌توان پیدا کرد که هیچ تعریفی از تئاتر نداشته یا با تئاتر غریبه باشد.

وی با تأکید بر اینکه تالار هنر به دنبال هنر است، اظهار کرد: شاید سازمان‌های دیگر به دنبال چیزهای دیگری غیر از تئاتر باشند و اهداف دیگری برای تئاتر در نظر بگیرند، اما رسالت اصلی تالار هنر ارتقای سطح هنری است و به دنبال جذب مخاطب هنری است.

مدیر تالار هنر با بیان اینکه در سال 1392 نشست‌های خبری تئاترها به صورت منظم برگزار می‌شد، گفت: در سال 1393 مشکلات و موانعی به وجود آمد که دیگر نتوانستیم نشست‌های خبری برگزار کنیم، اما در سال 94 می‌خواهیم که نشست‌های خبری را رونق دهیم.

بکتاشیان ادامه داد: پژوهش‌هایی با موضوعات گوناگون در حال بررسی است و از جذب مخاطب گرفته تا اقتصاد هنر را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم به ارتقای سطح تئاتر در شهر کمک کنیم.

وی با بیان اینکه حمایت از تئاتر اصفهان بسیار ناچیز است، تصریح کرد: تالار هنر در میدان تئاتر تنها مانده و دست تنها دارد کار می‌کند. تالار به دنبال زیست تئاتر شهر است و تلاش‌های بسیاری برای تئاتر اصفهان انجام داده است.

مدیر تالار هنر با اشاره به جذب بودجه تالار هنر در سال جاری، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تلاش‌های بسیاری شد تا بودجه بیشتر شود و سعی تالار بر این است که به سمت تولید آثار درجه یک پیش برود. از این رو از دوستانی که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنند اما حمایت ناچیزی می‌شوند، حمایت می‌کنیم.

بکتاشیان با بیان اینکه در اصفهان با جمع اضداد کار می‌کنیم، گفت: در اصفهان گروه‌های مختلف در رده‌های گوناگون وجود دارند و باید از همه این گروه‌ها در حد خودشان حمایت کرد. اگر به تهران بروید فرهنگسراها هیچ حمایت ریالی از تئاترها انجام نمی‌دهند. البته رقم‌هایی که ما نیز پرداخت می‌کنیم موجب شرمندگی ماست اما در حد توان حمایت می‌کنیم.

وی با تأکید بر تأثیر تبلیغات بر جذب مخاطب، افزود: تبلیغات به شدت بر جذب مخاطب تأثیر گذار بوده است. در گذشته با صداوسیمای استان صحبت کردیم ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم اما امیدوارم با آمدن مدیرکل صداوسیمای جدید استان اصفهان حمایت بیشتری از تئاتر در اصفهان توسط این سازمان انجام شود.

حمایت بیشتر از نمایش‌ها

محمد جواد شمس آرا-رئیس کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان- نیز با بیان اینکه می‌خواهیم نمایش‌های بیشتری را در آینده حمایت کنیم، اظهار کرد: در کنار سایر خدمات شهری باید به فرهنگ شهری نیز توجه داشت و کار کمیته فرهنگ شهروندی در این حوزه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اتاق فکری در کمیته فرهنگ شهروندی تشکیل شده و در آن متخصصان گوناگون جمع شده‌اند تا بتوانند بهترین خدمات را در زمینه فرهنگ شهروندی ارایه دهند که یکی از آنها مرتبط با هنر تئاتر است.

رییس کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در این کمیته آموزش‌های فراگیر و نظام‌مند مورد توجه است، ادامه داد: در کنار تئاتری که اکنون در تالار هنر به نمایش گذاشته شده در فرهنگسراهای اصفهان به موضوعات مشابه به صورت تخصصی پرداخته می‌شود.

اگر سفارش به هویت هنرمند غلبه کند...

همچنین محسن رهنما- نویسنده تئاتر شب زده‌ها- با اشاره به رویه نوشتن اثر خود گفت: به کمیته فرهنگ شهروندی رفتم و با صحبت‌هایی که داشتم به نکات جالب توجهی دست یافتم که موجب نوشتن شب زده‌ها شد.

وی در مورد سفارشی بودن آثار افزود: واقعیتش را اگر بخواهید سخت است و من حرف سفارشی بودن را می‌پذیرم چراکه اگر منافع سفارش به هویت هنرمند غلبه کند، هویت اثر از بین می‌رود.

نویسنده شب زده‌ها ادامه داد: با صبری که داشتیم پروژه به ثمر رسید و شاید نزدیک به چهار یا پنج ماه گفت‌وگوهای بسیاری را با مسئولان انجام دادیم. مشکل این بود که مدیوم من هنر تئاتر و مدیوم مسئولان شهر بود.

رهنما با بیان اینکه تجربه سختی را از سر گذرانده است، اضافه کرد: از نظریه‌پرداز یا شخص خاصی الگوبرداری نکرده‌ام و در نوشتن این تئاتر مدیون همه کتاب‌ها و نظریاتی هستم که خوانده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: من به عنوان یک درام نویس به سمت تحلیل و بررسی یک موضوع اجتماعی پیش رفته‌ام و اصلا به سمت پایان‌بندی اخلاقی و تعلمی نبوده‌ام، به همین دلیل در پایان شب زده‌ها نیز هیچ پندی نمی‌دهم.

اصفهان تئاتر ندارد

محسن عرب زاده- کارگردان شب زده‌ها- نیز با بیان اینکه بهتر است پیش از برگزاری نمایش در مورد اجرا صحبتی نشود، گفت: 45 جلسه تمرین برای این نمایش داشتیم که نزدیک به یک ماه و نیم به طول انجامید.

وی افزود: اعتقاد به این ندارم که در اصفهان تئاتر وجود دارد چراکه تعداد آثاری که در این شهر به نمایش در می‌آیند بسیار کم است.

کارگردان شب زده‌ها با بیان اینکه تالار هنر به دنبال حمایت از تئاتر است، اضافه کرد: تالار هنر برای تئاتر تلاش می‌کند و سفارش‌هایش هم سفارش‌هایی نیست که صرفاً مد نظر مدیران باشد، چراکه دغدغه تماشاگر دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :