در یک پدیده نادر هوای دی ماه سال 95 چهارمحال و بختیاری در دوازدهمین روز از زمستان رنگ و بوی بهاری به خود گرفته است.
کد خبر: ۳۵۲۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲ 01 January 2017
به گزارش تابناک شهرکرد، تعدادی از کشاورزان و ریش سفیدان چهارمحال و بختیاری اعلام کردند که تاکنون دی ماه به این گرمی را ندیده اند.
در همین حال درختان در برخی از مناطق استان از جمله سبزکوه در فصل زمستان برغم بارش برف طی 2 هفته اخیر شکوفه زده است.
معاون اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با تایید بهاری شدن هوا در زمستان می گوید: این شرایط تاکنون برای استان در این فصل اتفاق نیفتاده است.
مهرداد قطره سامانی افزود: وجود این موج گرما در چهارمحال و بختیاری در فصل زمستان به دلیل وجود یک موج پرفشار جنب حاره ای است.
در علم اقلیم شناسی درباره جنب پرفشار حاره می گویند، بر اثر گردش عمومی جو، محور پرفشار جنب حاره به صورت نرمال در استانداردهای اقلیمی به تبعیت از تغییرات زاویه تابش خورشید از محور مرکزی خود جدا شده و در تابستان بر روی ایران به سمت عرض‏های 38 درجه و در زمستان برروی عرض‏های 14 درجه قرار می‏گیرد.
معاون اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری می گوید: توده پرفشار جنب حاره ای تا هفته آینده در سطح این استان باقی خواهد ماند و باعث گرم شدن هوا و کاهش بارش ها در کشور می شود.
قطره سامانی افزود: در این روز از فصل دی ماه کمینه ( کمترین) دمای شهرکرد به مثبت سه درجه رسید و گرمترین نقطه در استان در این روز لردگان با 23درجه بالای صفر است و دمای هیچ نقطه از استان در این روز به زیر صفر نرفت.
به گفته وی، گرم شدن دمای هوا در چهارمحال و بختیاری باعث بروز آب شدن برف های استان شده است به گونه ای که میزان برف انباشته در دی ماه امسال در کوهرنگ به صفر سانتیمتر رسیده است در حالی این میزان در سال گذشته 155سانتیمتر بود.
به گفته وی، تمامی بارش های باران در روزهای اخیر در چهارمحال و بختیاری از استان خارج شده است و دبی خروجی کارون نشان می دهد میزان خروجی 700 مترمعکب بوده است.
وی گفت: این بی بارشی ها چهارمحال و بختیاری را سال آینده وارد دهمین سال خشکسالی خواهد کرد و به دلیل نفوذ نکردن بارش ها به لایه های زمین، این استان در سال آینده با کاهش جدی آب قنوات و چاه ها و سفره های زیر زمینی مواجه خواهد شد.
کارشناسان معقتدند تغییر الگوی بارشی علاوه بر کاهش نفوذ اب به سفره های زیرزمینی و خشک شدن سفره های آبی باعث فرسایش شدید خاک در استان می شود و به شدت در دریاچه های سدهای پایین دست رسوب گذاری می کند.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رود بزرگ کارون و زاینده رود است و بارش برف در زمستان برای این استان و استان های همجوار بخصوص خوزستان و اصفهان حیاتی است.
تغییر اقلیم (Climate change) بدون شک بر گرمایش زمین و خشکسالی و پدیده کم بارشی های اخیر در ایران اثرگذار بوده است و دلیل کمی بارشی های اخیر در چهارمحال و بختیاری نیز مربوط به همین تغییرات اقلیمی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار