یک اقتصاددان :
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و اقتصاددان گفت:میزان اتلاف (هدرروی) انرژی در ایران برابر یک میلیون بشکه در سال است.
کد خبر: ۳۴۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 15 December 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، فرشاد مومنی در نشست با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزود: براساس بررسی گزارش ترازنامه انرژی ایران، حدود 70 درصد از عوامل موثر در مصرف بالای انرژی به نوع عرضه حامل ها بستگی دارد.
به گفته وی، براساس این ترازنامه میزان اتلاف انرژی در فرایندهای تولید، انتقال و توزیع سالانه معادل یک میلیون بشکه نفت خام است که بیشتر این هدرروی در عرضه حامل های انرژی اتفاق می افتد.
وی گفت:برخی از کارشناسان در ایران، میزان مصرف بنزین را بالا می دانند حالا سوال اینجاست که دلیل بالای مصرف بنزین در ایران آیا به علت وزن و ضریب اهمیت قمیت پایین این حامل است یا این که خودرو سازان دست به تولید خودروهای می زنند که مصرف آن 2.5برابر میانگین خودروهاست؟
وی گفت:افزایش قیمت بنزین باعث فشار به مصرف کننده می شود بنابراین اگر کانون اصلی این مصرف بالای انرژی در بخش تولید باشد بازهم این مشکل برطرف نمی شود.
رئیس موسسه اقتصاد و دین یادآور ، به ایده کشش جایگزین در خصوص عرضه و تقاضایی حامل های انرژی اشاره کرد و گفت:به شرطی با افزایش قیمت ها،میزان مصرف حامل های انرژی کاهش می یابد که کشش جایگزین وجود داشته باشد و برای جلوگیری از این اتلاف یا هدرروی باید زیر ساخت های حمل و نقل و ناوگان کارآمدی را ایجاد کرد تا جایگزین حامل های انرژی ایجاد شود.
مومنی یادآور شد: مهمترین علت شکل گیری فساد در اقتصاد شفافیت نداشتن (عدم شفافیت) آن است که باعث ایجاد رانت خواری اقتصادی می شود.
این اقتصاد دان یادآور شد: اکنون به ازای واردات هر یک میلیارد دلار کالای وارداتی که نمونه آن در کشور تولید می شود، یکصد هزار فرصت شغلی در کشور از بین می رود.
به گفته وی، هر کسی هر استعدادی دارد باید در حوزه تولید آن را به کار بگیرد تا از بروز فساد، دلال بازی و ایجاد ربا در اقتصاد جلوگیری شود و بستر توسعه فراهم شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با همین وضعیت موجود دانایی در کشور می توان بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل کرد.
در این نشست که از سوی تشکل سیاسی سازمان مستقل نواندیشان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد، جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه حضور داشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار