رئیس سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه:
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه ضمن توصیه‌هایی به زارعین‌ و باغداران گفت: اجرای تناوب زراعی به‌ منظور حفظ و نگهداری محتویات آلی خاک‌، کنترل نسبی آفات‌، بیماری‌ها و نیز علف‌های هرز همچنین بهره‌مندی از عایدات بهتر در مزارع گندم و جو با وارد کردن گیاهانی نظیر نخود‌ و عدس‌ توصیه می‌شود.
کد خبر: ۳۳۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵ 24 November 2016
به گزارش تابناک و به نقل از فارس،خسرو شهبازی امروز به کشاورزان استفاده از بذور گواهی شده و برچسب‌دار را برای کشت‌های پائیزه غلات توصیه کرد و اظهار داشت: در صورت استفاده از بذور گندم و جو خود مصرفی نسبت به بوجاری آن حتی با غربال‌های دستی اقدام شود و باید این بذور حداکثر 48 ساعت قبل از کشت با استفاده از سموم مناسب ضد‌عفونی شود.

وی با تاکید بر تداوم زراعت غلات دیم پائیزه در نقاط سرد و معتدل استان کرمانشاه، ادامه داد: سرویس و تنظیم عمیق کارهای غلات زیر نظر کارشناسان محل پیشنهاد می‌شود، این تنظیمات به منظور کاربرد میزان مناسب بذر در عمق لازم و تقسیم کود‌های شیمیایی به‌ شکلی متعادل در زیر خاک مهم است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: در این مناطق قبل از اقدام به کشت غلات آبی تنظیم و سرویس خطی کارها و نیز انجام آبیاری سبک به منظور کاهش نسبی جمعیت علف‌های هرز زمستانه باید مورد توجه باشد، زمان مناسب کشت‌های پائیزه در نقاط گرم استان فرارسیده است‌، بهتر است در امر جدیت لازم به‌عمل آید.

این مسؤول به تهویه مناسب داخل سالن‌های تولید قارچ و گلخانه‌های تولید گل و میوه‌های خارج از فصل همچنین کنترل دمای شبانه و حتی روزهای این واحد‌ها با توجه به کاهش محسوس دما اشاره کرد و افزود: زمان مناسب برای کشت نخود پائیزه فرا رسیده است‌، کشاورزان مطابق نظر کارشناسان محل نسبت به اجرای عملیات فوق و سایر فعالیت‌های وابسته به آن اقدام کنند.

شهبازی انجام عملیات مبارزه با جوندگان توسط طعمه مسموم در مزارع چغندر‌قند‌، اسفناج‌، کلم و شلغم و نیز دیگر مزارع آبی را به کشاورزان توصیه کرد و یادآور شد: پس از برداشت آخرین چین تابستانه در مزارع یونجه مبارزه قاطع با آفت ذکر شده ضروری است.

وی با تاکید بر انجام آزمایش خاک به‌منظور افزایش کارآیی برنامه تغذیه گیاهی، بیان کرد: کشاورزان در ارتباط با چگونگی تهیه نمونه از دستورالعمل‌های موجود در مراکز جهاد کشاورزی بهره لازم را ببرند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه از آتش زدن بقایای زراعت‌های برداشت شده جداً اجتناب شود‌، متذکر شد: در برداشتن مخاطرات توسعه آتش‌سوزی موجب از بین رفتن موجودات مفید خاک می‌شود.

به گفته این مسؤول، اجرای تناوب زراعی به‌منظور حفظ و نگهداری محتویات آلی خاک‌، کنترل نسبی آفات‌، بیماری‌ها و نیز علف‌های هرز همچنین بهره‌مندی از عایدات بهتر در مزارع گندم و جو با وارد کردن گیاهانی نظیر نخود‌، عدس‌، ماش و اجرای آیش توصیه می‌شود.

شهبازی انجام عملیات آبیاری در مزارع زیر کشت کلزا به منظور توسعه مرحله پنجه‌زنی‌(روزت) را توصیه کرد و ادامه داد: بهتر است از ترکیبات پتاسه به‌صورت محلول پاشی استفاده شود.

وی با بیان اینکه در باغات انگور، انار و گردو ضروری است پس از برداشت میوه بقایا و شاخه‌های شکسته‌، آلوده و بیمار را از محیط باغ خارج و به نحو مطمئنی معدوم شود، تصریح کرد: در تمامی باغات بهتر است پس از چیدن گیاهان خودرو در بین ردیف‌های درختان بعد از اجرای زیر و رو کردن خاک (اصطلاحاً اسپار کردن) از این بقایا در راستای پوشش خاک بهره گرفته شود‌، این کار به جلوگیری از اتلاف رطوبت خاک‌، افزایش مواد آلی آن و نیز بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در خاک و ارتقاء کیفی خاک و نیز در کاهش جمعیت علف‌های هرز طی زمستان و بهار آینده کمک می‌کند.

شهبازی با توصیه به استفاده از بخاری‌های باغی در آندسته از باغات نظیر سیب‌، گلابی‌، انگور و خرمالو که هنوز عملیات برداشت در آن‌ها صورت نگرفته است به‌منظور حفظ کیفیت و تازگی‌ میوه‌ها، گفت: در صورتی که چنین بخاری‌هایی در دسترس نیست سوزاندن لاستیک و یا بقایای گیاهی و خاشاک موجود در باغات به منظور مقابله با برودت حادث شده طی روزهای جاری و امکان تداوم آن خیلی موثر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار