تابناک: این موضوع به صورت رسمی مورد تاکید تشکل های حامی کشاورزان قرار گرفته است و آنها خواستار استفاده از پساب فاضلابها برای آبیاری محصولات کشاورزان شرق هستند.
کد خبر: ۳۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵ 06 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، این روزها که دست مردم اصفهان به ویژه مردم شرق کمتر به آب میرسد و این مایع، به یکی از گرانبهاترین اجزای موجود در طبیعت تبدیل شده است، موضوع پساب ها به یک موضوع روز در اصفهان بدل شده است.

استاندار اصفهان اخیرا استفاده از پساب های تصفیه شده را تنها راهکار نجات گاوخونی می داند.

وی که بارها در مورد خطر ریزگردها در اصفهان هشدار داده است و این مسئله را یکی از نگرانی های
بزرگ اصفهان برای حال و آینده می داند، اعتقاد دارد باید گاوخونی با استفاده از پساب زنده بماند تا مشکلات زیست محیطی ناشی از آن بیش از این گریبان اصفهان را نگیرد.

از سوی دیگر کشاورزان شرق اصفهان که سالهاست آب را با وعده های مسئولان آن هم به صورت ناقص دریافت می کنند و از وضعیت کشاورزی خود و در نتیجه معیشت ناراضی هستند، استفاده از پساب فاضلاب ها را حق خود می دانند و معتقداند تنها راه ادامه کشت در شرق اصفهان استفاده از همین پساب فاضلاب هاست.

گرچه در سال های خشکسالی اصفهان که هنوز هم ادامه دارد، برخی کشاورزان اقدام به استفاده از پساب های تصفیه نشده برای آبیاری کشت خود کردند، اما حالا این موضوع به صورت رسمی مورد تاکید تشکل های حامی کشاورزان قرار گرفته است و آنها خواستار استفاده از پساب فاضلاب ها برای آبیاری محصولات کشاورزان شرق هستند.

مسئله اینجاست ک حجم پساب های موجود به اندازه ای نیست که هم زمین های کشاورزان شرق و هم تالاب گاوخونی را تاحدودی سیراب نماید و از سوی دیگر هم اگر پساب ها قرار باشد تنها برای یکی از این دو مورد استفاده شود با توجه به معضلات هر یک از این دو بخش باید کدام حوزه در اولویت تخصیص قرار گیرد؟.

تالاب گاوخونی از طرفی به یکی از منابع تهدید کننده سلامت مردم اصفهان بدل شده است و نیاز به رطوبت برای کاهش خطرات ناشی از خشکی دارد اما از سویی دیگر کشاورزان اصفهان نیز سالهاست که به دلیل تخصیص های کم ناشی از خشکسالی یا برداشت های بی رویه در بالادست، در تامین معاش خانواده خود دچار مشکل شده اند که این موضوع هم می تواند تبعات اجتماعی خاص خود را به همراه داشته باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار