روضه پر گریه یک اصفهانی برای اصفهانی تهران نشین!
تابناک اصفهان: مشکلات اقتصادی از جمله رکود و بیکاری این روزها از مشکلات اساسی کشور است و زمینه ساز بسیاری از مشکلات برای مردم بوده است؛ استان اصفهان با وجود ظرفیت های گسترده از این مشکلات جا نمانده و در صف اول مشکلات اقتصادی کشور است.
کد خبر: ۳۱۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷ 19 October 2016

به گزارش تابناک اصفهان، مشکلات اقتصادی از جمله رکود و بیکاری این روزها از مشکلات اساسی کشور است و زمینه ساز بسیاری از مشکلات برای مردم بوده است؛ استان اصفهان با وجود ظرفیت های گسترده از این مشکلات جا نمانده و در صف اول مشکلات اقتصادی کشور است.

سید عبدالوهاب سهل آبادی روز گذشته در نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی با فعالان اقتصادی، خطاب به طیب‌نیا اظهار کرد: آقای وزیر من نمی‌توانم انبوهی از مطالبی را که تا پاسی از شب گذشته تلفنی به من گفته شده را به شما نگویم اما نرخ بیکاری در استان اصفهان بیداد می‌کند.

به گزارش تابناک به نقل از فارس سهل آبادی در این جلسه گفت: چنین شرایط رکود اقتصادی در استانی است که 8 هزار واحد صنعتی دارد، وزیر اقتصادش اصفهانی است و مردمی اقتصادی دارد؛ استان اصفهان با رکود و بیکاری 15.7 درصدی روبروست، رشد پرداخت بیمه بیکاری در سال جاری به 27 درصد رسیده و با این دست فرمان شما راه به جایی نخواهیم برد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: 15 هزار کارگر اصفهانی در 6 ماه گذشته بیکار شده‌اند و بالای 103 کارخانه تولیدی در اصفهان با معوقات حقوق مواجه هستند و برخی از آن‌ها 9 ماه است که حقوق کارگران خود را نداده‌اند.

* کجای دنیا با این دست فرمان می‌توان رتبه کسب و کار را بالا برد

وی خطاب به وزیر اقتصاد ادامه داد: شیوع بیماری اعتیاد در میان کارگران اصفهانی سرعت بسیار بالایی پیدا کرده که عدد آن را نمی‌توانم بگویم، از طرفی بسیاری از بزرگان اقتصادی که می‌توانند این کارگران را نجات دهند طلب‌هایی از دولت دارند که به هیچ‌وجه نمی‌توانند طلب خود را وصول کنند.

سهل‌آبادی اذعان داشت: شرکت ریف از جمله بزرگترین طلبکاران دولت در میان تولیدکنندگان اصفهان است، این شرکت با طلبکار بودن بیش از 70 میلیارد تومان از دولت توان ادامه تولید را ندارد، شرکت ریف در دوره‌ای که 16 میلیارد به بانک شهر بدهکار بود، همزمان 18 میلیارد تومان از شهرداری اصفهان طلبکار بود در صورتی که این بانک زیرمجموعه شهرداری است.

وی تاکید کرد: این واحد صنعتی به دلیل بدهی به دولت دچار بدهی‌های دیگری شده و در حال حاضر 60 میلیارد تومان بدهکار است، آقای وزیر در کجای دنیا با این دست فرمان اقتصادی می‌توان رتبه اقتصادی و کسب و کار را بالا برد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: چرا اگر حرف از طلب‌ها بزنیم بد هستیم ولی اگر به دولت بدهی داشته باشیم دولت تا ریال آخرش را از ما می‌گیرد، چرا باید چندین تولیدکننده بزرگ در اصفهان به دلیل عدم توانایی در پرداخت مالیات در زندان باشند و یا درگیر مسائل قضایی شوند.

* آقای وزیر یا کورمان کنید یا نجاتمان دهید

وی عنوان کرد: آقای وزیر یا کورمان کنید یا نجاتمان دهید، چگونه با این همه غل و زنجیر که به پایمان اضافه می‌کنید دین خود را به جوانان ادا کنیم، جوانانی تحصیل می‌کنند و بی‌کارند؛ 50 درصد از فارغ‌التحصیلان ما بیکار هستند و اگر بخواهیم برای جایی آبدارچی استخدام کنیم 99 درصد از متقاضیان دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس هستند.

سهل‌آبادی اضافه کرد: نمی‌شود با بهره 20 و چند درصدی بانکی کار کرد، اگر مثل دوره قبل اعتبار ما شکسته نشده بود راحت‌تر بودیم و در بازار به ما اعتماد می‌کردند و دیگر بازاریان کمکمان می‌کردند ولی بانک‌ها در حال حاضر هیچ ریسکی را در مسیر مشارکت با تولیدکنندگان نمی‌پذیرند.

وی تاکید کرد: آقای وزیر تکلیف بنگاه‌های تملک شده، صاحبان کارخانجات، کارگران بیکار شده و کسانی که گرسنگی می‌خورند را روشن کنید؛ کارخانه‌های تولیدی و صنعتی اصفهان خوابیده‌اند، 4 هزار واحد صنعتی در اصفهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند که در سال 92 و 94 حدود 70 درصد از این کارخانه‌ها فعال بودند اما 33 درصدشان کمتر از 25 درصد بازدهی داشتند و تنها 8 درصد آن‌ها بالای 75 درصد بازدهی داشته‌اند.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران عنوان داشت: شما فکر می‌کنید با این ظرفیت می‌شود کاری کرد، آیا تولیدکننده می‌تواند مالیات بدهد؛ چرا اداره امور مالیاتی این‌قدر سخت می‌گیرد، چرا کمی برادرانه‌تر برخورد نمی‌کنید و تا تولیدکننده به شما می‌رسد و اظهار ناتوانی در پرداخت می‌کند فورا به او می‌گویند تو هم مثل بقیه تعطیل کن.

* دیگر تحمل این همه اصفهان‌ستیزی را نداریم

وی ادامه داد: آقای وزیر لطفا مقداری از دغدغه‌های ما را کم کنید، اصفهان شهری است که 23 هزار شهید داده ولی کمترین اسیر را داشته و این نشان‌دهنده این است که جوانان ما به جبهه می‌رفتند تا یا شهید شوند و یا برگردند، ما تافته جدا بافته نیستیم ولی دیگر تحمل این همه اصفهان‌ستیزی را نداریم، چقدر جای رقابت برای بخش خصوصی گذاشته‌اید تا بتواند با بخش دولتی رقابت کند.

سهل‌آبادی بیان کرد: در زمان رکود کامل هستیم، به مدت یک سال تا دو سال طول می‌کشد تا کالاهای تولیدکنندگان به فروش برسند اما باید 3 ماه به 3 ماه با اداره مالیات تسویه‌حساب کنند و ارزش افزوده بدهند، جرایم که جای خود را دارد.

وی اظهارداشت: فعالان بزرگ اقتصادی اصفهان که در دوره‌ای جزو بزرگترین خیران بودند گرفتار شده‌اند و کسانی که خیریه‌های بزرگی را اداره می‌کردند الان به علت ناتوانی در برابر پرداخت مالیات در زندان به سر می‌برند، آقای وزیر هرکاری توانستید انجام دادید تا کمر تولیدکننده را خم کنید؛ تولیدکنندگان و صنعت‌گران آن‌گونه که شما محاسبه می‌کنید شرعا و عرفا به دولت بدهکار نیستند.

* تا 100 روز دیگر باید غصه آب شرب مردم را بخوریم

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به لزوم احیای رودخانه زاینده‌رود تصریح کرد: احیای این رودخانه مطالبه همه مردم اصفهان و همه مردم ایران است، افسرده شدیم، اگر سال گذشته غصه کشاورزان را می‌خوردیم امسال تا 100 روز دیگر باید غصه آب شرب مردم را بخوریم؛ آقای وزیر سلامتی ما مشروط بر رشد اقتصادی شهرمان است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار