تابناک: نماینده کشاورزان و حق آبه داران بخش جلگه اصفهان با انتقاد از اینکه بانک‌ها با ارسال پیامک ناراحتی عصبی و فشار روانی در بین کشاورزان شرق اصفهان ایجاد کرده‌اند،گفت: حدود 20 درصد زمین‌های کشت شده این بخش به دلیل نوسانات آبی رها شده است، اما صندوق‌های بیمه‌گر حاضر به پرداخت خسارت نیستند.
کد خبر: ۳۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ 05 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، فتح الله دهقانی ، با اشاره به رضایتمندی نسبی مردم شرق از بازگشایی زنده رود برای کشت پاییزه، اظهار کرد: زمین‌های زراعی این بخش حدود 25 هزار هکتار است که سال گذشته با اعطای حق آبه تاریخی، حدود 9 هزار هکتار آن زیر کشت غله رفت.

وی با یادآوری اینکه سرزمین رودشتین شامل دو بخش جلگه و بن رود در انتهای مسیر رودخانه واقع شده است، افزود: البته به دلیل برداشت چاه‌های بالادستی، انتقال بخشی از آب به مادی‌های داخل شهر اصفهان، فعالیت چاه‌های آب و ... تمام نوسانان و مشکلات کم آبی در رودشتین خود را نشان داده به طوری که به 20 درصد زمین‌های کشت شده بخش جلگه آبی نرسیده است.

نماینده کشاورزان بخش جلگه شهرستان اصفهان گفت: بخشی از این زمین‌ها در راستای مبازره با علف‌زدایی زیر شخم رفته و بخش دیگر این گونه اراضی نیز به دامداران برای چرانیدن گوسفندان اجاره داده شده است.

دهقانی خاطر نشان کرد: مبلغ اجاره زمین‌های کشت شده که در اختیار دامداران قرار گرفته 200 تا 300 هزار تومان در هر هکتار است، اما اگر آب کافی به آن رسیده بود بین پنج تا شش تن گندم در هکتار از آن برداشت می‌شد که رقمی حدود پنج میلیون تومان نصیب مالک آن می‌شد.

وی یادآور شد: زمین‌های رودشیتن وابستگی کامل به آب زاینده رود دارد و چاه عمیق در آن نمی‌توان حفر کرد چرا که نیازمند 200 متر حفاری است و از سوی دیگر به دلیل وجود املاح زیاد آب این چاه‌ها برای غله زیان بار است.

نماینده حق آبه داران بخش جلگه شهرستان اصفهان با انتقاد از عملکرد صندوق‌های بیمه گر، اظهار کرد: این صندوق‌ها نیز با این بهانه که تعهدی در قبال زمین آبیاری نشده ندارند، حاضر به پرداخت خسارت به 20 درصد اراضی رها شده پس از کشت در بخش جلگه نیستند.

دهقانی تاکید کرد: متاسفانه بانک‌های طلبکار با ارسال هر روزه پیامک به کشاورزان روح و روان این قشر زحمکتش را متلاشی کرده‌اند، چرا که برخی از پیامک‌ها سخن از قرار گرفتن شخص در لیست سیاه بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه وقتی شخصی در این لیست قرار می‌گیرد دیگر اعتباری برای اخذ وام ندارد، خاطر نشان کرد: کشاورزان شرق در زیر انبوه مشکلات و بدهکاری ناشی از خشکسالی سال‌های اخیر هستند و با برداشت خرمن خود در سال جاری تازه می‌توانند بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کنند، اما این نوع رفتار بانک‌ها فقط ناراحتی عصبی برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

نماینده حق آبه داران بخش جلگه شهرستان اصفهان از باز بودن آب رودخانه تا 10 خرداد امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر زمین‌هایی که زیر کشت جو رفته نیاز به آب ندارد، اما گندم‌های کشت شده سه مرتبه تا زمان یاد شده باید آبیاری شود .

دهقانی اظهار کرد: البته با تمام مشکلات رخ داده کشاورزان از همین میزان آب و کشت نیز راضی هستند و آن را به صدقه‌های دولتی چند سال اخیر ترجیح می‌دهند.

وی یادآور شد: مشاغلی مثل کمباین دار، خرمن کوب و ... با کشت غله فعال می‌شوند و از سوی دیگر بخشی از آذوقه دام شرق اعم از یونجه و کاه و علف نیز تا حدی تامین شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار