شناسایی دفاتر غیر مجاز زیارتی در استان؛
تابناک اصفهان، مدیر کل حج و زیارت استان اصفهان در حالی از شناسایی 100 نفر، گروه و دفتر غیرمجاز در استان خبر می دهد که زائران اربعین این روزها تمام عزم خود را برای زیارت اربعین جزم کرده اند. غلامعلی زاهدی در گفت‌ و‌ گو با اصفهان زیبا از زائران اربعین حسینی می خواهد تا تنها از سامانه سماح سازمان استفاده کنند و از تحویل گذرنامه به گروه،‌ افراد و دفاتر غیر مجاز خودداری کنند».
کد خبر: ۳۰۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷ 05 October 2016
به گزارش تابناک اصفهان، مدیر کل حج و زیارت استان اصفهان در حالی از شناسایی 100 نفر، گروه و دفتر غیرمجاز در استان خبر می دهد که زائران اربعین این روزها تمام عزم خود را برای زیارت اربعین جزم کرده اند. غلامعلی زاهدی  از زائران اربعین حسینی می خواهد تا تنها از سامانه سماح سازمان استفاده کنند و از تحویل گذرنامه به گروه،‌ افراد و دفاتر غیر مجاز خودداری کنند».

 وی ادامه می دهد: «این 100 گروه و دفتر در قالب دلال و به صورت غیرمجاز با دریافت گذرنامه از زائران اصفهانی، قصد صدور روادید داشتند».

۵۰ هزار روادید جعلی!

در حالی که سال های سال است که حج و زیارت برای زائران عتبات برنامه ریزی کرده، اما در این بین هستند کسانی که ترجیح می دهند، از مسیرهای دیگری برای زیارت اقدام کنند؛ مسیری که البته چندان هم بی حواشی نیست و مشکلاتی هم برای خود این افراد و هم برای دستگاه های مرتبط ایجاد می کند.

در این بین دلالان و افراد فرصت طلب هم از شوق زائران سو استفاده می کنند. مرداد ماه سال جاری بود که مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت از کشف۵۰ هزار روادید جعلی از دلالان خبر داد. محسن نظافتی که با ایکنا گفت و گو می کرد، در این خصوص اظهار داشت: «این تعداد روادید جعلی اربعین سال گذشته توسط نیروی انتظامی توقیف شد».

 وی با بیان اینکه تعدادی از افراد هم با دریافت همین روادیدهای جعلی لب مرز دچار مشکل شدند، گفت: «امسال آدرس، مشخصات و تلفن دو هزار و ۲۰۰ مرکز زیارتی وابسته به سازمان حج و زیارت در روزنامه ‌های کثیرالانتشار و نیز سایت‌ های اداره‌ های کل استانی سازمان حج و زیارت اعلام می‌شود تا مردم از طریق سایت سماح ثبت ‌نام کنند و دیگر مشکلی تحت عنوان روادید جعلی وجود نداشته باشد».مدیر کل حج و زیارت استان در گفت و گو با اصفهان زیبا می گوید: « اوایل مهر ماه بیش از 250 زائر اصفهانی به دلیل جعلی بودن روادیدشان نتوانستند از مرز عراق عبور کنند».

فقط 160 دفتر مجاز

زاهدی در خصوص چگونگی ثبت نام نیز عنوان می کند: «زائران با در اختیار داشتن گذرنامه و مراجعه به سامانه سماح می توانند ثبت نام کنند». 

وی در پاسخ به این پرسش که زائران باید در چه شرکت های زیارتی ثبت نام کنند تا از سو استفاده های احتمالی در امان بمانند نیز عنوان می کند: «برای شهروندان اصفهانی که در این سامانه ثبت اطلاع می کنند، لیست 160 دفتر زیارتی مجاز و مورد تایید حج و زیارت استان مشخص شده است که داوطلبان می توانند یکی از این شرکت ها را انتخاب کنند».

وی در ادامه اظهار می کند: «شرکت های مجاز با دریافت گذرنامه و از طریق رابط شرکت مرکزی حج و زیارت اقدامات لازم برای صدور روادید را انجام می دهند و روادید را به دست زائران می رسانند».مدیر کل حج و زیارت استان هر گونه ثبت نام در دفاتر و مراکزی به جز دفاتر مورد تایید حج و زیارت اصفهان را غیر مجاز می داند.

این مقام مسوول هزینه روادید را 40 دلار عنوان و اظهار می کند: «به غیر از این هزینه، زائران باید مبلغ 25 هزار تومان بابت هزینه بیمه و 10 هزار تومان حق کارگذاری دفاتر زیارتی را پرداخت کنند».

زاهدی عنوان می کند: «برخی به صورت فردی، گروهی و در قالب دفاتر غیرمجاز اقدام به صدور روادید می کنند که 100 مورد آن در استان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند».وی ادامه می دهد: «این دفاتر و یا افراد با دلالی دریافت گذرنامه از زائران اصفهانی، قصد صدور روادید را داشتند».

مدیرکل حج و زیارت استان ضمن اشاره به اینکه دفتر کنسولی موقت عراق برای صدور روادید از ۱۵ یا ۲۰ مهر، کار خود را در اصفهان آغاز می‌کند، می گوید:«ثبت نام در سامانه سماح تا 24 آبان ادامه دارد».مدیر کل حج و زیارت اصفهان تاکید می کند: «حج و زیارت تنها مسوولیت ثبت نام و دریافت روادید را بر عهده دارد و انتخاب هتل، محل اسکان و رفت و برگشت در عراق بر عهده خود زائران است.»

ثبت نام 17 هزار اصفهانی

زاهدی ضمن اشاره به پیش بینی ثبت نام 100 هزار اصفهانی در سامانه سماح می گوید: « سال گذشته حدود 80 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند و به کشور عراق اعزام شدند».

 وی تاکید می کند: «امسال نیز تنها کسانی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند اعزام شوند بنابراین توصیه ما این است که همه مشتاقان اربعین در این سامانه ثبت نام کرده و این اقدام را به روزهای پایانی موکول نکنند تا در روزهای پایانی مشکلی برای اعزام آنان وجود نداشته


باشد».زاهدی از ثبت نام حدود 250 هزار نفر در سامانه سماح خبر می دهد و عنوان می کند: «از اصفهان نیز تا کنون 17 هزار نفر در قالب هفت هزار گروه وخانواده در این سامانه ثبت نامه کرده اند».

این مقام مسوول در ادامه بیان می کند: «بعد از شهر اصفهان، شهرستان های خمینی شهر و نجف آباد بیشترین درخواست را برای سفر اربعین داشته اند».وی عنوان می کند: «سهمیه اعزام زائران عتبات، مانند گذشته است و هر هفته پنج پرواز و روزانه حداقل یک کاروان به صورت زمینی از استان راهی کشور عراق می‌شود».

* اصفهان زیبا - حسین اسدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار