آیا فریادخواهی مردمان زنده‌رود به پایتخت نرسیده است؟!؛
تابناک: این اظهارنظر سوال برانگیز شعاعی در حالی است که معصومه ابتکار هم که اصفهان‌ها دل خوشی از اقدامات وی در خصوص وضعیت آبی و زیست‌محیطی این استان ندارند، هم در سفر به اصفهان به خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی به عنوان یکی از منابع ریزگردها در اصفهان اعتراف کرده است!.
کد خبر: ۳۰۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 05 October 2016

به گزارش تابناک اصفهان، اصفهان یکی از میزبانان اصلی زاینده رود در طول تمدن این رودخانه کهن بوده است اما از زمانیکه دست اندازی‌ها، به حق آبه مردم دیار زنده رود و زنده رود بالا گرفت و دادخواهی‌ها هم راه به جایی نبرد، این استان نه تنها با معضل کمبود آب برای شرب و کشاورزی بلکه با پدیده‌های زیست محیطی نیز دست به گریبان شد.

ریزگردهای سبک و سنگینی که آلوده به انواع ویروس‌های ناقل بیماری و نیز دارای تاثیر مستقیم بروی سلامت خون است، یکی از آثار مخرب زیست محیطی خشک کردن زاینده رود و به تبع آن گرفتن رگ حیات از تالاب بین‌المللی گاوخونی است.

اثبات این مسئله با بروز انواع سرطان‌ها به ویژه در منطقه شرق اصفهان به راحتی قابل اثبات است و از سویی، پوشیده شدن آسمان غبارآلود اصفهان با ریزگردهای ناخوانده در شهر، خود خبر از بروز مشکلات جدی برای سلامت محیط زیست اعم از درختان و انواع گونه های گیاهی و شهروندان اصفهانی دارد.

زرد شدن زودهنگام برگ درختان در اصفهان که امسال پیش از رسیدن فصل پاییز، رخ داد نشان از نفوذ ریزگردها روی برگ درختان و از بین بردن خاصیت تصفیه هوا با استفاده از پوشش گیاهی و درختان که شاید آخرین امید اصفهانی‌ها در روزهای غبارآلود بود، دارد.

اما با وجود همه شواهد در خصوص منشاء ریزگردهای استان اصفهان که در کمیته مقابله با ریزگردهای استان اصفهان نیز بارها مطرح شده است، مدیرملی مقابله با پدیده گرد و غبار در نظری قابل تامل از وضعیت گرد و غبار کنونی در اصفهان اظهار بی اطلاعی کرده و گفته است؛ منشأ گرد و غبارها در خوزستان صد در صد خارجی است اما درمورد اصفهان هنوز هیچ اطلاعی نداریم!.

 

ضیاءالدین شعاعی با تاکید بر این که برای گرد و غبار کنونی هنوز اطلاعاتی دریافت نکرده‌ایم افزود: ما گرد و غباری که از خارج می‌آید را به طور کامل پایش می‌کنیم و می‌دانیم از کجا منشا می‌گیرد و چگونه وارد کشور می‌شود اما در مورد گرد و غبار داخلی با توجه به این که مدت وقوع خیلی کوتاه است اطلاعات کافی نداریم. مثلا گرد و غباری که در تهران مشاهده می‌کنید، همه فرایندش ظرف چند دقیقه رخ می‌دهد. یک باد شدید می‌آید و زمین هم مستعد است. در مورد اصفهان هم به لحاظ پراکندگی گچ‌پزی‌ها و کوره‌های آجر ممکن است توفانی بلند شود و ظرف چند دقیقه گرد و غباری را بیاورد.

شعاعی با زدن به صحرای کربلا، خشک کردن زاینده رود با بی‌خردی و دست اندازی های غیرقانونی را نادیده گرفته است و گویی از وضعیت این رودخانه هزاران ساله که بی‌جان روی دست اصفهان مانده است بی‌خبر است و وضعیت اسفناک گرد و غبار در اصفهان را ناشی از کوره‌های اصفهان عنوان کرده است.

 

این اظهارنظر سوال برانگیز شعاعی در حالی است که معصومه ابتکار هم که اصفهان‌ها دل خوشی از اقدامات وی در خصوص وضعیت آبی و زیست‌محیطی این استان ندارند، هم در سفر به اصفهان به خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی به عنوان یکی از منابع ریزگردها در اصفهان اعتراف کرده است!.

به نظر می رسد بخشی از این اظهارات غیرعلمی اگر از سوی مسئولان محیط زیست استان بی‌پاسخ بماند ممکن است در آینده ای نه چندان دور اصفهان را از دریافت بودجه‌های مرتبط با مقابله با ریزگردها محروم کرده و همانگونه که دست اندازی به حقوق زاینده رود از سوی برخی استان‌های بالادست به یک روال برای برخی مسئولان تبدیل شده، این مسئله هم به مرور زمان دچار فراموشی شده و اصفهانی‌ها مجبور باشند یکه و تنها و در سایه بی‌توجهی مسئولان پایتخت، به جنگ با ریزگردها بروند!.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار