معاون امور عشایر استان اصفهان:
تابناک: معاون امور عشایر استان اصفهان با اشاره به اینکه تامین آب و علوفه ناشی از خشکسالی از مهم‌ترین مشکلات عشایر است، گفت: به طور میانگین بین 40 تا 60 میلیارد تومان خسارت به محصولات دامی و زراعی عشایر وارد می‌شود.
کد خبر: ۳۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹ 03 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، مختار اسفندیاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مشکل کلی جامعه عشایری استان اصفهان تامین آب و علوفه است، اظهار کرد: بر اساس گزارشات سال گذشته از مناطق قشلاقی استان اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان در 6 ماهه دوم سال، عشایر دچار مشکلات خشکسالی شدند که این خشکسالی هشت ساله خسارت بی‌سابقه‌ای به عشایر وارد کرده است.

وی با بیان اینکه از سال 86 تاکنون عشایر با مشکلات خشکسالی روبه‌رو هستند، افزود: زمان کوچ عشایر همیشه از فروردین ماه آغاز می‌شود اما امسال به دلیل بارش باران کوچ عشایر به تعویق افتاد و این در حالی است که باید 20 روز پیش وارد مناطق ییلاقی می‌شدند.

معاون امور عشایر استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر از سوی مدیریت بحران استان اصفهان اعتباراتی اختصاص پیدا کرد اما کافی نبود.

وی در ادامه از دیگر مشکلات به وجود آمده جامعه عشایری را از بین رفتن اتراق‌گاه و ایل‌راه‌ها و بسته شدن راه‌ها و واگذار شدن مسیر کوچ عنوان کرد.

اسفندیاری تاکید کرد: بسته شدن راه‌ها تامین علوفه عشایر را از بین برده است و از سوی دیگر نیز توسعه قرق مناطق سبب شده عشایر مجبور شوند از راه آسفالته استفاده کنند که این مشکل بزرگی برای عشایر ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: اداره‌کل منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها پشتیبانی و امور دام باید از بسته شدن و کم شدن مراتع میان‌بند جهت سهولت عشایر جلوگیری کنند.

معاون امور عشایر استان اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: به طور میانگین سالانه بین 40 تا 60 میلیارد تومان خسارت به تولید گوشت، محصولات دامی، باغات، زراعت و کشاورزی عشایر خسارت وارد می‌شود که 30 میلیارد این خسارت فقط به محصولات دامی است.

وی با بیان اینکه منابع آبی عشایر خشک شده و اداره امور عشایر باید برای آب‌رسانی به عشایر با تانکر آب‌رسانی و هزینه کند، افزود: زندگی عشایر مبتنی بر دام و مرتع است و هر کدام دستخوش تحول بشود به زندگی و کوچ عشایر تاثیر می‌گذارد.

اسفندیاری بیان کرد: در حال حاضر یک میلیون راس دام در استان داریم که 600 هزار راس آن در سمیرم قرار دارد که عشایر بین 6 تا 9 هزار تُن تولید گوشت قرمز می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان 53 هزار نفر عشایر دارد، گفت: بر اساس آمارگیری مرکز آمار ایران در سال 87، 27 هزار عشایر قشقایی، 24 هزار بختیاری و 2 هزار عرب جرقویه هستند.

معاون امور عشایر استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به مشکلات عشایر باید ادارات مربوطه از جمله اداره راه و شهرسازی، هلال‌احمر، اداره برق، اداره آموزش و پروش، علوم پزشکی و بهداشت هر کدام به نوبه خود وظایف خود را در قبال عشایر انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در کشور یک جامعه شهری، یک روستایی و یک عشایری داریم، بیان کرد: جامعه شهری و روستایی از خدمات برخوردار هستند اما قشر عشایر از این خدمات بهره‌مند نیستند.

اسفندیاری با بیان اینکه یکی از آیین‌نامه‌های ساماندهی مصوب سال 84 هیئت وزیران این است که نیازهای عشایر باید بر طرف بشود، تاکید کرد: معتقد هستیم باید در کشور به عشایر نگاه فرا استانی داشت و به عشایر سایر استان‌ها نیز خدمات ارائه کرد.

معاون امور عشایر استان اصفهان اضافه کرد: برای تامین آب مورد نیاز عشایر یک میلیارد تومان اعتبار و برای تامین علوفه نیز 5 میلیارد تومان لازم است و این در حالی است که انتظار می‌رود مسئولان وزرات‌خانه‌های مربوطه به وضعیت جامعه عشایری اهمیت بیشتری بدهند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار