با حضور آیت‌الله مظاهری صورت گرفت
تابناک: آیین تجلیل از اساتید حوزه علمیه اصفهان، با حضور و سخنرانی آیت‌الله مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان در مدرسه صدر برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳ 01 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رئیس حوزه علمیه اصفهان، آیت‌الله حسین مظاهری در این مراسم با تبریک موالید با برکت ماه رجب، بزرگداشت مقام معلم و استاد را بسیار ارزنده توصیف و اظهار کرد: مقام و منزلت معلم به قدری والاست که قرآن‌ کریم، خداوند متعال را معلم اخلاق بشریت برمی‌شمرد و بعد از آن، انبیای گرامی و اوصیای ایشان را معلم آموزشی و پرورشی انسان‌ها می‌داند.

وی در بیان فضائل تعلیم و تعلم، تصریح کرد: طبق برخی از روایات، تعلیم و تعلمی که برخاسته از تعقل باشد و به تفکر بینجامد، از 70 سال عبادت، برتر و ارزشمندتر است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان دو عنصر اخلاص و تقوا را لازمه ثمربخشی حرکت یک معلم دانست و افزود: اگر یک استاد یا یک معلم هدف متعالی خود از تعلیم و تعلم را صرفاً رضای خداوند متعال و ترویج دین خدا قرار دهد و در مراعات تقوا و تهذیب‌ نفس نیز کوشا باشد، حتماً تعلیم و تبلیغ او اثرگذار خواهد بود و می‌تواند انسان و جامعه را بسازد.

وی در این زمینه، سازندگی روحی و معنوی را مهم‌ترین وظیفه یک معلم برشمرد و اظهار کرد: طبق تأکید قرآن‌ کریم، اگر کسی بتواند یک نفر را از خطر انحراف و سقوط نجات دهد، مثل این است که همه دنیا را زنده کرده باشد.

آیت‌الله مظاهری با تأکید بر اهمیت مضاعف رعایت تقوا توسط اساتید و مدرسین حوزه، تصریح کرد: اساتید گرامی باید متخلق به اخلاق الهی باشند و در ضمن تدریس، رعایت تقوا و اهتمام به اخلاق را به طلاب علوم دینی گوشزد کنند و جلسه درس آنها علاوه بر تدریس علمی، باید حاوی نکات درس‌آموز و پندآموز اخلاقی باشد.

وی تاکید کرد: ورود صحبت‌های بیهوده و گناهان زبانی نظیر غیبت، تهمت، خودنمایی و سیاست‌بازی در تدریس، آن درس را بی‌برکت و بدون نتیجه می‌کند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه گفتار و رفتار اساتید بر شاگردان اثر می‌گذارد، ادامه داد: همان‌طور که ظاهر استاد و نحوه بیان درس در شاگرد اثرگذار است، تقوا و تهذیب‌ نفس او به مراتب تأثیر بیشتری بر شاگردان دارد و اگر مطالب علمی از دل پاک استاد بر زبان او جاری شود، قطعاً دل و روح شاگرد را صفا می‌بخشد.

وی افزود: التزام عملی یک استاد به اخلاق و اخلاقیات، وجاهت و جاذبه خاصی به استاد می‌بخشد و سبب بهره‌گیری علمی و اخلاقی شاگردان از آن استاد خواهد شد.

آیت‌الله‌ مظاهری تسلط علمی بر درس را برای یک استاد ضروری خواند و بیان کرد: موفقیت علمی اساتید، مرهون تسلط علمی آنها بر درس و مطالعه و تحقیق جدی است و بزرگان حوزه‌های علمیه همواره بر این امر مهم اهتمام داشته‌اند.

وی در پایان بیانات خود، اساتید و مدرسین حوزه‌های علمیه را به رعایت هر چه بیشتر نظم فراخواند و اضافه کرد: اساتید گرامی باید هم خود منظم باشند و هم شاگردان و طلاب را به رعایت نظم وادار سازند تا تلاش علمی آنها به نتیجه برسد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار