تابناک: فرهنگ "زحمت" برای به دست آوردن روزی در کشور ما روز به روز جای خود را به فرهنگ کار کمتر و سود بیشتر می دهد.
کد خبر: ۲۹۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱ 01 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، امروز همزمان با روز کار و کارگر مسئولان در گوشه و کنار کشور به مناسبت این روز به پاسداشت مقام کارگری می پردازند یا برخی دیگر نیز به مشکلات موجود در این حوزه اشاره می کنند.

کارگری در بخش های مختلف همواره در قانون کشور ما جزو مشاغل سخت و زیان آور به شمار می رفته که قاعدتا به تبع این وضعیت باید مزایا و حقوق این قشر نیز به صورتی ویژه در قانون لحاظ شود اما در بسیاری از موارد این مورد رعایت نشده است.

از سویی مدرک گرایی در سال های گذشته و تب بالا رفتن از مدارج دانشگاهی یکی پس از دیگری بدون استفاده صحیح از آن در چرخه اقتصادی و به ویژه تولید کشور سبب شده تا روی آوردن قشر جوان و از طرفی بیکار جامعه به این نوع مشاغل که البته سخت هم هست، کمتر از گذشته شود.

بسیاری از جوانان جویای کار ما حاضراند با مدرک دانشگاهی خود بیکار باشند اما بر سر کاری که در عرف و قانون کارگری شناخته می شود حاضر نشوند و همین امر یکی از دلایل رشد نرخ بیکاری در کشور است.

یکی دیگر از دلایل عدم رغبت جوانان به کارهای سخت و کارگری که البته در دین ما هم بسیار بر آن تاکید شده و مورد تکریم پیامبر (ص) نیز بوده است، حفظ شان اجتماعی است.

چراکه به واسطه تبلیغات نادرست و تصویر غلطی که بسیاری از رسانه ها ما از قشر کارگر ترسیم کرده اند و همواره این بخش از جامعه را افرادی ضعیف و آسیب پذیر و اغلب از بین قشر فقیر جامعه نشان داده اند، اکنون جوانان کشور بیکاری با مدرک دانشگاهی حتی در مقطع دکتری را به شغل کارگری ترجیح می دهند. مسئله ای که حتی در کشورهای پیشرفته نیز نظیر آن را به شدت ایران نمی توان مشاهده کرد.

فرهنگ کار در کشورهای دیگر از همان کودکی با تصویری صحیح و جذاب آموزش داده می شود و در
فیلم ها و سریال ها حتی بسیاری از شخصیت های موفق، از بین قشر کارگر انتخاب می شوند تا ذهنیتی مثبت در قبال این قشر زحمتکش و تاثیرگذار در اقتصاد کشور ایجاد شود اما متاسفانه در کشور ما همواره این قشر در قالب تصویر افرادی که دارای سواد کافی و یا فرهنگ مناسبی نیستند به نمایش گذاشته شده اند.

همین موضوع ناشی از فرهنگ سازی نادرست در مورد این گروه شغلی است و نمی توان این مسیر به اشتباه پیموده شده را حالا با سخنرانی و حرف یک شبه درست کرد.

فرهنگ زحمت برای به دست آوردن روزی در کشور ما روز به روز جای خود را به فرهنگ کار کمتر و سود بیشتر می دهد و تا زمانیکه این تفکر در بین مردم ما وجود دارد که وجه اجتماعی یک کارمند از یک کارگر بیشتر است و احترام مردم به پشت میز نشینها بیشتر از افرادی است که چرخ تولید و اقتصاد یک کشور را می گردانند، ترغیب جوانان به کار کردن در محیط های تولیدی و کارگری نیز تنها به همان سخنرانی ها ختم می شود.

امروز امام جمعه اصفهان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته اصفهان از کمرنگ شدن فرهنگ انجام کار سخت در کشور انتقاد کرد و گفت: اگر چه ما باید فرهنگ کار سخت را ترویج دهیم اما خیال نکنیم که همه باید به دانشگاه بروند و مدرک کارشناسی و دکتری بگیرند و بعد نتوانند جذب بازار کار شوند و در نهایت با بیش از 10 هزار دکترای بیکار مواجه شویم که این خود پایین آوردن ارزش تحصیل و مدرک است.

وی از مسئولان مخصوصا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواست در جذب دانشجو تدبیر بیشتری به خرج دهند و در رشته هایی که شغل در آن رشته ها نیاز داریم دانشجویان خوش فهم و خوب را جذب کنند و به بازار کار تزریق کنند.

طباطبایی نژاد با اشاره به انجام برخی از کارهای سخت توسط مهاجران سایر کشورها همچون افغان های مقیم ایران، گفت: باید زمینه کار سخت را در مردم فراهم کنیم، چرا که اگر بعضی از خارجی ها که در کشور کار می کنند از ایران خارج شوند بعضی از کارهای داخل مختل می شود.

وی با قرائت احادیثی از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت رسول(ص) بر ارزش اداره زندگی با بهره گیری از دسترنج کارگر تاکید کرد و گفت: کارمندان هم به نوعی کارگر اداره ها هستند و باید کار خود را به درستی انجام دهند تا بتوانیم با دشمن رقابت کنیم.

امام جمعه اصفهان گفت: مردم با مصلحت اندیشی به فکر خرید تولیدات داخلی باشند، همانگونه که مقام معظم رهبری دستور به دولت دادند که جنس خارجی برای ادارات نخرند، قطعا خرید جنس خارجی حرام است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار