محور گردشگری نطنز در انتظار وارثان یک بنا؛
تابناک:این آتشکده که در بافت قدیمی نطنز واقع شده یکی از مهمترین محورها‌ی گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود؛ اما در حال حاضرعدم توافق میان مالک شخصی و متولیان میراث فرهنگی سرعت تخریب این اثر که جزو اولین های ثبتی کشور است را افزایش داده است.
کد خبر: ۲۹۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲ 19 September 2016
تابناک اصفهان: آتشکده ساسانی نطنز که در سال 1311 به شماره 187 به ثبت ملی رسیده است در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد. از 7 ستون آتشکده بیش از 4 ستون باقی نمانده است و از 4 طاق تنها 1 طاق به جا مانده که آن نیز درحال ریزش است. این درحالی است که متولیان میراث فرهنگی هیچگونه تمهیداتی را برای مرمت و ساماندهی تا زمان آزادسازی حریم در نظر نگرفته‌اند.

در شهرستان نطنز و در ضلع شرقی مسجد جامع، در محوطه زمینی با مالکیت شخصى به نام الف. الف، یک آتشکده متعلق به دوره ساسانی قرار گرفته که از نظر ظرافت و تناسب ستون‌ها یادآور آن دوران است. این آتشکده که در بافت قدیمی نطنز واقع شده یکی از مهمترین محورها‌ی گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود؛ اما در حال حاضرعدم توافق میان مالک شخصی و متولیان میراث فرهنگی سرعت تخریب این اثر که جزو اولین های ثبتی کشور است را افزایش داده است.
 
 
در همین رابطه حسین یزدانمهر، سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز، گفت: مکاتبات و پیگیری های زیادی برای انتقال مالکیت آتشکده ساسانی با سازمان میراث فرهنگی انجام شده است، اما متاسفانه تعدد مالکین و وراث، مانع تحقق انتقال مالکیت شده است و این تنها مشکل در مورد آتشکده ساسانی نطنز است.

 
 
وی در ادامه افزود: در پیرو مکاتبات و گفتگو هایی با سازمان میراث فرهنگی و همچنین استانداری اصفهان، مشکلی از لحاظ اعتبار لازم برای خریداری این مکان از مالکین خصوصی به قیمت کارشناسی وجود نداشته و چنانچه مالکین حاضر شده و قصد فروش و یا معاوضه با زمین دیگری را داشته باشند، سریعا اقدامات لازم انجام خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار