آيين بهره برداري از مركز گردشگري سلجوقي؛-
تابناک: شهردار اصفهان اظهار كرد: فرهنگ ميراث ملموس و ناملموس كه مي تواند مبناي تمدن ايران اسلامي باشد در خانه هاي تاريخي زمينه سازي شده است.
کد خبر: ۲۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ 30 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ايمنا، دكتر سيد مرتضي سقائيان نژاد در آيين بهره برداري از مركز گردشگري سلجوقي اصفهان ضمن تبريك ميلاد جواد الائمه(ع) گفت: در سال ۸۴ به منظور معرفي داشته ها و ظرفيت هاي نهفته اصفهان به نسل جوان سوم ارديبهشت ماه سالروز تولد شيخ بهايي به نام روز اصفهان نامگذاري شده است.

وي افزود: با توجه به برگزاري برنامه هاي متعدد فرهنگي در نهايت يك هفته به منظور نكوداشت اصفهان نامگذاري گرديد.
شهردار اصفهان تصريح كرد: ما با نامگذاري هفته نكوداشت اصفهان تنها به دنبال اين هستيم كه داشته هاي اين شهر را بهتر شناسايي كنيم و خوداتكايي و خودباوري در نسل جوان به وجود آوريم.
دكترسقائيان نژاد خاطرنشان كرد: اگر شناسنامه خود را تشخيص دهيم و از فرهنگ غني كشور و شهرمان مطلع شويم همانند اين است كه به كوه بزرگي تكيه داده ايم از اين رو در طوفان هاي فرهنگي لرزه اي بر ما نخواهد افتاد.
وي اظهار داشت: سال گذشته برنامه هاي هفته نكوداشت اصفهان بيشتر بر روي ميدان امام(ره) و مباحث دوران صفويه تمركز داشت اما امسال تمركز و كانون برنامه ها بر روي دوران سلجوقيان بوده است.
شهردار اصفهان با اشاره به اينكه ادوار تاريخي را در ۵ خانه خلاصه كرديم كه دوران سلجوقيان يكي از اين ادوار است ، ادامه داد: ميدان امام علي(ع) مربوط به دوران سلجوقيان است كه در سال گذشته احياي آن انجام گرفت.
دكترسقائيان نژاد اضافه كرد: در ميدان امام علي(ع) قرار است كاروان سراي خيار، به مركز پژوهشي و موزه متحرك دوره سلجوقيه تبديل شود.
وي تاكيد كرد: ادوار تاريخي زيادي در محله يهوديه وجود دارد به طوري كه تمام كاخ هاي دوره سلجوقيه در اين قسمت واقع شده است.
شهردار اصفهان يادآور شد: آنچه در فرهنگ حوزه برقرار شده است، دانش نامه نظاميه اي بود كه ۱۱ مورد آن در اصفهان بنا نهاده شد و در اين راستا حوزه اصفهان شكل گرفت.
دكترسقائيان نژاد با اشاره به اينكه در نظر داريم تمام مباحث دوره سلجوقيه را در كاروان سراي خيار مبتلور كنيم، گفت: نمادهاي بسياري از دوران هاي آل بويه، سلجوقيان و صفويه در اصفهان وجود دارد كه در دست احيا است به طوري كه تاكنون خانه حكمت و فلسفه ، خانه شيخ بهايي و خانه مشروطه احداث شده است.
وي با بيان اينكه دوران انقلاب همچون نخ تسبيح به هم متصل است، افزود: اصفهان در دوره آل بویه و سلجوقیه تمدن بزرگ اسلامی را بر جهان ثابت کرد و در دوره صفویه استمرار شاخص های تمدن اسلامی ادامه داشت به طوري كه این دوره را می توان پشتوانه انقلاب اسلامی و شكل گیری تئوری ولایت فقیه تلقی كرد.
دكترسقائيان نژاد با اشاره به اينكه خانه مهدويت و آینده پژوهی پنجمين خانه از اين ادوار تاريخي تمدني اسلامي است، خاطرنشان كرد: خانه هاي سلجوقيه، صفويه، مشروطه و خانه انقلاب و مهدویت و آینده پژوهی زير بناي تمدن بزرگ اسلامي را فراهم می کند و قرار است همچون موزه اي متحرك حركت كنند.
وي اظهار داشت: در حال حاضر ۳ خانه از اين ۵ خانه تاريخي آماده و نيمي از خانه چهارم نيز احداث شده است.
شهردار اصفهان ادامه داد: فرهنگ ملموس و ناملموس كه مي تواند مبناي تمدن ايران اسلامي باشد در اين خانه ها زمينه سازي شده است.
دكترسقئاييان نژاد اضافه كرد: مركز گردشگري سلجوقي يكي از پايه هاي اصلي دوراني است كه تمدن اسلامي در آن به شكوفايي رسيد بنابراين بررسي هاي متعدد درباره آن مي تواند ما را به ابعاد وسيعي از تاريخ انقلاب برساند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار