کد خبر: ۲۹۵۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹ 13 September 2016


معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به وجود ظرفیت‌های بالای معدنی در کشور بر استفاده و بهره‌وری از این پتانسیل‌ها تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در حاشیه بازدید از پژوهشگاه کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافی معدنی اظهار داشت: کشور در زمینه معادن دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است که ما باید از این ظرفیت‌ها به صورت دقیق و کارشناسی شده استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ایران همواره در بخش معادن فعال بوده و ما نیز در کمربندهای مختلف معادن در داخل کشور قرار گرفته‌ایم، ‌افزود: براساس گزارش‌ها تاکنون از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری لازم نشده است.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه محدودیت‌هایی برای توسعه معادن در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: مناطق محروم و مرزی کشور دارای استعداد معدنی بسیار بالایی بوده و در این راستا شرکت‌های خارجی نیز خواستار مجوز اکتشاف در چنین مناطقی هستند.

جهانگیری با اشاره به اینکه تاکنون بیشتر برداشت‌ها روی زمین بوده است، افزود: اکتشاف به معنای واقعی صورت نگرفته است، لذا باید در این بخش اقدامات مناسبی انجام شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت و کاربردی بودن پژوهشگاه کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافی معدنی خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تمامی اموری که در زمین قرار است، صورت گیرد، اعم از انتقال آب و گاز و سایر خدمات تحت‌نظر اطلاعات سازمان زمین‌شناسی قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این مرکز توانسته طی سال‌های اخیر به تجهیزات پیشرفته و مدرنی دست پیدا کند، گفت: دستیابی به بسیاری از این تجهیزات در دوران تحریم‌ها بوده و توانسته به اطلاعات و تجهیزات بسیار مناسبی برسد.

جهانگیری در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه تمامی دانشگاه‌های کشور زمین‌شناسی دارند، گفت: در این راستا و با توجه به تخصی بودن سازمان زمین‌شناسی، لذا پایگاه اصلی باید این مرکز باشد.

وی با بیان اینکه معدن از ابتدا تا انتها دارای ارزش افزوده است، ‌گفت: در این بخش می‌توانیم بسترهای توسعه و قابل توجه داشته باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور تیتان را جزو ذخایر معدنی بسیار خوب عنوان کرد و بیان داشت: در معادن مواد دیگری نیز هست که باید با توجه ویژه و اساسی به آنها دست پیدا کرد.

جهانگیری در بخشی دیگر از سخنان خود به بحث اقتصاد مقاومتی و افزایش ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر فولادسازان کشور از صنایع معدنی و سنگ آهن بهره می‌برند، تأکید کرد: برخی از مواد صنعتی را می‌توان از مواد معدنی ساخت که در بسیاری موارد همچنان ناشناخته مانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار