به مناسبت روز ملی سینما؛
تابناک: اما اصفهان در گذشته نه تنها در خیابان چهارباغ بلکه رد دیگر نقاط شهر هم سینماهایی را داشته که این روزها گرد بی‌برنامگی روی آنها را گرفته و مجال تنفس در هوای فرهنگ را به آنها نمی‌دهد.
کد خبر: ۲۹۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 11 September 2016
به گزارش تابناک اصفهان، هرچند وضعیت سالن سینماهای اصفهان با اقدامات اخیر از سوی حوزه هنری و بخش خصوصی رو به بهبود رفته است اما مقایسه تعداد سالن های فعال سینما در شهر اصفهان با شهرهایی همچون تهران، مشهد، کرج و یزد نشان می دهد اصفهان به رغم شایستگی در حوزه فرهنگی هنوز یک سر و گردن از این شهرها کمتر است.
 
یکی از کاستی های اصفهان در این زمینه نبود یک پردیس سینمایی در این شهر در قیاس با شهرهای کوچکتر از اصفهان است که البته از چندی پیش عملیات ساخت پردیس سینمایی اصفهان در محل سینما خانواده آغاز به کار کرده است.
 
اگر سینما خانواده را از چرخه سالن های سینما در این شهر خارج کنیم، در حال حاضر شهر اصفهان با محوریت خیابان چهارباغ و انقلاب تنها هفت سینمای فعال دارد.
 
عدم پراکندگی سینماها در این شهر و تمرکز آنها در خیابان چهارباغ سبب شده تا دسترسی همه شهروندان به سالن های سینما به ویژه در ایامی که تردد مردم به مرکز شهر بیشتر است، کمتر باشد و بخش زیادی از مردم اصفهان سهم خود از سینما را دریافت نکنند.
 
روند ساخت سالن‌های سینما در این شهر هم از سوی بخش خصوصی به اندازه ای که باید حمایت نشده است و تاکنون در مجموعه قلب شهر و سالن های اجلاس سالن‌های سینما در نظر گرفته شده است که البته این پروژه ها نیز در دست‌انداز امور عمرانی و اعتباری، هنوز به هدف نرسیده اند.
 
طبق آمار موجود در حال حاضر شهر تهران بیش از یکصد سالن سینمایی فعال دارد و شهرهایی همچون مشهد و کرج نیز با داشتن پردیس سینمایی، وضعیت بهتری نسبت به نصف جهان در به نمایش گذاشتن هنر هفتم دارد.
 
اما اصفهان در گذشته نه تنها در خیابان چهارباغ بلکه رد دیگر نقاط شهر هم سینماهایی را داشته که این روزها گرد بی‌برنامگی روی آنها را گرفته و مجال تنفس در هوای فرهنگ را به آنها نمی‌دهد.
 
سینما، مولن روژ،سینما پارس و سینما مهر که در خیابان های حکیم نظامی و نظر شهر قرار داشتند این روزها یا تبدیل به مخروبه ای شده اند یا به دلیل مالکیت بخش خصوصی، دست دولت و متولیان فرهنگ برای بازسازی آنها بسته است.
 
اما روزگاری زاون قوکاسیان، منتقد فقید دیار نصف جهان، آرزوی آن داشت که سینماهای اصفهان در جوار رودخانه زاینده رود ساخته شوند چراکه معتقد بود چهارباغ عباسی کارکرد فرهنگی خود را از دست داده است و باید فضای فرهنگی شهر در کنار هویت این شهر یعنی زاینده رود، نفس بکشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار