یادداشت روزانه؛
تابناک اصفهان: مساله لغو کنسرت های مجوزدارامروزه فضای فرهنگی کشور را تحت تاثیر قرار داده، به حدی که رییس‌جمهور یا شخصیت ها و هنرمندان مواضع متفاوتی گرفته اند. برای روشن شدن مساله کنسرت، بد ندیدم که به دیدگاه رهبر انقلاب رجوع کنم.
کد خبر: ۲۹۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱ 08 September 2016

تابناک اصفهان: مساله لغو کنسرت های مجوزدارامروزه فضای فرهنگی کشور را تحت تاثیر قرار داده، به حدی که رییس‌جمهور یا شخصیت ها و هنرمندان مواضع متفاوتی گرفته اند. برای روشن شدن مساله کنسرت، بد ندیدم که به دیدگاه رهبر انقلاب رجوع کنم. رهبر انقلاب حدود دو دهه پیش در دیدار با اعضای واحد موسیقی صدا و سیما شفاف ترین نظرات را در مورد موسیقی بیان فرمودند.

ایشان موسیقی را بر مبانی فطری معرفی کردند و فرمودند: «هنر موسیقی، محاسبه متکی به طبیعت و فطرت بشر است که خرد انسانی، آن محاسبه را بر اساس تجربه استخراج کرده و برای آن پیشرفت قواعدی - موازینی گذاشته است... هنر موسیقی، تلفیقی از دانش، اندیشه و فطرت خداداد است‌ که مظهر فطرت خدادادی در درجه اول، حنجره انسان‌ها و در درجه دوم سازهاست که به دست انسان‌ها ساخته شده است.»

این بیانات آنقدر شفاف بود که دیگر جایی برای بحث باقی نمی گذارد. ایشان اجرای کنسرت را نیز که مردم می روند، بلیت می خرند و به طور جدی به موسیقی گوش می دهد را مهم ارزیابی کردند: «درست است که در غرب، موسیقی‌های منحط وجود دارد، اما در همان نقطه از جهان، از دیر باز موسیقی های آموزنده و معنا دار هم بوده است؛ موسیقی که برای گوش سپردن به آن، انسان عارف واقف خردمند، می تواند بلیت تهیه کند، در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی از آن لذت ببرد.

در غرب موسیقی هایی که گاهی یک ملت را نجات داده و گاهی یک مجموعه فکری را به سمت صحیح هدایت کرده، کم نبوده است.» یادم است که سال پیش با یکی از مدیران دولتی حوزه موسیقی صحبت می کردم که روی پوستر، واژه «کنسرت» را حذف می کرد، انگار کنسرت چیز بدی است. گفتم: نظرات رهبر معظم انقلاب را در این زمینه می دانی؟ به راستی بعضی وقت ها چقدر ناآگاه هستیم.

محمدعلی ایزدخواستی - روزنامه اصفهان زیبا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار