کد خبر: ۲۹۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 08 September 2016
نشست علمی ناگفته های غار کلماکره لرستان به میزبانی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
 در نشست علمی کلماکره حسین غصنفری رییس اسبق میراث فرهنگی استان لرستان، حسین بیرانوندی نویسنده و پژوهشگر فرهنگی استان لرستان حسن قراخانی کارشناس اموال فرهنگی سخنرانی کردند.
غصنفری در این نشست گفت: غار کلماکره اواخر جنگ تحمیلی کشف شد و در آن زمان شرایط جنگ اجازه حفاظت کامل از این محوطه را نمی داد.
وی افزود: در لرستان تا اواخر دهه 60 با کمبود افراد توانمند در زمینه پژوهش و کاوش باستانشناسی و زمین شناسی مواجه بودیم بنابراین موضوع کشفیات این غار را با سازمان میراث فرهنگی وقت طرح کردیم.
غضنفری ادامه داد: در سال های بعد محموله های متعددی از اشیای این غار تاریخی به دلیل حفاظت نامناسب قاچاق شد و تنها در صد کمی از اموال قاچاق شده با کمک نهادهای اطلاعاتی کشف و ضبط گردید.
وی خاطرنشان کرد: خرسندم که اکنون این غار تاریخی یه عنوان مکانی شناخته شده در میراث فرهنگی کشور دارای اهمیت است.
در ادامه قراخانی گفت: تا شهریور سال 68 در برنامه توسعه کشور موضوع حفاظت از آثار میراث فرهنگی از اهمیت و اولویت برخوردار نبود.
وی افزود: در طول سال های زیادی بنده مسئول بررسی اشیای قاچاق ضبط شده توسط سوداگران در میراث فرهنگی بودم که آمار حیرت انگیز 60 هزار قلم شی باستانی از این محوطه نشان از تمدن دراز و ارزش میراثی آن دارد.
این کارشناس میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: بعد از دستور ریاست جمهوری وقت در اوایل دهه 70 درباره انهدام باندهای قاچاق اشیای غار کلماکره حفاظت از این غار جدی تر گرفته شد و جالب اینکه با مجموع اشیای این محوطه 40 موزه در کشور ساخته یا غنی شدند. بیرانوند، نویسنده کتاب 'کلماکره مغاری از گنجینه های باستانی لرستان'، گفت: این غار در سال 1368 شناسایی و برخی از آثار مفرغی غار به سرعت و شتابزده به موزه های کشورهای بیگانه برده شد.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که اشیای این غار به برهه ای از تاریخ ایران بر می گردد که سه قدرت عیلام نو، مادها و هخامنشیان در جنوب لرستان حکومت را در دست داشتند.
این پژوهشگر فرهنگی خاطرنشان کرد: این غار شگفتی های فراوانی دارد و تمام تحقیقات انجام شده تاکنون حتی گویای ذره ای از عجایب و شگفتی های آن نیست.
وی به وجه تسمیه این غار اشاره کزد و گفت: این اسم از سه واژه کل به معنای بز کوهی، ما به مفهوم جایگاه حفظ و حراست و کره به معنای نوعی درختچه انجیر در زبان محلی گفته می شود.
غار باستانی کلماکره در بخش غربی شهرستان پل دختر و بخش جنوب شهرستان رومشکان از توابع استان لرستان واقع شده است.
این غار در دل صخره ای با شیب تند واقع شده و چهار تالار دارد؛ وجود اشیا و ظروف شاهانه کم نظیر از اهمیت فراوان باستان شناختی این غار حکایت می کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار