بسته فرهنگی و هنری
تابناک: اصفهان از دیرباز به عنوان شهر علم، فرهنگ و هنر و تمدن شناخته می شده و از همین رو دارای مفاخر بسیاری در عرصه های فرهنگ و هنر کشور و جهان است، با توجه به این ظرفیت مناسب تابناک در نظر دارد به بررسی مهم ترین رخدادهای فرهنگی و هنری هفته گذشته می پردازد.
کد خبر: ۲۸۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳ 28 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان، اصفهان از دیرباز به عنوان شهر علم، فرهنگ و هنر و تمدن شناخته می شده و از همین رو دارای مفاخر بسیاری در عرصه های فرهنگ و هنر کشور و جهان است، با توجه به این ظرفیت مناسب تابناک در نظر دارد به بررسی مهم ترین رخدادهای فرهنگی و هنری هفته گذشته می پردازد.


http://img7.irna.ir/1394/13940206/2851342/2851342-4294992.jpg


صبح یکشنبه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد، استاندار اصفهان، نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و اصفهان مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل آسمان اصفهان برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان معرفی و جایگزین حجت الاسلام محمد قطبی در این سمت شد.

گفتنی است، پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در استان اصفهان بود. هم چنین سوابقی مثل نماینده فرهنگی تبلیغی جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل ، مدیر مرکز آموزش زبان های خارجی دفتر تبلیغات اصفهان ، مسوول منطقه اقیانوسه و ژاپن اداره کل اعزام مبلغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، رییس دبیرخانه ادیان توحیدی استان اصفهان ، رییس دبیرخانه مهندسی تبلیغات دینی استان اصفهان ، عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان ، مشاور فرهنگی ستاد اقامه نمازاستان اصفهان ،معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پرونده کاری ایشان به چشم می خورد

*****

گروه هنگام با اجرای قطعاتی متنوع، شور و هیجان را به علاقه‌مندان خود در هنرسرای خورشید شبی متفاوت برای آنها رقم زد.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا شامگاه یکشنبه سومين دوره جشنواره موسيقی غير رقابتی اصفهان به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان در هنرسراي خورشيد با اجرای گروه" هنگام" انجام شد.

گروه موسيقی هنگام با تشويق حضار به روی سن آمدند و نوازنده‌ها سازهایشان را براي اصفهان کوک کردند تا مهدی مقدم با نواي عود ،روح موسيقي را در سالن بدمد و قطعه‌ "طره" گوش سالن را پر کند.

رقص انگشتان روح‌الله کبيری روي سيم هاي تار و نواي خوش کمانچه احسان حسينی شور عجيبی بر سالن ايجاد می‌کرد،روح نوجوانانه مهدي مقدم در نواختن عود با صداي دلنشين محمد شريف توکلی در هم پيچيد تا قطعه "طره" در دل حاضران بنشيند.

در ادامه قطعه "اصفهان" از محمد شريف توکلی با آهنگسازی روح‌الله کبيری اجرا و تصنيف "من از آن صبحم" از هوشنگ ابتهاج با آهنگسازی احسان حسينی نواخته شد، سپس تشویق‌های پر شور حضار سالن را پر کرد و مجالی به دست آمد براي اجرای ترانه "هنوزم چشمان تو" با آهنگسازی استاد تورج شعبان خانی اجرا شد.

هنوز سالن در شور نوازندگان و محسور تصنیف‌ها بودند که تصنيف "وطن" شروع شد: بوی خاک من، مهد پاک من، جان من فدايت…

حضار در بخش دوم کنسرت شاهد موسيقی الترناتيو تلفيقی بودند، اولين قطعه در بخش دوم قطعه ديدار با آهنگسازی و پيانو دل‌انگیز حامی کيوان و کلارينت نوازی استادانه مصطفی قناعت شروع به پخش شد و اما در ادامه قطعه‌ای از شمس تبریزی با تلفيق کلارينت پيانو و دف با سبکی نوظهور آغاز گردید: من غلام قمرم غير قمر هيچ مگو...

قطعه هشتم به نام "من آن ابرم" از هوشنگ ابتهاج و حسين منزوی بر پايه تم موسيقی خراسانی و دف‌نوازی بسيار زيبای امیرمحمد طاهری اجرا شد.

در انتهای اين شب پر نوا نيز قطعه پایانی به نام زرد مليجه بر اساس تمی از استاد ابوالحسن صبا حسن ختام گروه هنگام شد: عشق در دل ماند و يار از دست رفت/ دوستان دستی که کار از دست رفت...

*****

دیدن عکس‌های عروسی همواره برای کسانی که تجربه عروسی ندارند همراه با شادی و نوعی حسرت بوده است، اما این رخداد برای کسانی که آن را تجربه کرده‌اند داستان متفاوتی دارد که ملیحه مشکل گشا در آثارش روایت کرده است.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، نمایشگاه نقاشی "ساق دوش " این روزها در گالری "اکنون" برپاست و آثار ملیحه مشکل‌گشا را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه تشکیل شده از 13 تابلو در تکنیک اکرلیک و رنگ روغن روی بوم و یک ویدیو آرت است که با زاویه‌ای تراژیک به سراغ عروس‌ها و مراسم عروسی رفته است.

مشکل‌گشا سعی کرده از روپوش و لعاب قشنگ عروسی پرده بردارد و با زاویه دیگری به مراسم عروسی و آینده عروس‌ها نگاه کند. با گذشت زمان در نمایشگاه، این خطر احساس می‌شود که هر لحظه رنگ‌ها از تابلوها به پایین سٌر بخورند و گردابی زیر پای هر شخص به وجود آورند.

ملیحه مشکل‌گشا با اشاره به تکنیک‌های انتخاب شده در نقاشی‌ها، می‌گوید: در آثار ارایه شده، به دنبال نوعی فضای بغض آلود بودم که بیشتر فضایی روحی را می‌طلبید و باید مقداری از جسمی خلق کردن کاراکترها فاصله می‌گرفتم و این امر به جز ترکیب تکنیک‌های رنگ روغن و اکرلیک میسر نبود.

وی می‌افزاید: در جاهایی که به صورت مجزا نیز کار شده، سعی کرده‌ام با فضاسازی و همچنین در کاراکترها فضای بغض را به وجود آورم.

این هنرمند ادامه داد: عروس‌ها برای من هر کدام داستان مختلفی از زندگی را روایت می‌کردند و این را در هر یک از آثارم به شکلی نشان دادم. به عنوان نمونه سایه ساق دوش ها بر روی پیکره بی‌جان عروس یا در بعضی تابلوها با آوردن المان‌هایی به سرانجام شخص عروس پرداخته‌ام.

مشکل‌گشا افزود: وجود المان‌ها را یا در اندام "عروس " تعبیه می‌کردم و یا به صورت ایجاد فضای قاب شکل و یا فضای مشکی در پشت شخصیت‌ها سعی کردم، عروس را در فضاها و زاویه‌های دیگری قرار دهم.

منجوق‌ها و پولک‌هایی که غنابخش نقاشی‌اند...

یکی از دلایل پسرفت و عقب ماندگی نقاشی شاید این باشد که همه چیز را در بوم نقاشی جستجو می‌کند. در طول تاریخ، نقاشان با اصرار بر ترکیب رنگ‌ها و تکنیک‌های مختلف در نقاشی می‌کوشیدند تا با بهره‌گیری از انتزاع یا واقع‌نمایی دست به خلق بزنند . با گذر تاریخ و اشباع شدن بوم‌ها از رنگ‌های گوناگون کم کم نقاشی شروع به در جا زدن کرد و همین موجب شد تا جا برای هنرهایی همچون گرافیک باز شود.

اما انگار که مشکل‌گشا از این خطر آگاهی پیدا کرده و رندی تمام سعی داشته تا با آوردن پولک دوزی و منجوق دوزی راه تکرار و در جا زدن در تابلوهایش را ببندد. این امر موجب افزودن غنا و استحکام بیشتر به تابلوهایش نیز شده است.

این هنرمند در توضیح وجود پولک دوزی و منجوق دوزی به صورت برجسته در تابلوها گفت: اساس وجود پولک و منجوق دوزی بر این بود که نشان دهم این المان‌ها فریبنده و ظاهری هستند، اما اینکه به صورت برجسته کار شدند ناپایدار بودن آن را می‌خواستم برسانم.

وی افزود: می‌خواستم هنر نازلی همچون منجوق دوزی از نظر اذهان عمومی را به هنری فاخر مثل نقاشی وصل کنم و در کنار هم ارایه دهم، چراکه باید این وجه استعماری هنرها نسبت به یکدیگر را در عصر حاضر شکاند.

ویدیو آرت؛ فضا را می‌شکند

در دنیای معاصر آدمی و نیاز آدمی با یک و یا دو هنر ارضا نمی‌شود. از طرفی هر هنرمند هر چقدر هم که نگاه تازه‌ای به موضوعی داشته باشد، این خطر را احساس می‌کند که در خلق آثار نباید به تکرار بیفتد. مشکل‌گشا راه حل خود را ارایه داده و در نمایشگاهش سعی کرده که در کنار نقاشی‌ها ویدیو آرت ارائه نماید تا با شکاندن فضای ساکن تابلوهای نقاشی‌اش و بهره‌گیری از مواهب ویدیو آرت که همان ماژول‌های حرکتی آن است به زوایای دیگری از سوژه اشاره کند.

ملیحه مشکل‌گشا در توضیح وجود ویدیو آرت در این نمایشگاه می‌گوید: خواستم در قالب و مدیومی جدید به سوژه " عروس " بپردازم که باعث هم‌افزایی شود، به همین دلیل است که در فضای ویدیو آرت مثل تابلوها تم آبی سرمه‌ای قالب است.

وی می‌افزاید: ویدیو آرت ارایه شده در اینجا از نگاه عروسی است که مراسم عروسی را می‌بیند، مراسمی که در چشم عروس" بنا به دلایلی تار و مبهم است؛ صدا هم در اینجا هم‌افزایی بغض و ناراحتی است . ."

نمایشگاه "ساق دوش" تا 10 اردیبهشت ماه از ساعت 16 الی 20 در گالری اکنون برپاست.

****

سالانه نقاشي اصفهان از نگاه گردشگر، از شهريور 93 كليد خورد.

به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، مدير كميته هنري اولين سالانه ملي نقاشي با بيان اين مطلب، افزود: سالانه نقاشي اصفهان از نگاه گردشگر، از شهريور ۹۳ كليد خورد و با هدف توليد آثار جديد با موضوع اصفهان در حيطه نقاشي ، آغاز به كار نمود. به گونه اي كه در كنار معماري ها ، سنن و فرهنگ اصيل اصفهاني، نمودگاه هاي جديدي ايجاد شود تا گردشگران داخلي و همچنين گردشگران داخلي با اصفهان آشنايي پيدا كنند.
حسين تحويليان ادامه داد: براي شروع كار، اولين ورك شاپ دانشجويي با شركت ۳۶ نفر از دانشجويان رشته نقاشي و هنرمندان وارد فضاي حمام دردشت شده و آغاز به كار نمودند. خوب مسلما اين تجربه در فضاي حمام دردشت با مشكلات و ايراداتي همرا ه بود؛ اما به آرامي برطرف شد و به برگزاري دومين ورك شاپ منجر شد. ۱۱ هنرمند، اين بار در خانه مشروطه مشغول به كار شدند و آثار جديدي را خلق كردند. روند كار به اين صورت بود كه در هر مرحله كارها به هنرمندان بازگردانده مي شد تا به رفع نواقص آن بپردازند و آن را تكميل نمايند.
تحويليان ادامه داد: در سومين ورك شاپ، بيش از ۴۰ نفر از نقاشان گرد هم جمع شده و شروع به خلق آثار كردند. سرانجام در آخرين روز فراخوان، بالع بر ۵۴۵ اثر به دبيرخانه رسيد. در داوري كه در مرحله اول صورت گرفت، ۳۰۰ اثر انتخاب شد كه اين آثار نه تنها متعلق به استان اصفهان بود بلكه بسياري از استان هاي ديگر نيز در اين سالانه شركت داشتند. در داوري مرحله دوم، ۱۵۰ اثر انتخاب و نهايتا در مرحله آخر، ۱۵ اثر نقاشي و ۳ اثر در حوزه نگارگري انتخاب شد.
وي اين اتفاق را اتفاقي، بزرگ قلمداد كرد و اظهار داشت: آثار توليد شده در اين سالانه ، آثاري هستند كه مي تواند به عنوان آثار فاخر چه در مجموعه شهرداري و يا چه مجموعه شخصي محسوب شوند و همچنين مي تواند ايده مناسبي براي خلق آثار جديد توسط هنرمندان ديگر باشند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار