قائم مقام وزیر نیرو بیان کرد:
تابناک: قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه حجم منابع آب تجدید شونده و روان‌آب‌ها در کشور کاهش چشمگیری داشته است، گفت: حجم منابع آب تجدیدشونده کشور از 135 میلیارد مترمکعب به 110 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.
کد خبر: ۲۸۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ 28 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، ستار محمودی شامگاه دوشنبه در آئین افتتاحیه دومین جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب، اظهار کرد: استان اصفهان ظرفیت و سابقه تاریخی دیرینه‌ای در زمینه هنر، مهندسی و مدیریت دارد که محصول آن موفقیت در اجرای جشنواره‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه ایران دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های اقلیمی است و از مشکلی دیرینه به نام خشکی رنج می‌برد، افزود: 85.5 درصد مساحت کشور در مناطق خشک واقع شده است.

قائم مقام وزیر نیرو بیان کرد: از حدود چهار دهه قبل، میانگین کشوری بارش در ایران 250 میلی‌متر بوده که درحال حاضر به 240 میلی‌متر رسیده است.

* کاهش چشمگیر حجم روان‌آب‌ها در ایران

وی یادآور شد: حجم روان‌آب‌ها در ایران 86 میلیارد متر مکعب بوده است که هم‌اکنون به 46 میلیارد مترمکعب کاهش چشمگیری یافته است.

محمودی گفت: حجم منابع آب تجدید شونده کشور از 135 میلیارد متر مکعب به 110 میلیارد مترمکعب رسیده است.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه در مجموع کشور خشکی داریم، تصریح کرد: با توجه به رشد مصرف آب، افزایش جمعیت و آلاینده‌های صنعتی، این روند در حال افزایش است که باید برای آن چاره‌جویی کرد.

وی با اشاره به اینکه در زمان شیخ بهایی مردم خود آب را تقسیم می‌کردند، ادامه داد: بعد از کشف نفت در ایران و افزایش رفاه مردم که منجر به تغییر عادات شد، تا حدودی منافع بخشی و فردی جای منافع عمومی را گرفت.

* از طریق فرهنگسازی می‌توانیم الگوی مصرف آب را تغییر دهیم

محمودی با اشاره به اینکه از طریق فرهنگ‌سازی می‌توانیم الگوی مصرف آب را تغییر دهیم، بیان کرد: تاکنون رسانه‌ها جور فرهنگ‌سازی را کشیده‌اند.

وی تصریح کرد: زبان هنر یک زبان غیرمستقیم است و بر روی قشرهای مختلف مردم و کودک تا سالمند اثر دارد.

قائم مقام وزیر نیرو عنوان کرد: فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه آب، مهم‌ترین هدف جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب است که نباید جزیره‌ای باقی بماند، یادآور شد: باید از طریق هنر جامعه را نسبت به وضعیت آب کشور حساس کنیم.
* هنر؛ قوی‌ترین ابزار برای فرهنگ‌سازی در خصوص کاهش مصرف آب

وی با اشاره به اینکه بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری و دولت یازدهم، آب و محیط زیست اولویت‌های اصلی کشور هستند، تأکید کرد: وزارت نیرو، ابزار هنر را قوی‌ترین ابزار برای ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی در خصوص کاهش مصرف آب می‌داند.

محمودی با اشاره به اینکه اصفهان، پایگاه فرهنگی کشور است، گفت: باید بخشی از فعالیت‌های فرهنگی کشور در زمینه آب، به اصفهان واگذار شود.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب در اصفهان، اضافه کرد: این جشنواره باید بین‌المللی شود و اصفهان باید پای یونسکو را هم به این جشنواره باز کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار