این کودک به دلیل تزریق پنی‌سیلین بدون تست حساسیت نابینا شد
شوخان براخاسی همان دخترک شش ساله اهل دیواندره کردستان که چشمان نابینایش از سوی وزیر بهداشت جراحی شد، حالا دیگر بزرگ شده و می‌تواند کمی جلوی پایش را ببیند، پدر و مادرش را تشخیص دهد و لذت رنگ‌ها را تجربه کند، اما از مسئولان و بویژه وزیر آموزش و پرورش می‌خواهد کمک کند بتواند در مدرسه استثنایی درس بخواند و الفبای بریل را بیاموزد.
کد خبر: ۲۷۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲ 17 August 2016

به گزارش تابناک کردستان، سرگذشت شوخان وقتی رسانه‌ای شد، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از معاینه این کودک، با بهره‌گیری از پیوند سلول‌های بنیادی، ۱۵ فروردین سال ۹۳ چشم چپ شوخان را جراحی کرد و او توانست ۲۰ درصد بینایی خود را به دست آورد.

پدر شوخان گفت: بر اساس دستور دکتر هاشمی برای معاینه دوره‌ای چشمان شوخان، طبق برنامه به بیمارستان نور مراجعه می‌کنیم و هر کار لازم باشد برایش انجام می‌دهند و از همه پزشکان متشکریم.

عباس براخاسی از وزیر بهداشت سپاسگزاری می‌کند و می‌افزاید: وزیر خیلی شوخان را مورد محبت قرار داده و من شرمنده هستم که نمی‌توانم محبت‌هایش را جبران کنم، برای همین هیچ وقت به او نگفته‌ام که شوخان دوست دارد به مدرسه‌ای در شهر برود و درس بخواند. چون او یک پزشک است، من از نماینده شهر خواسته‌ام کاری کند اما تاکنون به جایی نرسیده ام، حالا می‌خواهم وزیر آموزش و پرورش صدایم را بشنود و کمک کند دخترم درس بخواند و آینده‌اش را تضمین کند.

پدر شوخان می‌گوید: روستای ما که «کلکان» نام دارد، از دیواندره دور است و چون در منطقه ما چهار ماه از سال سرمای شدید است، امکان رفت و آمد هر روز شوخان به مدرسه استثنایی در شهر وجود ندارد و او عملاً از تحصیل بازمانده است و از مسئولان می‌خواهم کاری کنند شوخان بتواند درس بخواند و آینده‌اش را خود رقم بزند.

وی می‌افزاید: من ۵ سال است درگیر درمان شوخان هستم و با اینکه تشخیص داده شده که به دلیل عدم تست حساسیت به تزریق پنی سیلین شوخان چشمانش را از دست داده، حتی یک ریال دیه به ما پرداخت نشده و دختر من بی‌پناه رها شده و اگر مساعدت وزیر بهداشت و لطف او نبود، شوخان اکنون وضعیت خیلی بدی داشت.

آرمان پرویزی معلم شوخان هم می‌گوید: مشکل تحصیل شوخان این است که باید در مدرسه استثنایی درس بخواند و امکان تردد هر روزه او به سنندج وجود ندارد. آموزش و پرورش هم فقط هفته‌ای یک بار می‌تواند برایش معلم بفرستد و با توجه به اینکه شوخان سه سال عقب افتاده لازم است در مدرسه‌ای درس بخواند که از ابتدا الفبای بریل را به او بیاموزند.

وی می‌افزاید: ضمن اینکه بودن کنار بچه‌های نابینا از نظر روحی برایش مفید است و او در مدرسه عادی خیلی اذیت می‌شود و لازم است مسئولان در این باره مساعدتی کنند.

شوخان دختر ۹ ساله دیواندره‌ای زمستان سال ۹۰ در پی یک سرماخوردگی ساده و تزریق پنی سیلین و حساسیت دارویی و ابتلا به بیماری «استیون جانسون» چشمانش را از دست داد و وزیر بهداشت با جراحی چشمان او توانست بخشی از بینایی او را بازگرداند.

سلامت آنلاین


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار