مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: هر سال 1.5 متر از سطح آب های سفره های زیرزمینی استان افت پیدا کرده و کاهش می یابد.
کد خبر: ۲۷۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 12 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایرنا، حمید پویا پنجشنبه شب در نشست شورای اداری مدیران دستگاه های اجرایی استان قزوین که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،افزود: بین سال های 1343 تا 1373 هرساله 20 سانتیمتر از سطح آب های سفره های زیرزمینی قزوین کاهش می یافت اما این رقم پس از این زمان به طور میانگین به سالی 1.5 متر افزایش یافت.
وی اظهار کرد: ادامه افت سطح آب سفره های زیرزمینی آثار مخربی همچون فرونشست خاک را به دنبال دارد به گونه ای در سال قبل فرونشست 24 سانتیمتری خاک را در دشت قزوین داشتیم که حتی هر میلیمتر آن را باید یک بحران جدی دانست که می تواند خسارت های فراوانی در پی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: آسیب به سازه های بزرگ ماننده پل ها و جاده ها، نابودی کشاورزی و ضربه به محیط زیست از جمله آثار افت شدید سفره های آب زیرزمینی می باشد که براثر مصرف و برداشت بی اندازه پدید آمده است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست های کارگروه آب استان در قالب اتاق فکر، گفت: این کارگروه تاکنون 28 نشست با 127 مصوبه به همراه داشته است که از جمله آنها مسدود سازی چاه های غیرمجاز و کنترل مصرف چاه های مجاز است.
پویا ادامه داد: در راستای پیشگیری از برداشت های اضافه آب از منابع زیرزمینی در مجموع یک هزار و 676 حلقه چاه آب در استان ظرف دو سال گذشته مسدود و یا مصرف آنها کنترل شده است.
این مقام مسئول، اجرای سدهای نهب، بالاخانلو و بورمانک در کنار تخصیص آب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان و همچنین اجرای طرح آبرسانی از چاه های بیدستان به قزوین را از جمله مهم ترین طرح های آبرسانی در استان یاد کرد و گفت: برای اجرای این طرح ها به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
پویا همچنین با اشاره به تصفیه پساب های شهری قزوین برای استفاده در بخش کشاورزی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، افزود: امیدواریم با تصویب طرح مربوط به شهر صنعتی البرز از سازمان حفاظت محیط زیست، پساب های این منطقه نیز پس از تصفیه در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار