معاون آموزش سازمان فنی حرفه‌ای کشور گفت: سازمان فنی حرفه‌ای باید در استان قزوین به خوبی معرفی و جدی گرفته شود چراکه جهان امروز به اهمیت مهارت‌آموزی پی برده است و برای حل معضلات اقتصادی باید به سمت مهارت‌آموزی حرکت کرد.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵ 08 April 2024

به گزارش تابناک قزوین، مجتبی نوروزی در مراسم تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید اداره کل آموزش و فنی حرفه‌ای استان قزوین که امروز ۲۰ فرودین برگزار شد، اظهار کرد: نظام سلطه تمام همت خود را به کار گرفته که دستاورد‌های انقلاب در جامعه بازتاب داده نشود، اما همگان می‌دانند کشور ما میراث‌دار یک انقلاب است و در تمام دنیا تلاش می‌کنند که به ایدئولوژی انقلاب ما دست پیدا کنند.

وی در ادامه بیان کرد: معتبرترین پایگاه استنادی جهان رشد ایران را ۱۱ برابر متوسط جهانی اعلام کرده و همه دنیا می‌گویند علم زیربنای تمدن است و کشوری که صاحب علم است صاحب تمدن و فناوری نیز خواهد شد.

معاون آموزش سازمان فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به تغییر مدیریت در استان، گفت: گردش مدیریت به این دلیل است که با گردش نخبگانی اتفاق مطلوب برای جمهوری اسلامی رقم بخورد ضمن اینکه ما امروز راه طولانی پیش رو داریم و باید با نگاه به گذشته و استفاده از تجربیات، مسیر پیش رو را به درستی طی کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه نقادانه یکی از شاخص‌های مدیریتی است، گفت: نقد‌های جدی به نظام آموزشی ما وارد است و این سؤال وجود دارد که چرا هزینه‌های بسیاری در آموزش عالی صرف می‌شود، اما نتیجه‌ای ندارد. اگر پولی که در دانشگاه‌ها صرف می‌شود برای مهارت‌آموزی صرف می‌شد مشکل نیروی کار ماهر وجود نداشت بنابراین نیاز است که نظام مهارتی در کشور سامان پیدا کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: سازمان فنی حرفه‌ای باید در استان به خوبی معرفی و جدی گرفته شود چراکه جهان امروز به اهمیت مهارت‌آموزی پی برده است و برای حل معضلات اقتصادی باید به سمت مهارت آموزی حرکت کرد.

معاون آموزش سازمان فنی حرفه‌ای کشور در پایان سخنان خود تصریح کرد: اساسنامه فنی حرفه‌ای تصویب شده و این اتفاق مهمی است، روندی که در سازمان فنی حرفه‌ای کشور شروع شده است نوید کار‌های بزرگ را می‌دهد. در برنامه هفتم اساساً نگاهی به فنی حرفه‌ای وجود نداشت، اما با پیگیری‌ها معجزه‌ای اتفاق افتاد تا در مجمع تشخصی مصلحت نظام برنامه‌ای بگیریم و حق این سازمان را ادا کنیم.

۳۵۶ آموزشگاه فنی حرفه‌ای در قزوین مهارت‌آموزی می‌کنند

ساسان حاتمی در مراسم تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید اداره کل آموزش و فنی حرفه‌ای استان قزوین که امروز ۲۰ فروردین برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه ما و در هر کشوری مهم‌ترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری نرم‌افزاری است و سازمان فنی حرفه‌ای نیز بر روی نرم‌افزار‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی افزود: اگر زمانی بخواهیم توسعه واقعی را مطرح کنیم سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور می‌تواند یکی از نقش‌های عمده برای توسعه را داشته باشد و در این مسیر نیز موفق عمل کند. سازمان فنی حرفه‌ای با آموزش‌هایی که ارائه می‌دهد افراد را برای کار آماده می‌کند و حتی افراد با آموزش این مهارت‌ها می‌توانند مسئولیت‌های نظارتی را بر عهده بگیرند.

معاون آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین تصریح کرد: سازمان آموزش فنی حرفه‌ای در سطح استان ۱۰ مرکز و ۳۵۶ آموزشگاه دارد و طی سال بیش از ۳۰۰ رشته فنی حرفه‌ای در بخش دولتی و خصوصی آموزش می‌دهد و به همین سبب مهم‌ترین مرکز توسعه مهارتی در استان سازمان فنی حرفه‌ای است.

وی گفت: تنگنا‌هایی در مدیریت آموزش فنی حرفه‌ای وجود دارد چراکه چند سال پیش اجازه جذب مربی آموزش از سازمان فنی حرفه‌ای گرفته شد و این بزرگترین لطمه به این سازمان بود و ما هم اکنون امکانات داریم، اما افرادی برای آموزش دادن نداریم. در سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور بیش از ۱۰ سال است که استخدام اتفاق نیفتاده و اگر این موضوع نیز صورت نگیرد در چهار سال آینده مجبور هستیم با ۵۰ درصد نیرو به کار ادامه دهیم.

حاتمی خاطرنشان کرد: همچنین در این سازمان بودجه برای مواد مصرفی وجود ندارد و اگر این مورد نیز تأمین نشود در آینده نیز از امکاناتی که در سازمان وجود دارد نمی‌توانیم استفاده کنیم.

میزان نرخ بیکاری در قزوین کمتر از ۵ درصد است
در ادامه علی رحمانی، معاون اقتصادی استانداری قزوین اظهار کرد: در استان قزوین مرکز آموزش فنی حرفه‌ای در آموزش و پرورش و مراکز صنعتی شناخته شده است و چندین دانشگاه نیز در این خصوص وجود دارد.
وی افزود: طبق آخرین آمار منتشر شده میزان نرخ بیکاری در قزوین ۴/۷ درصد است و تنها راه افزایش نرخ مشارکت، آموزش و ترغیب نیرو‌های آموزش ندیده به یادگیری مهارت است که سازمان فنی حرفه‌ای می‌تواند چند درصد به نرخ مشارکت و افزایش نیروی کار کمک کند. جزو استان‌هایی هستیم که مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان را نداریم و میزان درصد بیکاری در قزوین طبیعی است.
معاون اقتصادی استانداری قزوین بیان کرد: سازمان فنی حرفه‌ای نیاز به اعتبارات ندارد بلکه نیاز به تغیرات قانونی دارد تا بتواند از سرمایه‌های خود استفاده کند و اگر می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم نیاز به آموزش نیروی کار داریم.
رحمانی گفت: کارکنان و مربیان سازمان فنی حرفه‌ای به لحاظ دریافتی و حقوق‌ها در مضیقه هستند، زیرا سرمایه‌های فنی حرفه‌ای متفاوت است و در این راستا حفظ و نگهداری و صیانت از نیرو‌ها در استان قزوین یکی از مهمترین اهدافی است که فنی حرفه‌ای باید ادامه‌دهنده آن باشد.

نقش قزوین در زیست بوم اشتغال کشور
در ادامه این مراسم مهدی فتاحی، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فنی حرفه‌ای کشور اظهار کرد: امروز ورودی دانشگاه به گونه‌ای است که ۳۰ درصد کاهش دانشجو داریم و آموزش‌های رسمی جای خود را به آموزش‌های غیررسمی داده است، در سال ۱۴۰۲ با تفاهم‌نامه وزارت کار مصوب شد که ۵۰ هزار شغل پوشش داده شود که در کمتر از چهار ماه ۶۵ هزار شغل ثبت شد که نشان دهنده رفع مشکل اشتغال است.
مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فنی حرفه‌ای کشور در ادامه تصریح کرد: استان قزوین یک استان مهم از نظر استراتژیک است که می‌تواند آغازگر تغییرات باشد و باعث توسعه سرمایه انسانی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: قزوین یکی از مهمترین استان‌ها در نقش آفرینی زیست بوم اشتغال کشور است و از مدیرکل جدید انتظار می‌رود تا تعامل لازم را با دستگاه‌های دولتی داشته باشد و با توجه به شعار سال باید از اقشار مختلف مردم برای کارآفرینی و مهارت‌افزایی استفاده شود.
به گزارش ایسنا در پایان این مراسم، «علی طاهرخانی» مدیرکل سابق اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای قزوین تکریم و «سیروس صارمی» به عنوان مدیرکل جدید اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای قزوین معارفه شد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار