کد خبر: ۲۷۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ 11 August 2016






امروزه وقتی در کوچه خیابانها و پارک و مترو گذری کنی زنان و دخترانی را میبینید  نه با حجابند و نه بی حجاب ، قبل از انقلاب دو نوع پوشش زن می دیدیم، یا کاملا بی حجاب یا کاملا با حجاب که چادر رنگی یا مشکی به سر داشتنداما آرایش غلیظ امر پسندیده ای نبود.
 اما در حال حاضر با وجود الزام داشتن زنان به حجاب،  زنان و دخترانی را میبینیم با تیپهای عجیب و غریب که  با تبرج و آرایش های غلیظ در رفت و آمدند.
حتی بسیاری از مهمانان خارجی که از اوضاع ایران بی اطلاعند با تعجب زیاد از چرایی این همه آرایش سوال می کنند.
  برای معنای تبّرج، در همه لغتنامه ها به ریشه این کلمه که واژه برج است اشاره دارند، به مفهوم «نمایاندن چیزی که باید پوشیده باشد» و اساساً به چیزهایی گفته می‌شود که بین چیزهای دیگر زودتر دیده می‌شوند و به چشم میآ‌یند؛ مثلا بروج به ستارگانی اطلاق می‌شود که پرنورترند و در میان ستارگان زودتر دیده می‌شوند.
در قرآن کریم در یه 33 سوره مبارکه احزاب چنین می‌خوانیم:وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی یعنی: و در خانه‌هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیّتِ قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید .
این تذکر خطاب به زنان نازل شده و با بیانی محکم و به دور از هرگونه تساهلی پایان دادن به این گونه رفتارهای تبرج گونه را از زنان مسلمان طلب می‌کند؛ابتداء از آنان می‌خواهد که در خانه های خود آرام گیرند قطعاً به این معنا که زنان مؤمن باید زیورها و زیبایی‌های خود را از مردان نامحرم بپوشانند و از ارائه آن به هر عنوان و بهانه ای پرهیز کنند.
خداوند در این آیه به تبرج دوران جاهلیت  اشاره کرده. اما مگر تبرج در جاهلیت به چه صورت بوده است که خداوند آن را برای زنان مسلمان و زنانی که به دین او منسوبند نمی‌پسندد!؟ درکتاب‌هایی تاریخی نوشته اند که زنان عرب پیش از اسلام، در شبه جزیره عربستان معمولاً پیراهن‌هایی می‌پوشیدند که به طور کامل سینه و گردن آنان را نمی‌پوشاند و از سویی هم، خَمّار، یا همان روسری‌های خود را از پشت سر و گوش آویزان می‌کردند به گونه‌ای که گوش و گردن و بخشی از سینه آنان پیدا بود و گاه خلخال‌هایی به پا می‌کردند که در هنگام راه رفتن صدا می‌کرد و مردان بیگانه متوجه عبورشان می شدند...
 خودنمایی‌هایی از این دست که توضیح دقیق‌تر آن‌ها در کتب مربوط موجود است. لذا قرآن از زنان مؤمن می‌خواهد که عادات جاهلی را کنار گذاشته و خویشتن را به سنت‌های دینی آراسته کنند،‌ و چنان در جامعه رفت و آمد کنند که چشم نامحرمان را به سوی خود جلب ننمایند.
 آرامش روانی جامعه را با خودنمایی‌های خود مخدوش نسازند و نیروی فعال جامعه را که مرکزشان باید صرف تولید و پیشرفت جامعه اسلامی شود با خودخواهی و بی مسئولیتی متوجه خود نسازند و از سرعت چرخه تلاش و تولید نکاهند.
متاسفانه آنچه که امروزه در جامعه ی اسلامی شاهد هستیم؛ گویا همان تبرج جاهلی است. فراتر از مسائل دینی و آثار اجتماعی که داردو خود بحث مفصلی است، این موضوع بر اقتصاد خانواده و کشور هم تاثیر دارد.
در این یادداشت به بخشی از مباحث اقتصادی آن اشاره ای می شود.لوازم آرایش که اسباب اصلی تبرج هستند با خروج ارز و دلار از کشورهای غربی و چین و هند و امارات و... وارد بازارهای مصرف ایران میشوند.
 تنها نگاهی به بخشی از این آمارها عمق فاجعه اقتصادی را نشان می دهد. آمارهای گمرکی منتشر شده در شش ماهه اول سال 94 در خصوص واردات انواع لوازم آرایشی به شرح ذیل است. واردات انواع لوازم آرایش لب: 53 هزار و 629 کیلوگرم به ارزش 954 هزار و 124 دلار و معادل بیش از دو میلیارد و 700 میلیون تومان 
واردات لوازم آرایش چشم: 155 هزار و 163 کیلوگرم، با ارزش بیش از سه میلیون دلار و ارزش ریالی بیش از 9 میلیارد تومان 
واردات انواع لاک ناخن: درمجموع 647 هزار و 378 کیلوگرم به ارزش 5 میلیون و 451 هزار و 660 دلار و ارزش 16میلیارد تومان
 واردات 615 تنی انواع پودر آرایشی و بهداشتی پوست ، معادل 78 هزار و 457 کیلوگرم و ارزش 725 هزار و 873 دلار یا حدود دو میلیارد و 100 میلیون تومان
فرآورده های زیبایی و آرایشی و مراقبت از پوست : به میزان دو میلیون و 363 هزار و 437 کیلوگرم به ارزش بیش از 75 میلیارد تومان و یا بالغ بر 26 میلیون دلار وارد کشور شده است. 
واردات شامپو :  4 میلیون و 485 هزار و 973 کیلوگرم شامپو به ارزش بیش از 35میلیارد تومان یا 12میلیون و 354 هزار و 781 دلارواردات فرآورده های آرایش مو :(«فیکساتور مو» و «فرآورده هایی برای فر زدن دایمی و باز کردن فر مو» ) مجموعا بیش از73 هزار و 629 کیلوگرم به ارزش 157 هزار و 578 دلار، حدود 457 میلیون تومان و چهار هزار و 59 کیلوگرم «فرآورده فر و بازکردن فر مو» به ارزش حدود 22 هزار دلار یا 61 میلیون تومان..
سایر فرآورده ها بهداشتی و آرایشی مو (غیر از شامپو نظیر محصولاتی برای فر زدن دائمی یا بار کردن مو و فیکساتور مو ) به مقدار دو میلیون و 123 هزار و 116 کیلوگرم به ارزش بیش از 31 میلیارد تومان یا 10 میلیون و 745 هزار و 894 دلار وارد کشور شده است.
عمده کشورهای وارد کننده انواع لوازم آرایش به ایران نیز درسه ماهه اول سال 1395 به این شرح هستند:
اسپانیا معادل ۸۱ تن به ارزش دو میلیارد تومان،امارات متحده عربی معادل ۵۱۲ تن به ارزش ۲۶ میلیارد تومان،اندونزی معادل یک تن به ارزش ۳۴ میلیون تومان،انگلستان معادل ۲.۵ تن به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان
ایتالیا معادل ۷۰ تن به ارزش دو میلیارد و ۱۴۰ میلیون،آلمان معادل ۱۵۰ تن به ارزش شش میلیارد تومان،ترکیه معادل ۲۷۵ تن به ارزش ۹ میلیارد تومان،جمهوری کره معادل ۲۰ تن به ارزش ۳۸۰ میلیون تومان
سوئیس معادل ۱۱۲ تن به ارزش 4.8میلیارد تومان،چین معادل ۵۰ تن به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان،فرانسه معادل ۳۰۰ تن به ارزش ۱۲ میلیارد تومان وهند معادل ۲۷۰ تن به ارزش ۹.۵ میلیارد تومان
البته بازار لوازم آرایشی و بهداشتی با وجود کاهش میزان واردات به دلیل سوددهی بالا بسیار داغ است به نحوی که برندهای مختلفی که بعضا تقلبی هستند در بازار به چشم می خورند.
براساس آمارهای اعلامی، ایران پس از عربستان دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین مصرف کننده جهان باشد.
این بازار مصرف بزرگ توجه تولیدکنندگان این لوازم را به ایران جلب کرده و در عین حال معضل قاچاق را نیز افزایش داده زیرا به نظر میرسد نسبت واردات ثبت شده مواد آرایشی و بهداشتی به کل واردات رقمی بسیار متفاوت است.
اینکه ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است زمانی از اهمیت دو چندان برخوردار می شود که بدانیم زنان ایرانی به نسبت زنان خاورمیانه سهم 2.1 میلیارد دلار از بازار 7.2 میلیارد دلاری فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه را در اختیار دارند و به عبارتی خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه هستند.
مسوولان این بخش معتقدند بین 80 تا 90 درصد لوازم و کالاهای آرایشی در ایران به صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی و غربی وارد ایران می شوند و آن دسته از این لوازم که دارای مارک های معروف اروپایی یا آمریکایی هستند تقریبا تماما قلابی بوده و به طرز ماهرانه ای در چین، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می شوند.
به این ترتیب بخش وسیعی از واردات این لوازم در کشور قاچاق است که مشخص نیست از چه سطح کیفی برخوردار است به طوری که عده ای از پزشکان معتقدند؛برخی از این مواد تاثیر بسیار بدی روی پوست و ایجاد بیماری های پوستی دارند.
مسئولان انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی دراین  خصوص رسما اعلام کرده بودند که واردات آرایشی و بهداشتی واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی سالانه حدود یک میلیارد دلار است. حدود 70 درصد واردات آرایشی و عطریات از طریق غیررسمی است و برهمین اساس تجارت غیررسمی این اقلام چندین برابر واردات یک میلیارد دلاری است که به صورت قانونی انجام می شود.
لوازم آرایشی و عطریات به دلیل اینکه کالاهای کوچک و با قیمتی هستند، ذاتا مستعد قاچاق و تقلب هستند. یک کارتن این اقلام می تواند سود سرشاری را نصیب قاچاقچیان یا تولیدکنندگان غیررسمی کند.
رئیس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات، در مصاحبه ی رسمی با جراید تصریح کرده بود که  «حداقل حدود 15 میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران هستند.
به گفته بوترابی، اینکه در سر هر چهار راه، و در هر ایستگاه مترو دستفروشی هست که اقلام مختلف آرایشی و عطریات را پهن می کند و به نازل ترین قیمت عرضه می کند، نشان می دهد که تجارت غیررسمی این اقلام چندین برابر واردات یک میلیارد دلاری است که به صورت قانونی انجام می شود و قوانین دست و پاگیر اداری سبب می شود کالاهای واردکنندگان قانونی در دست اندازهای مختلف قرار گیرد.
این درحالی است که هر روز که کالای یک تاجر در گمرک متوقف می ماند معادل یک درصد ارزش آن کالا ضرر و زیان به شرکت واردکننده وارد می شود.
این درحالی است که قاچاقچی با کمترین ریسک جنس خود را سفارش می دهد و در تهران تحویل می گیرد». وضعیت قاچاق این فرآورده ها به قدری اسفبار است که نماینده قانونی یک کالا باید برای قیمت گذاری کالای خود از کالاهای قاچاق کسب تکلیف کند.
کارشناسان پزشکی معتقدند ترکیبات سرب و آرسنیک که در داخل کرم های آرایشی، رژ لب و غیره به کار رفته است باید به ترتیب زیر 2ppmو 10pmmباشد. در این صورت مصرف این مواد آرایشی هیچ عارضه ای به دنبال ندارد. 
 اما آیا دغدغه سودجویی قاچاقچیان به آنها این اجازه را می دهد که نسبت به این موارد ملاحظات لازم را داشته باشند.
این در حالیست که برچسب اصالت  نیز نتوانسته مانع قاچاق این اقلام شود. استعمارگران اقتصادی برای ایجاد و توسعه بازارهای مصرف ، به ترویج فرهنگ تبرج و خودنمایی بین زنان کشورهای جهان پرداخته اند.
از نظر آنها، زنان در هر صورت با روی آوردن به فرهنگ خودآرایی و بی بند و باری نه تنها خود به مصرف کالاهای تولید غرب می پردازند بلکه دیگران را نیز تشویق خواهند کرد و از زیبایی های ظاهری آنها می توان برای فروش کالاها و تبلیغ آنها سود جست .
مصرف زدگی، مد پرستی و رکود اقتصادی در اثر سرگرمی به مفاسد اخلاقی از جمله نتایج منفی است که عارض اقتصاد کشورهایی می شود که درگیر جنگ نرم و تهاجم فرهنگی غرب هستند.
در واقع  نوک پیکان هایی که قدرت اقتصادی جوامع مسلمان را نشانه گرفته اند. 
 مسائل مربوط به زنان ، یعنی مد ، لوازم آرایش ، لباس های تنگ و کوتاه می باشد .پس هموطن گرامی هنگام خریدن لوازم آرایشی قدری تأمل ، تعقل و تفکر! برای نفع اقتصاد چه کسی؟ و کجا چنین شتابان؟!!

زهراممتازقمشه ای- جامعه شناس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
دکتر رحبمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
سلام
درود بر شما خانم ممتاز به نکات خیلی خوبی اشاره کردید . متاسفانه اگر در کوتاه ترین زمان ممکن جلو این قاچاق های نامتعارف گرفته نشود اقتصاد کشور نابود میشود . در مورد بحث لوازم آرایشی هم لطفا مردم عزیز و فهیم کشور به نشان استاندارد روی لوازم دقت کنند در غیر این صورت خریداری نکنند
دکتر رحبمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
سلام
درود بر شما خانم ممتاز به نکات خیلی خوبی اشاره کردید . متاسفانه اگر در کوتاه ترین زمان ممکن جلو این قاچاق های نامتعارف گرفته نشود اقتصاد کشور نابود میشود . در مورد بحث لوازم آرایشی هم لطفا مردم عزیز و فهیم کشور به نشان استاندارد روی لوازم دقت کنند در غیر این صورت خریداری نکنند
دکتر رحبمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
سلام
درود بر شما خانم ممتاز به نکات خیلی خوبی اشاره کردید . متاسفانه اگر در کوتاه ترین زمان ممکن جلو این قاچاق های نامتعارف گرفته نشود اقتصاد کشور نابود میشود . در مورد بحث لوازم آرایشی هم لطفا مردم عزیز و فهیم کشور به نشان استاندارد روی لوازم دقت کنند در غیر این صورت خریداری نکنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار