رییس شورای شهر اصفهان:
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان پیشنهاد داد که وزارت کشور لایحه اصلاح قانون شوراها را قبل از تصویب در نهادهای ذی ربط، منتشر کند.
کد خبر: ۲۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹ 25 April 2015

  به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایرنا، رضا امینی روز شنبه در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، افزود: انتشار این قانون موجب می شود تا در پرتو عقل جمعی و توسط کارشناسان این حوزه، از نواقص احتمالی در قانون جدید کاسته شود.

وی با بیان اینکه قانون کنونی شوراها نیازمند اصلاح است، تصریح کرد: در دوره های مختلف، قانون مذکور چند بار مورد بازبینی قرار گرفت اما اکنون که اصلاحیه قانون شوراها در مرحله عمل و آزمون می باشد برخی از کاستی های آن آشکار شده است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به جایگاه شوراها در آموزه های دینی و قانون اساسی کشور افزود: انقلاب اسلامی ایران براساس آموزه های دینی درچارچوب هدف سلبی خود، با استبداد و خود رایی فرمانروایان به مبارزه برخواست و تحقق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش را به عنوان یک انتخاب ایجابی برگزید.

وی اظهار کرد: از اینرو قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل شورا را مورد توجه قرار داد و شوراها را به عنوان ابزاری برای تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده عمومی در اداره امور محدوده زندگی خود نهادینه کرد.



*** تغییر نگرش اعضای شورای شهر

امینی تحقق رفتار شورایی به جای تک روی در شوراها را مورد تاکید قرار داد و افزود: شورا نهادی جمعی و تصمیم گیر مبتنی بر شیوه دموکراسی است لذا در چنین نهادی چهارچوبی برای تک روی و تک رایی باقی نمی ماند.

وی افزود: بنابر این آن دسته از افرادی که با نگرشی غیر از فعالیت جمعی و شورایی به عضویت شورای شهر در آمده اند باید نگاه خود را تغییر داده و برای خدمت بیشتر به مردم در مجموعه شورا قرار گیرند.



*** شوراها با چالش حداقل و حداکثر گرایانه مواجه هستند

رییس شورای شهر اصفهان در ادامه ارتباط شوراها با سایر دستگاههای اجرایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون تردید با تشکیل شوراها، قدرت برخی از نهادها که با نبود شوراها وظایف شوراها را انجام می دادند، کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این امر موجب نوعی چالش حداقل و حداکثر گرایانه بین شوراها و دستگاههای اجرایی شده است، گفت: از سویی برخی سازمان های اجرایی کمترین اختیارات را برای شوراها قائل هستند و از سوی دیگر برخی از اعضای شوراها چنان اختیارات حداکثری برای خود متصورند که در پرتو آن جایی برای وظایف و اختیارات سایر نهادهای قانونی باقی نمی ماند.

امینی اظهار کرد: اصلاح قانون شوراها به حل این مشکل کمک می کند.



*** فراهم نمودن بسترهای فرهنگی برای شوراها

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین بر افزایش آگاهی مردم نسبت به وظایف شوراها و آگاه کردن دستگاههای اجرایی از انتظارات مردم برای پیگیری مطالبات آنها از طریق شوراها تاکید کرد.

وی گفت: اگر بهترین قوانین برای فعالیت شوراها به تصویب برسد و بهترین افراد با منش شورایی به عضویت این نهاد در آیند و ارتباط شوراها با سایر نهادها در مطلوب ترین شرایط قرار گیرد اما نمایندگان مردم در شوراها برای تحقق اراده و حاکمیت مردم جدی گرفته نشوند بدون تردید شوراها در دستیابی به اهداف ناکام خواهند شد.

وی عدم توازن و تعادل منطقی بین وظایف و اختیارات را یکی از آسیب های جدی شوراها دانست و افزود: تنوع و گستردگی مطالبات مردم از شوراها، ضرورت افزایش امکانات و منابع مورد نیاز برای مطالبات مردم از اجزا حاکمیت را بیش از پیش روشن می کند.

امینی ابراز امیدواری کرد که مسئولین ذی ربط بدون نگاه بخشی به این موضوع بانگرش افزایش حضور مردم و نمایندگان آنها در شوراها، زمینه تحقق یک قانون جامع برای شوراها را فراهم کنند.

رییس شورای شهر اصفهان همچنین پیروزی تیم سپاهان بر راه آهن تهران و صعود این تیم به رده دوم لیگ برتر، به مردم اصفهان تبریک گفت و افزود: امید است پیروزی تیم های اصفهانی در لیگ برتر ادامه یابد و فوتبال اصفهان که در دو سال گذشته از شان و منزلت خود فاصله گرفته است، جایگاه خوب گذشته را بار دیگر به دست آورد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار