آلودگی امروز شرکت سیمان سبب شد بار دیگر به مردم و مسؤولان شهرستان آبیک ثابت شود که آلایندگی این شرکت همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۲۶۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱ 31 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، سال‌های سال است که مردم شهر آبیک از آلایندگی شرکت سیمان رنج برده و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای رفع یا کاهش آلایندگی شرکت سیمان طی سال‌های اخیر جلسات مختلفی با حضور مسؤولان استانی و کشوری برگزار شد ولی بیشتر در حد حرف و قول باقی ماند و همچنان قطار آلایندگی این شرکت می‌تازد.

امروز در یکی از گروه‌های خبری تلگرام، عکس‌هایی از آلایندگی سیمان در ساعت 13 و 52 دقیقه منتشر شده بود که ما را به نوشتن این گزارش کوتاه واداشت.

به گفته یکی از مسؤولان شهرستان آبیک، مدیران شرکت سیمان اذعان کرده‌اند که آلایندگی آن در حد استاندارد است ولی این سؤال در ذهن متبادر می‌شود که این ریزگردها و دودهای سفید و پرفشار که به سمت آبیک حرکت می‌کنند، آلاینده نیست و اگر هم آلاینده باشد در حد استاندارد بوده که باور آن کمی دور از ذهن است و جای تأمل دارد.

نکته جالب مدیران شرکت سیمان اذعان کرده‌اند ما راضی نیستیم ریزگردها خارج شود و تمایل داریم در داخل پاکت‌های فیلترها باقی بماند و هزینه ما پرت نشود، پس چرا امروز شاهد ریزگردهای سیمان و ورود آن‌ها به شهر آبیک و ریه‌های مردم این شهر شدیم؟

اگر چه بیشتر اوقات خروجی ریزگردها برای اینکه مردم شهرستان آبیک متوجه نشوند در شب‌ها صورت می‌گرفت ولی امروز سر ظهر این اتفاق افتاد و باز هم قلب مردم را لرزاند.

 یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشستی در شهرستان آبیک اذعان کرده بود که با جنگل‌کاری 400 هکتاری در شهر آبیک با مساعدت ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست و شهرداری، ریه‌ها تنفسی شهر نجات می‌یابد که در فرمایش ایشان باید گفت که اسفند ماه سال 93 کلنگ احداث این پروژه به زمین زده شد و چند درخت نیز با دستان مبارک مسؤولان کشوری، استانی و شهرستانی غرس شد ولی پس از آن دیگر خبری از ادامه این پروژه نشده است.

در حال حاضر نیروگاه شهید رجایی به اصطلاح در وضعیت سفید به سر می‌برد و در پاییز و زمستان مردم را از آلایندگی ناشی از استفاده از مازوت بهره‌مند خواهد کرد، زیرا از سوی شورای امنیت ملی در مواقع بحران ماوزت در این نیروگاه ذخیره شده تا بتوان در مواقع ضروری از آن استفاده کرد.

داستان دیگری از نیروگاه شهید رجایی در راه است و آن افزایش ظرفیت آن به میزان 1000 مگاوات بوده که از سوی مسؤولان استانی و شهرستانی در جلسات مطرح شده است.

حال این سؤال ایجاد می‌شود که آیا این میزان افزایش ظرفیت با استفاده از تکنولوژی‌های پاک روز صورت می‌گیرد؟

نکته قابل تأمل اینجاست که یکی از مسؤولان استان قزوین در نشستی اذعان کرد که وعده داده شده که احداث فاز جدید و افزایش ظرفیت در نیروگاه شهید رجایی با تکنولوژی پاک صورت می‌گیرد و در نظر داریم با همکاری شرکت دانش‌بنیان، حرارت نیروگاه تبدیل به انرژی شود.

البته این مسؤول استانی این را هم گفت که متعهد شده‌اند بخش‌های قبلی نیروگاه نیز بازسازی و به تکنولوژی جدید تبدیل شود.

وی به مقابله با نیروگاه شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این مهم در صورت عدم استفاده از تکنولوژی پاک صورت می‌گیرد که البته تحقق این مهم، کمی بعید به نظر می‌رسد.

سؤال اینجاست اگر افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی مصوب ملی باشد آیا مسؤولان استانی می‌توانند جلوی اجرای این طرح را بگیرند که قاعدتاً پاسخ منفی است و باید مطیع مسؤولان کشوری باشند.

افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی سریال جدیدی بوده که قرار است در این نیروگاه انجام شود ولی مسؤولان باید به این سؤالات پاسخ دهند که آیا این افزایش ظرفیت با در نظر گرفتن تکنولوژی‌های روز صورت می‌گیرد؟ آیا این افزایش ظرفیت با استفاده از مازوت به منصه ظهور می‌رسد؟ آیا نفس‌های مردم آبیک تنگ‌تر می‌شود یا خیر؛ یا با تکنولوژی پاک، مردم راحت‌تر نفس می‌کشند؟

در هر حال مسؤولان کشوری، استانی و شهرستانی باید هوای مردم را بیش از گذشته داشته باشند و نگذارند سریال افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی به سریالی تلخ برای مردم تبدیل شود.

لازم به ذکر است که یک مسؤول استانی به خبرنگار فارس در آبیک گفته بود که موضوع مربوط به افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی را انعکاس ندهد و از مسؤولان شرکت توزیع برق استان قزوین موضوع را پیگیری کند.

به عنوان چشم و گوش مردم آبیک به این مسؤول عرض می‌کنیم که پیگیر موضوع افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی از مسؤولان استانی هم خواهیم بود اگر پاسخگو باشند، در غیر این صورت از مسؤولان کشوری و منابع موثق موضوع پیگیری می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار