آیت الله مظاهری:
تابناک: رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: تحصن‌های انقلابیون و خانواده‌های زندانیان سیاسی در منزل آیت الله خادمی، بیت فقاهت و دیانت این فقیه انقلابی را به کانون جوشان انقلاب اسلامی در اصفهان، بدل ساخت.
کد خبر: ۲۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 24 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، پیام آیت الله مظاهری به مناسبت برگزاری همایش خادم شریعت ظهر امروز در این مراسم قرائت شد.

وی در بخشی از این پیام برگزاری همایش خادم شریعت به منظور تکریم از مقام علمی و عملی عالم جلیل القدر آیت‌الله حسین خادمی را اقدامی به‌جا و شایسته دانست و اظهار داشت: این عالم متقی که بی شک، یکی از شخصیت‌های بلند مرتبه حوزه علمیه اصفهان در سده حاضر به‌ شمار می‌رود علاوه بر ویژگی‌های علمی و عملی، منتسب به خاندانی شریف و از تباری ریشه دار در عالم تشیع بودند و از این حیث آن عالم ربانی را باید جامع الشرافتین به شمار آورد.

وی افزود: نقش تاثیر گذار این فقیه بزرگوار در احیاء و تحکیم حوزه علمیه اصفهان در دوره مرارت‌باری که تمام تلاش استعماری نظام ضد دینی رضاخانی، بر زدودن شعائر و آثار دین و محو حوزه‌های علمیه، متمرکز بود، باعث شد تا حوزه کهن اصفهان همچنان پرفروغ بماند و از گزند انزوا و بی‌رونقی، رها شود.

فعال کردن هیئت علمیه اصفهان از ابتکارات ارزشمند آیت الله خادمی

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه ایجاد و فعال نمودن «هیئت علمیه اصفهان» در دوره ستمشاهی پس از از ابتکارات ارزشمندی بود که مرحوم آیت‌الله خادمی در تاسیس و شکل‌گیری آن نقش برجسته‌ای را ایفاء کردند، ابراز داشت: با تشکیل جلسات و هم‌فکری‌های شایسته این هیئت، هماهنگی مناسبی بین علمای اعلام آن دوره به وجود آمد و عملا جبهه گسترده‌ای با حضور عموم علمای نامدار حوزه علمیه اصفهان در برابر نظام طاغوت و سیاست‌های ضد اسلامی آنان ایجاد گردید.

وی اضافه کرد: این عالم عالیقدر که خود، مراتب اولیه علمی را در حوزه علمیه اصفهان و در نزد اعاظم آن روزگار گذارنده، پس از هجرت به حوزه علمیه مقدسه نجف اشرف، در محضر علمی و عملی اساتید به ‌نام آن حوزه عظیم‌القدر حاضر شد و در خلال تحصیل در آن حوزه مقدسه نیز در حلقه دوستی و همراهی با بزرگانی نظیر حضرات آیات عظام خویی، میلانی و علامه طباطبایی قرار گرفته بود، و از این رو چنان فضای علمی و معنوی و چنین اساتید و همراهانی بی نظیر، شخصیت مرحوم آیت‌‌الله خادمی را هرچه بیشتر تثبیت ساخت.

آیت‌الله مظاهری تاکید کرد: پس از بازگشت و ورود به حوزه علمیه اصفهان، ایشان در زمره استادان و مدرسان برجسته و سرآمد این حوزه واقع شدند و تا پایان عمر شریف خود، در این مسند به تعلیم و تربیت فضلاء پرداخته و به همراه دیگر بزرگان علم و عمل، چراغ نورانی حوزه علمیه اصفهان را روشن و زنده نگاه داشتند.

وی اضافه کرد: علاوه بر وجاهت خاص این عالم متقی در حوزه علمیه اصفهان، سیره عملی و تدبیر اجتماعی و فروتنی و حسنِ خلقِ زبانزد ایشان، باعث محبوبیت عمومی این عالم بزرگوار در بین مردم و طبقات مختلف اجتماع گردیده بود و بدین سبب اقدامات و مؤسسات فرهنگی و مذهبی و عام‌المنفعه متعددی به امر و هدایتِ ایشان در اصفهان، تاسیس و شکل گرفت که از مهم‌ترین آنها موسسه احمدیه بود که به‌منظور تعلیم و تریبت نسل جوان و دفاع در مقابل سیاست‌های فرهنگی و غرب گرایانه رژیم پهلوی تشکیل شد و خدمات فراوانی را بر جای گذارد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان بیان داشت: حضور گرم و پررونق این عالم مردمی در عرصه منبر و تبلیغ دین، یکی دیگر از خصوصیات بارز مرحوم آیت‌الله خادمی است که با وجود مقام رفیع علمی و حوزوی از اهمیت نهاد منبر و تاثیر آن بر عموم طبقات جامعه، غافل نگردیده و سال‌های متمادی، مشتاقان معارف والای قرآن و عترت، گرد منبر مفید و سازنده این عالم عامل، مجتمع گشته و از بیان شیرین و تاثیر گذار ایشان، تعالیم عالیه کتاب و سنت را فرا می‌گرفتند و کام جان خود را با آیات بینات قرآن کریم و کلمات گهربار حضرات معصومین(س) منور می‌ساختند.

حضور آگاهانه و مدبرانه آیت الله خادمی در صحنه های سیاسی

وی افزود: در کنار همه این خصائص بر جسته علمی، حوزوی و اجتماعی، اندیشه سیاسی مرحوم آیت‌الله خادمی نیز که برخاسته از مرتبت فقاهت و دیانت ایشان بود، موجب حضور آگاهانه و مدبرانه ایشان در صحنه‌های با اهمیت سیاسی گردید.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه ایشان از آغاز نهضت امام راحل عظیم‌الشان (قدس) مرحوم آیت‌الله خادمی نیز با تمام وجود در این صحنه خطیر و دشوار حاضر گشت و با اوج‌گیری مبارزات این نهضت، اقدامات و مواضع و بیانیه‌های گوناگون ایشان در مسیر هدایت سیاسی و اجتماعی مردم و مقابله با سیاست‌ها و برنامه‌های رژیم ستمشاهی و دفاع پیوسته ایشان از امام بزرگوار(ره) باعث شد تا دستگاه حاکمه و ساواک جبار آن، به‌ طور مکرر این عالم انقلابی را تحت فشارها و موانع متعدد قرار دهد.

وی افزود: البته به سبب جایگاه ویژه و منحصر بفرد حوزوی و اجتماعی این بزرگوار و ترس رژیم ستمشاهی از عکس‌العمل و واکنش شدید مردم، هیچگاه نتواستند ایشان را در زندان یا تبعید قرار دهند و از این‌رو مرحوم آیت الله خادمی عملا به قطب هدایت مبارزات مردمی در اصفهان تبدیل شد و نقش محوری ایشان در شکل‌گیریِ انقلاب اسلامی در اصفهان، یکی از صفحات زرین تاریخ زندگانی این عالم عامل و متعهد است.

بیت آیت الله خادمی کانون جوشان انقلاب اسلامی در اصفهان بود

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: تحصن‌های انقلابیون و خانواده‌های زندانیان سیاسی در منزل ایشان، بیت فقاهت و دیانت این فقیه انقلابی را به کانون جوشان انقلاب اسلامی در اصفهان، بدل ساخت و باید گفت شخصیت ویژه مرحوم آیت‌الله خادمی از این حیث، هنوز به طور کامل و آن‌گونه که باید و شاید به نسل‌ حاضر شناسانده نشده است.

وی تاکید کرد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز، حضور ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی که با ریاست سنی ایشان، رسمیت یافت و نیز تلاش و هدایت آن بزرگوار در پشتیبانی از جبهه‌های دفاع مقدس و به ویژه جدیت و ایستادگی این عالم متقی برای اجراء مبانی شرعی و عدم تخطی از حدود دینی و ضوابط فقهی در مسائل و حوادث ابتدای انقلاب اسلامی، برای همیشه در حافظه تاریخ و در کارنامه درخشان آن بزرگوار ثبت خواهد شد.

آیت الله مظاهری بیان داشت: امام راحل عظیم‌الشان نیز در پیام تسلیت خود به مناسبت رحلت ایشان، این عالم متقی را «خادم صادق شریعت و حافظ حدود اسلام و سرمشق تقوا و علم و عمل» نامیدند و امیدواریم خداوند متعال، روح مطهر آن عالم ربانی را همواره قرین الطاف واسعه و کریمانه خود فرماید و به همه ما توفیق استدامه سیره حسنه ایشان را عنایت فرماید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :