تابناک: معاون امور روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس آخرین رایزنی‌ها از این پس قرار است حقوق کارگران متضرر به طور مستقیم از طریق مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال شود.
کد خبر: ۲۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲ 23 April 2015


به گزارش تابناک اصفهان به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محسن نیرومند صبح امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تنها دلیل ریزش کارگران از مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی اخراج و عزل از فعالیت نیست، اظهار کرد: از مجموع 24 هزار شکایت واصله به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی 16 هزار دادخواست مربوط به قطع ارتباط کارگر و کارفرما به دلایل مختلف بوده است.

وی با اعلام اینکه 50 درصد مجموع شکایت‌های واصله مربوط به موضوع بیمه است، افزود: از این میزان 80 درصد شکایت‌ها مربوط به قصور کارفرما بوده و در بقیه موارد کارگر به دلیل عدم آگاهی از حقوق خود شکایت‌های خلاف واقع تنظیم کرده که در نهایت به رد دادخواست منجر شده است، همچنین آمارها نشان می‌دهد که کارفرمایان در 75 درصد حوادث منجر به جراحت یا مرگ کارگران مقصر بوده‌اند.

معاون امور روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعتقاد به لزوم اعمال آموزش در امور مرتبط با کارگر و کارفرما خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار که فعالیت خود را از سال 90 آغاز کرده قرار است میزان آموزش‌های خود را از 50 هزار ساعت در سال 93 به 100 هزار نفر ساعت در سال 94 ارتقا ببخشد.

نیرومند، عدم توازن میان عرضه و تقاضا را مهمترین دلیل راضی شدن کارگران به حداقل‌ها دانست و تصریح کرد: زنان بیش از مردان در جامعه کارگری مورد اجحاف قرار می‌گیرند و به همین دلیل نیز لازم است افراد بیش از هر چیز با حقوق خود آشنا شوند و خود نظارتی در مجموعه‌های صنعتی گسترش یابد.

وی گفت: در حال حاضر 62 بازرس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار رسیدگی به امورات واحدهای صنعتی را بر عهده دارند، با این حال تعداد اندک بازرسان از یک سو و فراوانی واحدهای صنعتی از سوی دیگر باعث می‌شود روند پیگیری و سرکشی به همه واحدهای اقتصادی برخوردار از کارگر هر پنج یا شش سال یک بار انجام شود.

معاون امور روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی پدیده قراردادهای سفید امضا از دیدگاه قانونی را مورد توجه قرار داد و افزود: امضای قرارداد سفید امضا به معنای پذیرش همه شروط طرف مقابل است و عدم آگاهی کارگر از این موضوع در نهایت منجر به مشکلات و درگیری‌های بسیار در روند ادامه تعامل میان کارگر و کارفرما می‌شود، با این وجود بر اساس آخرین رایزنی‌ها از این پس قرار است حقوق کارگران متضرر به طور مستقیم از طریق مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال شود.

نیرومند با تاکید بر اینکه جامعه کارگران ناراضی تنها 2.5 درصد کل کارگران استان اصفهان را به خود اختصاص می‌دهند، خاطر نشان کرد: بیشتر کارفرمایان اصفهانی به دلیل اعتقاد به باورهای اخلاقی، انسانی و سنتی ارتباط بسیار خوب و رضایت بخشی را با کارگران برقرار می‌کنند، با این وجود برخی متخلفان نیز در میان این قشر هنوز دیده می‌شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار