كشف بیش از 15 هزار سی دی غیرمجاز در استان؛
تابناك اصفهان - اصفهان زيبا:‌ سال گذشته با بازرسی های ماموران پلیس اصفهان بیش از 15 هزار حلقه لوح فشرده غیر مجاز و 449 هارد دیسک حاوی موارد ممنوعه از سطح استان شناسایی و جمع آوری شده است.
کد خبر: ۲۶۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴ 27 July 2016
تابناك اصفهان - اصفهان زيبا:‌ سال گذشته با بازرسی های ماموران پلیس اصفهان بیش از 15 هزار حلقه لوح فشرده غیر مجاز و 449 هارد دیسک حاوی موارد ممنوعه از سطح استان شناسایی و جمع آوری شده است. 

سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با اصفهان زیبا با بیان این مطلب، اظهار داشت: در سال گذشته از هزار و796 واحد صنفی ویدئو کلوپ بازدید به عمل آمد که 14 واحد صنفی به علت ارتکاب تخلف پلمب شدند. وی افزود: بیش از 10 هزار حلقه لوح فشرده غیرمجاز نیز طی چهار ماه نخست کشف شده است.

گردش مالی 300 میلیاردی

اگر در گذشته های نه چندان دور محصولات غیرمجاز فرهنگی به مواردی همچون عکس و یا فیلم های مبتذل و غیر اخلاقی محدود می شد، اما امروزه به مدد پیشرفت تکنولوژی و هجمه همه جانبه فرهنگی دشمنان، این محصولات در قالب های متنوع و با دسترسی آسان در کشور مورد استفاده قرار می گیرد. از عروسک، کتاب و تی شرت گرفته تا بازی ها و انیمیشن ها، فضای مجازی هم برای افرادی که طالب محصولاتی این چنینی هستند جای خود دارد، وب سایت های عرضه کننده و شبکه های اجتماعی فروش و دانلود زیادی وجود دارد که هر روز شناسایی و با مدیران آنها برخورد قضایی می شوند. البته یکی از دلایل افزایش فروش محصولات غیر مجاز در بازار مصرف، سود هنگفتی است که به جیب عرضه کنندگان آن می رود. بنا به گفته دبیر ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بــــر اساس ارزیابی کارشناسان، گردش مالی فعالیت های بازار تولید و عرضه غیرمجاز آثار فرهنگی بیش از300میلیارد تومان در سال است.

سه میلیون لوح فشرده غیر مجاز

آنطور که سردار ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر داده تنها در تهران و در نیمه نخست سال گذشته بیش از سه میلیون لوح فشرده غیر مجاز کشف و 54 باند تکثیر و توزیع محصولات ضد فرهنگی متلاشی شده است. البته گذشته از تنوع محصولات، شناسایی و برخورد با عرضه مشکلات و موانع خاص خودش را دارد. چرا که هجوم این محصولات به بازار مصرف در پاره ای از موارد مخاطب را دچار اشتباه می کند، به گونه ای که برخی خانواده ها پس از تهیه بازی یا انیمیشن، هنگام استفاده از آن یا با اطلاع رسانی رسانه ها از ماهیت ضد فرهنگی آن آگاه می شوند. در برخی موارد حتی فروشندگان هم از محتوای محصولات خود اطلاع ندارند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ضمن اشاره به اینکه در چهار ماهه نخست امسال از 452 واحد صنفی بازدید به عمل آمده و هفت واحد صنفی به علت ارتکاب تخلف پلمپ شده است، در خصوص راه های تشخیص محصولات سالم اظهار داشت: چهار مدل برچسب و هولوگرام برای بازی ها و دو مدل هولوگرام برای فیلم ها توسط مراجع ذی صلاح مشخص شده که تشخیص صنفی آن بر عهده کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ضمن اینکه برای بازی ها، پایگاه اینترنتی ملی انجمن بازی های رایانه ای راه اندازی شده که با مراجعه به این پایگاه می توان ازفهرست بازی های مجاز با خبر شد.

سرهنگ کریمی در خصوص عمده جرایم مراکز عرضه محصولات فرهنگی نیز افزود: بیشترین تخلفات واحدهای متخلف مربوط به تهیه بازی و لوح های فشرده تصویری غیرمجاز، تکثیر غیرقانونی و جعل برچسب و جلد و هولوگرام محصول، فروش و تکثیر فیلم های زیرنویس و فروش و عرضه نرم افزارهای هک شده بوده است. وی اکثر کشفیات از واحدهای عرضه را مربوط به فیلم و بازی های غیرمجاز عنوان کرد و افزود: این موارد نیز شامل عدم حق رایت و تکثیر و فیلم های زیرنویس فارسی است. کریمی ادامه داد: اکثر این محصولات در ایران و توسط توزیع کنندگان تهیه می شود. گروه های دوبله و زیرنویس فارسی نیز عمدتا در تهران هستند که محصولات خود را از طریق اینترنت به تکثیرکنندگان ارائه و معمولا تکثیر کنندگان بنا به نظر مشتری و با توجه به تقاضای بازار اقدام به تهیه کپی و عرضه می کنند.

جریمه دو میلیون تومانی

کریمی در ادامه اظهار داشت: این محصولات عمدتا به صورت مویرگی توزیع و پخش در سطح شهر نیز متناسب با عرضه و تقاضا صورت می شود.این مقام انتظامی استان برخوردهای قانونی را غیر بازدارنده ارزیابی کرد و گفت: برای متخلفان عمدتا جریمه های مالی از 300 هزارتومان الی دو میلیون تومان در نظر گرفته می شود که جوابگو نیست و در برخی موارد نیز نسبت به پلمپ واحدهای صنفی متخلف اقدام می شود.وی همچنین به شناسایی چهار باند تولید و توزیع محصولات فرهنگی غیر مجاز در سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: در سال جاری نیز یک باند متخلف توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی استان منهدم و اعضای آنها به مراجع قضایی تحویل داده شدند.وی ادامه داد: موارد کشف شده به دستور مقام قضایی امحا می شود.کریمی در ادامه اظهار داشت:سال گذشته با بازرسی های مامورین پلیس اصفهان نیز بیش از 29 هزار قلم انواع محصول فرهنگی غیر مجاز در سطح استان شناسایی و جمع آوری شده است. وی افزود: این اقلام شامل انواع عکس، پوستر و اقلام غیر اخلاقی، پوشاک، مجسمه و دیگر محصولات حاوی نماد و علایم انحرافی و غربی است. معاون فرماندهی انتظامی استان گفت: در سال جاری نیز طی چهار ماه نخست سال نیز هفت هزار و 984 مورد کشف و از سطح بازار اصفهان جمع آوری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار