تابناک: رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: الصاق پيوست سلامت در پروژه‌هاي شهري از تأكيدات مهم شوراي شهر در دوره چهارم است.
کد خبر: ۲۶۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ 23 April 2015

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: الصاق پيوست سلامت در پروژه‌هاي شهري از تأكيدات مهم شوراي شهر در دوره چهارم است.

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومي شوراي اسلامي شهر اصفهان، غلامحسين صادقيان در نشست خبري خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با بيان اينكه فعاليت شوراي اسلامي شهر در دوره چهارم اقدامات مختلفي در حوزه‌هاي مختلف در سطح شهر انجام شده است، اظهار كرد: اقدامات و پيگيري‌هاي خوبي از سوي شوراي شهر صورت گرفته است.

وي با تاكيد بر اينكه رسانه‌ها كمتر اين اقدامات را انعكاس داده‌اند و به اين مباحث كمتر در ميان اذهان عمومي پرداخته شده است، ادامه داد: امروزه سلامت در دنيا به مفهوم نبود بيماري نيست و سلامت به مفهوم وجود رفاه كامل براي افراد در ابعاد جسماني، رواني، اجتماعي و معنوي است.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه تمام دستگاه‌هاي اجرايي بايد دست به دست يكديگر بدهند تا جامعه سالمي داشته باشيم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به عنوان متولي سلامت در سطح كشور است، تاكيد كرد: حدود 25 درصد از شاخصه‌هاي مؤثر در حوزه سلامت در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.

وي با اشاره به اينكه حدود 75 درصد از شاخصه‌هاي مؤثر در حوزه سلامت نيز در تعامل دستگاه‌هاي اجرايي مختلف و ورود آنها به اين حوزه به دست مي‌آيد، اضافه كرد: براي مشخص كردن نحوه تعامل با دستگاه‌ها در اين حوزه، سند سلامت در جمهوري اسلامي ايران تدوين شده است.

وي با تاكيد بر اينكه همچنين طي سال‌هاي گذشته سندي با عنوان سند سلامت در اصفهان تدوين شده است، تصريح كرد: اين سند وظايف تمام دستگاه‌ها و ظرفيت‌هاي آنها را در حوزه سلامت مشخص كرده و در دوره چهارم شوراي اسلامي شهر اصفهان توجه ويژه‌اي به مباحث سلامت شده است.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه شوراي شهر با تشكيل كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري به نوعي پيگير مطالبات مردم در حوزه سلامت از ارگان‌هاي مختلف است، افزود: سه كميته در كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان تشكيل شده است.

صادقيان با اشاره به اينكه كميته‌هاي ارتقاء سلامت، غذا و خدمات شهري از كميته‌‌هاي تخصصي كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر است، گفت: اين كميته‌ها به صورت تخصصي مباحث اين حوزه‌ها را پيگيري مي‌كنند و اين كميسيون مسائل و چالش‌هاي اين حوزه را بررسي مي‌كند و به سمت مرتفع شدن مشكلات و هم‌افزايي دستگاه‌هاي اجرايي حركت مي‌كند.

وي با تاكيد بر اينكه تعامل بين دستگاه‌ها از اهداف و محور‌هاي فعاليت شوراي اسلامي شهر اصفهان در دوره چهارم محسوب مي‌شود، اظهار كرد: ما معتقد هستيم كه شورا تنها شوراي شهر نيست و ما بايد مطالبات مردم را از ادارات كل پيگيري كنيم.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه اميدواريم كه شوراي شهر زمينه‌ساز اجراي مديريت هماهنگ شهري شود، ادامه داد: اين كميسيون در حوزه سلامت به دنبال اين بوده كه از سويي در حوزه مديريت شهري از ظرفيت بالقوه شهرداري در راستاي ارتقاي فرهنگ سلامت مردم استفاده كند و از سوي ديگر شهرداري ملزم به لحاظ كردن الزامات سلامت در حوزه‌هاي مختلف باشد.

وي تاكيد كرد: معاونت فرهنگي، اجتماعي شهرداري اصفهان به دنبال برگزاري نشست‌هاي متعدد از دغدغه‌هاي شوراي شهر در اين حوزه مطلع شده است و

صادقيان اضافه كرد: اين معاونت با تشكيل كميته سلامت شهروندي و با در نظر گرفتن اسناد بالا‌دستي از جمله سند سلامت ابلاغ شده از سوي رهبر معظم انقلاب، سند سلامت استان و با همكاري دانشگاه علوم پزشكي و كارشناسان مرتبط نسبت به تهيه سند سلامت شهرداري اقدام كرده است.

وي با اشاره به اينكه حضور و اقدام شهرداري در اين حوزه بايد با نقشه راه همراه باشد، تصريح كرد: الزامات و خط‌قرمز‌هاي سلامت بايددر پروژه‌هاي شهري لحاظ شود و تهيه و تدوين سند سلامت شهرداري از جمله اقدامات صورت گرفته در اين حوزه محسوب مي‌شود كه در روز گذشته از اين سند رو‌نمايي شد.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه در ماه‌هاي گذشته اقدامات مؤثري از سوي شهرداري متناسب با اين سند در شهر انجام شده است و تفاهم‌نامه بين شهرداري و آموزش و پرورش، بهزيستي و دانشگاه علوم پزشكي از جمله اقدامات صورت گرفته در اين حوزه محسوب مي‌شود، افزود: اقدامات شهرداري در حوزه سلامت براساس اين سند است.

وي گفت: ايجاد جاده سلامت، تبليغ گسترده در سطح شهر در راستاي اصلاح سبك زندگي، همكاري با ارگان‌هاي مرتبط در راستاي بزرگداشت مناسبت‌هاي تقويم سلامت و برنامه‌ريزي مناسب به منظور راه‌اندازي خانه‌هاي سلامت در مناطق و كانون‌هاي سلامت در محلات از جمله اقدامات شهرداري در حوزه سلامت است.

صادقيان با بيان اينكه برگزاري نشست‌هاي تخصصي با سازمان‌هاي نظام پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و بازديد از بيمارستان‌هاي امام حسين (ع)، امين و امام موسي كاظم (ع) از اقدامات اين كميسيون در راستاي پيگيري مطالبات مردم در حوزه سلامت است، اظهار كرد: با برگزاري اين بازديد‌ها ضمن پيگيري ارتقاي خدمات ارائه شده توسط اين مجموعه‌ها، پيگيري لازم براي مرتفع شدن مسائل بين مديريت شهري با اين مجموعه‌ها انجام مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه همچنين به دنبال اين موضوع زمينه هم‌افزايي مديريت شهري با اين مجموعه‌ها فراهم مي‌شود، افزود: تشكيل كميته تخصصي غذا يكي از اقدامات كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان است.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با تاكيد بر اينكه در اين كميته جلساتي با حضور ارگان‌هاي متولي و نظارتي بر غذاي استان از جمله اداره استاندارد، دامپزشكي، معاونان بهدشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزكشي و جهاد كشاورزي برگزار شده و مسائل و چالش‌هاي اين حوزه در اين جلسات پيگيري شده است، تصريح كرد: در سال گذشته ضمن بازديد‌هاي متعدد از حوزه‌هاي مختلف، مواردي توسط شوراي اسلامي شهر پيگيري و تصويب شد.

صادقيان با اشاره به اينكه اصلاح ساختار سازماني سازمان ميادين ميوه و تره‌بار و مشاغل و ايجاد مديريت سلامت در آن از جمله اين موارد است، اضافه كرد: توجه به كيفيت ميوه و سبزيجات ورودي به اين ميدان نيز مورد تأكيد شوراي شهر قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه الزام اين سازمان به به‌كار‌گيري ناظران بهداشتي در بازار‌هاي روز كوثر نيز مورد تأكيد شوراي شهر بوده است، تاكيد كرد: اين سازمان بايد به كميت و كيفيت فعاليت‌هاي خود توجه داشته باشد و كيفيت بايد به برند اين بازار‌ها تبديل شود.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با تاكيد بر اينكه پيگيري اجراي مصوبه كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان در راستاي عرضه گوشت قرمز با طي مرحله پيش‌سرددر شهر اصفهان در شوراي شهر انجام شده است، ادامه داد: اين مصوبه طي دو سال بر روي زمين مانده بود اما شوراي شهر پيگيري‌هاي لازم را براي اجرايي شدن آن انجام داده است.

وي با اشاره به اينكه ارتقاي كيفي نان مصرفي مردم از مطالبات اصلي شوراي شهر در دوره چهارم است و با اضافه شدن خدمات شهري به كميسيون بهداشت و سلامت، مطالبات مردم در اي حوزه بهتر توسط شوراي اسلامي شهر اصفهان پيگيري مي‌شود، گفت: با تشكيل كميته خدمات شهري، پيگيري‌ها و تأكيدات ويژه‌اي توسط شوراي اسلامي شهر صورت گرفته است.

صادقيان با بيان اينكه پيگيري پروژه‌‌هاي تكميلي دفع پسماند شامل زباله‌سوز و دستگاه هاضم از جمله اين موارد است، اظهار كرد: شهر اصفهان در حوزه جمع‌آوري پماند از وضعيت خوبي برخوردار است.

وي با تاكيد بر اينكه پيگيري بازيافت نخاله‌ها نيز در شوراي شهر به صورت ويژه در شوراي شهر در دوره چهارم مورد تأكيد قرار گرفته است، ادامه داد: روزانه 4هزار تن نخاله در اصفهان توليد مي‌شود كه ساماندهي نخاله‌‌ها را مورد تأكيد قرار داده‌ايم.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به اينكه همچنين شوراي شهر پيگيري‌هاي لازم را در راستاي ساماندهي جمع‌آوري پسماند‌هاي پزشكي انجام داده است، تصريح كرد: تهيه طرح جامع ساماندهي آب‌هاي روان سطحي و تهيه طرح جامع پسماند ويژه شهر اصفهان نيز به صورت ويژه توسط شوراي شهر پيگيري و تأكيد شده است.

وي با بيان اينكه استفاده از روش‌هاي بهينه آبياري و استفاده از گياهان كم‌آب‌بر نيز مورد تأكيد شوراي شهر قرار دارد، اضافه كرد: ساماندهي شغل‌هاي تهديد‌كننده سلامت از جمله ريخته‌گري‌ها و موزائيك‌سازي‌ها از جمله تأكيدات شوراي شهر در دوره چهارم محسوب مي‌شود.

صادقيان با بيان اينكه زمينه خروج اين مشاغل از محدوده شهري بايد فراهم شود، تاكيد كرد: هدف شوراي شهر از ساماندهي مشاغل تهديد‌كننده سلامت، محو اين مشاغل نيست، بلكه شوراي شهر به دنبال اين است كه اين مشاغل در مكان‌هاي مورد تأييد مراجع ذي‌صلاح فعاليت كنند.

وي با تاكيد بر اينكه ارتقاي سواد سلامت شهروندان در منشور شوراي شهر در دوره چهارم مورد تأكيد قرار گرفته است، افزود: براي رسيدن به اين موضوع مهم تبيين شرايط موجود الزامي است و طرح بررسي ميزان سواد سلامت شهروندان بالاي 15 سال در مركز مطالعات كاربردي و پژوهش‌هاي شوراي اسلامي شهر اصفهان در حال بررسي است.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به اينكه الصاق پيوست سلامت در پروژه‌هاي شهري از تأكيدات مهم شوراي شهر در دوره چهارم است، گفت: تمام پروژه‌هاي شهري بايد داراي الصاق پيوست سلامت باشند.

وي با بيان اينكه اين كميسيون مطالبات مردم را در حوزه‌هاي مختلف پيگيري مي‌كند، اظهار كرد: تشكيل كميته سلامت از مهم‌ترين اهداف ما بوده است و بحث سلامت فراورده‌هاي غذايي يك فرايند پيچيده و بزرگي است.

صادقيان با تاكيد بر اينكه شناسنامه‌دار شدن محصولات كشاورزي مهم است، ادامه داد: بحث سلامت مواد غذايي بايد به صورت ويژه در دستور كار تمام متوليان امر قرار بگيرد و بايد به سوي اصلاح زير‌ساخت‌ها در اين حوزه حركت كنيم.

وي تصريح كرد: در كميته غذا جلساتي با اداره جهاد كشاورزي، استاندارد، دامپزشكي و ساير متوليان امر برگزار كرده‌ايم و به عنوان كميته غذاي كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان به مشكلات اين حوزه رسيدگي مي‌كنيم.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به اينكه در حال حاضر ما در اصفهان به سمت شناسنامه‌دار شدن محصولات كشاورزي مي‌رويم، افزود: روش ما با مجموعه‌هاي مختلف بحث‌هاي تعاملي است.

وي با بيان اينكه اعضاي شوراي شهر بهعنوان نمايندگان مردم هستند و ما در شوراي شهر مطالبات مردم را از دستگاه‌هاي اجرايي مختلف پيگيري مي‌كنيم، تاكيد كرد: ما در زمينه مباحث درماني با مشكلات خاصي مواجه هستيم و اين مشكلات بايد با استفاده از راهكار‌هاي اصولي برطرف شود.

صادقيان با تاكيد بر اينكه در حوزه درمان در بيمارستان‌ها بايد از توان بخش خصوصي استفاده شود، اضافه كرد: در حال حاضر تمام مباحث بخش درمان در بيمارستان‌ها به دوش بخش دولتي است و بايد از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي در اين حوزه استفاده شود.

وي با اشاره به اينكه با ساماندهي بيمارستان امين و ارتقاي وضعيت اين بيمارستان به دنبال اين هستيم كه بخشي از بار بيمارستان الزهرا (ع) برداشته شود، تاكيد كرد: همچنين شهرداري در حوزه سلامت اجتماعي وارد شده و اقدامات خوبي را انجام داده است.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه در مباحث اجتماعي در بحث فرهنگ عمومي كار سخت و زمان‌بر است، ادامه داد: در بحث فرهنگ‌سازي بايد يك سري از باور‌هاي غلط موجود در جامعه را اصلاح كنيم و يك سري باور‌هاي جديد را نيز در جامعه ايجاد كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه در سال جاري بودجه مناطق محروم به 62 ميليارد تومان افزايش يافته است، گفت: در حال حاضر سازمان ميادين ميوه و تره‌بار به صورت سرپرستي اداره مي‌شود و سرپرست نيز وظايف مديرعامل را بايد اجرا كند و در مقابل اقدامات و فعاليت‌هاي خود پاسخگو باشد.

صادقيان با اشاره به اينكه شهرداري بايد توجه ويژه‌اي به منطقه 13 و حصه داشته باشد، اظهار كرد: بحث مهاجران در اين منطقه بايد به صورت كلي پيگيري شود.

وي با بيان اينكه مديريت سلامت در شهرداري بايد جايگاه خود را ارتقاء بدهد، ادامه داد: در بحث آلودگي شهر اصفهان اقدامات خوبي در شهر اصفهان صورت گرفته است و شوراي اسلامي شهر اصفهان نيز اعتبارات خوبي را به اين حوزه اختصاص داده است.

رئيس كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اصفهان با تاكيد بر اينكه براي جلوگيري از كوير‌زدايي كشت در 200 هكتار از اراضي صورت گرفته است، تصريح كرد: اخيرا نيز با دستور استاندار شهرداري موظف شده به بحث كنترل ريز‌گرد‌ها وارد شود.

وي با اشاره به اينكه با توجه به مراجعات مردم در بحث آلودگي‌هاي فركانس‌ها وارد شده‌ايم و به دنبال اين هستيم كه در سال جاري همايشي را در اين زميته برگزاركنيم، اضافه كرد: يكي از تأكيدات ما در شوراي شهر با توجه به بحران آب در اصفهان اين است كه بودجه‌هاي لازم در راستاي استفاده از روش‌هاي بهينه آبياري در نظر گرفته شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار